De billiga östeuropeiska hantverkarna grävde ur och isolerade golvet i mitt badrum. Sedan gjöt de ny platta, lade värmekabel på den och flytspacklade upp fall. När jag nu ska ta tag i att färdigställa badrummet visar det sig att de inte gjutit in givaren till golvvärmens termostat. Den ligger kvar i lådan tillsammans med termostaten.

Så vad ska jag göra nu? Jag har kommit fram till några alternativ:
1. Strunta i golvgivaren och låta termostaten köra på den inbyggda rumsgivaren istället.
2. Karva en mindre fördjupning för sensorsladden i golvspacklet och Spackla fast den. Emellertid kommer den då inte att kunna bytas ut om den går sönder och man riskerar att skada ytligt lagd kabel
3. Lägga golvvärmegivaren ovanpå golvspacklet och lägga på extra tjockt med fix så det täcker sladden. Tveksamt om det funkar med fuktspärren.
4. Kolla var värmekabeln går med hjälp av någon sorts detektor och fräsa ett spår för elslang i golvspacklet där det inte finns någon kabel.

Det är ett färdigt paket med termostat och T2- kabel om det spelar någon roll, och nej, jag har inget foto eller minne av hur värmekabeln är förlagd, och ja, jag vet att den egentligen ska förläggas av en elektriker.

Sätt på värmen och kolla med en värmekamera var abeln ligger. Kräver dock att du har tillgång till en värmekamera.
Har du tur kan du se läget genom att ha ut ett tunt lager vatten/fukt på golvet och se var det torkar först. Glöm inte bort att kolla upp svängarna i änden.

Därefter fräser du ner en slang.

Enda rätta att göra, IMO.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Är installationen infälld? I så fall kanske de har lagt ett tomrör för golvgivaren. Om inte hade jag struntat i golvgivaren och använt den inbyggda rumsgivaren istället.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Att styra en golvvärme med rumsgivare fungerar lite sådär så försök att få ner givaren som thomasx skriver.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tackar för synpunkter och tips.

Hantisarna har använt det smala 10 mm-röret som medföljer golvvärmepaketet till att dra strömkabeln till värmen. Jag tror att det egentligen ska användas till givaren och att man ska ha ett vanligt 16 mm-rör till strömkabeln.

Kan jag lägga slangen till golvtermostaten vid väggen och sedan bara ut ett par decimeter på golvet? Ska kolla upp hur långt från vägg sensorn måste placeras. Ju kortare sträcka desto mindre risk och mindre jobb.

Det räcker med en par dm OM värmekabeln är förlagd ut mot väggen, man brukar aldrig dra ut den längre. Om möjligt ska den ligga mitt mellan två slingor.
Jag hoppas att du vet att du måste ha jordfelsbrytare för golvvärmen samt att kabeln ska "meggas" innan du släpper spänning på den och att allt arbete med en elgolvvärme är behörighetskrävande (vilket öststarna troligen inte är). Och att det ställs krav av tillverkaren för att man ska komma i åtnjutande av deras rätt bra garanti.

Jag har raderat otrevligt inlägg och följdinlägg till det.

• Gilla
sajjen och 3 till
  • Laddar…
Tackar igen!
När jag rivit det gamla kaklet ska jag såklart låta en elektriker mäta upp så allt är OK och sedan koppla in det efter konstens regler. Elektrikern måste också dra fram jord till badrummet eftersom det inte funnits tidigare. Jordfelsbrytare finns såklart för hela huset förutom värmepumpen. Jag är inte galen och jag har ingen megger.

De elektriker som jag hittills anlitat har inte varit så sugna på att fräsa in slangar och liknande. Om det dessutom handlar om ett lite riskabelt arbete där man riskerar att förstöra värmeslingan tror jag inte att de har lust att smutsa ner sig för att rätta till saker som obehöriga hantverkare ställt till med. Dessutom är det bra att få veta vad som går att göra och tips om hur man gör det innan man ringer elektrikern så att man kan fråga rätt saker och ge honom rätt information.

För övrigt verkar det vara någon sorts praxis att plattsättare och murare lägger golvvärmekabel och ringer in elektriker när det är dags att koppla in grejerna. Så har det varit vid samtliga fyra golvvärmeinstallationer som jag beställt.

Fred vom Jupiter skrev:
För övrigt verkar det vara någon sorts praxis att plattsättare och murare lägger golvvärmekabel och ringer in elektriker när det är dags att koppla in grejerna. Så har det varit vid samtliga fyra golvvärmeinstallationer som jag beställt.
Oj, då kanske plattsättarna och elektrikern har jobbat ihop tidigare och litar på varandra. Jag skulle personligen inte kopplat in en golvvärme som någon annan har lagt. Man har ju ingen aning om hur den ligger... Dessutom krävs en underskrift för att den utökade garantin ska gälla och den är man ju ännu mer korkad om man skriver under utan att veta hur det är förlagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.