Hej.
Jag har ett problem.
I min hall sitter 4 st. fejkade balkar med spottar i. Dessa är kopplade till en dimmer, som jag vill byta ut till en fjärrstyrd dimmer. Nu behöver jag transformatorns VA-värde för att hitta en dimmer som klarar belastningen, men jag vet inte var transformatorn är! Den som satt upp det hela har gömt ransformatorn, möjligtvis i en av fejkbalkarna.
En elektronisk transformator skapar ju ett magnetfält. Kan man ta hjälp av t.ex. en kompass för att hitta den?

Det är inte ovanligt att man stoppar upp trafon i samma hål som en av spottarna. Du kanske har möjlighet att släppa ner och titta?

Müssli skrev:
Det är inte ovanligt att man stoppar upp trafon i samma hål som en av spottarna. Du kanske har möjlighet att släppa ner och titta?
Aha, det är ju en möjlighet. Måste kolla.

Idioti att gömma trafos i pottorna. Inte kul att plocka ner spottarna då de oftast har kommit dit innan färgen har torkat. Så ta det försiktigt. Du kan i princip få med dig hela taket ner :P Givetvis ska du stänga av strömmen innan du börjar plocka ner några armaturer.

Magnetfältet är ett växelfält med hög frekvens, så jag tvivlar på att en kompass "ser något".

Är du säker på att det inte är 230 v spottar, för annars så brukar väl max kabellängd vara 2 m till sista lampan eller lampan längst bort från trafon.

Vid närmare undersökning ser jag att det går 230 V fram till varje fejkbalk, alltså sitter en trafo i varje.
Jag kopplade in en Nexa ECMR-250 på en av balkarna men nu lyser den svagare än de andra. Någon som har en idé varför?

-=fullmoon=- skrev:
Idioti att gömma trafos i pottorna. Inte kul att plocka ner spottarna då de oftast har kommit dit innan färgen har torkat. Så ta det försiktigt. Du kan i princip få med dig hela taket ner :P Givetvis ska du stänga av strömmen innan du börjar plocka ner några armaturer.
Vart brukar du sätta trafon?

Hur många lampor * effekt = den dimmern du skall ha...

3X20W per balk, dimmern är för max 220VA så det ska inte vara något problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.