C
Var inne på Clas Ohlson en sväng idag och stod och letade runt på elavdelningen. Bredvid mig står en äldre gubbe och samtalar med en annan gubbe ur personalen och jag kunde inte undgå att överhöra konversationen... Gubben var tydligen ute efter en förgreningssladd och hade frågat om hjälp att hitta rätt.

Clas Ohlson-gubben säger då att det bästa är att tillverka sin egen förgreningssladd och fortsätter, "ja och så här runt jul så upptäcker man ju hur mycket ojordade kontakter man har och nuförtiden är ju alla uttag jordade, men då gör man så här...", och plockar fram ett fyrvägs ojordat uttag utan sladd, "sen tar man en sån här", och plockar fram ett 2x0,75mm2 euro-sladdställ, "för den här passar i jordade uttag". "Och den här sladden kan du klippa av i vilken längd du vill ha".
Gubben tog prylarna, tackade så mycket och gick mot kassan...

Skrämmande!

Skicka ett mail till butiken, chefen tar nog tacksamt emot det.

Nja, inte skrämmande egentligen, är det nån som egentligen förvånas?, jag tror inte det är någon av er som läser detta som inte har liknande prylar hemma.....(Eurosladdsläll till ojordat runt sladdon), för vem orkar med att byta ut sladdstället i alla gamla eljusstakar ?

Men visst, affärsbidrädet skall inte tipsa om detta iofs....

"på landet" hos oss har tidigare ägare låtit elektriker byta ytterkåpan på nyinstallerade elluttag vid köksbordet (gjort av elektriker) från jordat till ojordat för att han upptäckte att ingenting av de gamla prylarna (Typ ljusarmaturer, adventstakar etc) passade.

(Den typ av utanpåliggande uttag där jord-anslitningen sitter med stift ned i kontaktkroppen)

Det är lite mer skrämmande eftersom det gjordes av en behörig elfirma......

Redigerat:
Mycket märklig firma, dom flesta skulle nog ha bytt stickpropp.

Men nu finns ju platta ojordade kontakter att köpa, vet inte hur länge det funnits.
Om man innan vill byta till en kontakt som passade i jordat uttag fick det ju bli en jordad kontakt, kopplad utan jord. Inte helt bra. Dom ojordade passar ju inte:)

Har dock inte provar dom klämbara ojordade kontakterna än.

Fast man kan ju alltid köpa en färdig sladd med platt kontakt osv

I ca 30 år

På biltema står det vid elavdelningen jättelika skyltar med innebörd liknande denna:

Enligt lag får personalen EJ ge råd om elmaterial.

Vilken lag då, undrar man?

Menar du att klämbara ojordade kontakter som man kan montera själbv funnits i 30 år?
Var kan man köpa dom?
Har endast sett dom i en "riktig" el affär.
elmont skrev:
I ca 30 år

inlägget var: Men nu finns ju platta ojordade kontakter att köpa, vet inte hur länge det funnits.
Och dom har gått att köpa utan påmonterad sladd sedan många år, dock ej i Sverige men i div europeiska länder.

Ok, trevligt för dom som kunnat köpa dom då.

Men då är det en relativ nyhet i Sverige iaf.
Vet du varför dom inte funnits här innan?

Misstänker att det har att göra med att det funkar precis lika bra/illa med en vanlig jordad kontakt.

Färdiga sladdar med monterad stickpropp har vi haft i Sverige i minst 30 år. Dom har använts till/på div Fi märkta apparater

bjarne1 skrev:
Menar du att klämbara ojordade kontakter som man kan montera själbv funnits i 30 år?
Var kan man köpa dom?
Har endast sett dom i en "riktig" el affär.
Inlägget handlade om klämbara ojordade kontakter.

Det har i alla fall jag aldrig sett i Sverige. I USA finns något liknande och dom gör mej mörkrädd. Snacka om tveksam kontaktering. :eek:

Och jag som la en och en halv timme idag på att hitta ett euro sladdställ så jag kunde förlänga befintlig sladd till fyra meter *mutter*

Memo till mig, aldrig ge ett löfte till kunder på morgonen och speciellt inte då jag inte VET var jag skall hitta det nånstans.

Harald Nyborg hade sådana efter besök på ÖB, Optimera, en elgrossist, Biltema och till sist Harald Nyborg. Om nån vet var man hittar eurodonen lösa så säg gärna till.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.