2 573 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Gömd transformator
Hej.
Jag har ett problem.
I min hall sitter 4 st. fejkade balkar med spottar i. Dessa är kopplade till en dimmer, som jag vill byta ut till en fjärrstyrd dimmer. Nu behöver jag transformatorns VA-värde för att hitta en dimmer som klarar belastningen, men jag vet inte var transformatorn är! Den som satt upp det hela har gömt ransformatorn, möjligtvis i en av fejkbalkarna.
En elektronisk transformator skapar ju ett magnetfält. Kan man ta hjälp av t.ex. en kompass för att hitta den?
Jag har ett problem.
I min hall sitter 4 st. fejkade balkar med spottar i. Dessa är kopplade till en dimmer, som jag vill byta ut till en fjärrstyrd dimmer. Nu behöver jag transformatorns VA-värde för att hitta en dimmer som klarar belastningen, men jag vet inte var transformatorn är! Den som satt upp det hela har gömt ransformatorn, möjligtvis i en av fejkbalkarna.
En elektronisk transformator skapar ju ett magnetfält. Kan man ta hjälp av t.ex. en kompass för att hitta den?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Idioti att gömma trafos i pottorna. Inte kul att plocka ner spottarna då de oftast har kommit dit innan färgen har torkat. Så ta det försiktigt. Du kan i princip få med dig hela taket ner
Givetvis ska du stänga av strömmen innan du börjar plocka ner några armaturer.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Magnetfältet är ett växelfält med hög frekvens, så jag tvivlar på att en kompass "ser något".
Vid närmare undersökning ser jag att det går 230 V fram till varje fejkbalk, alltså sitter en trafo i varje.
Jag kopplade in en Nexa ECMR-250 på en av balkarna men nu lyser den svagare än de andra. Någon som har en idé varför?
Jag kopplade in en Nexa ECMR-250 på en av balkarna men nu lyser den svagare än de andra. Någon som har en idé varför?
Vart brukar du sätta trafon?-=fullmoon=- skrev:
Hur många lampor * effekt = den dimmern du skall ha...
Klicka här för att svara