P
Jag undra om vattenburen golvvärme är säkert, dvs kan slagarna spricka och att vatten i så fall rinner ut och gå genom betong?
Har ni erfarenhet av sådant.
 
T
Konstig fråga, hur har du tänkt dig att slangarna ska kunna spricka när dom ligger skyddade under 10 cm betong?
 
U
Pia Rademacher skrev:
Jag undra om vattenburen golvvärme är säkert, dvs kan slagarna spricka och att vatten i så fall rinner ut och gå genom betong?
Har ni erfarenhet av sådant.
Läckage i värmesystem är hyfsat säkert för att det är en begränsad mängd vatten i systemet. Börjar det läcka så upptäcks det oftast relativt fort eftersom du manuellt behöver fylla på systemet när det läcker.

Allvarliga vattenskador uppstår oftast pga läckage på tappvatten (dricksvatten) eller regnvatten utifrån.

Sen finns det många sätta att förlägga vattenburen golvvärme. Tex att den gjuts in eller läggs i frigolitkassetter ovanpå betongen. Slangarna har en livslängd på minst 50år och är testade för det trycken man ofta har i systemet, så att de helt plötsligt bara skulle spricka av sig själva händer inte, om du inte köper slangen på någon skull sida av väldigt dåligt märke.
 
P
T tank77 skrev:
Konstig fråga, hur har du tänkt dig att slangarna ska kunna spricka när dom ligger skyddade under 10 cm betong?
Det är du som skriver det.
Så är det inte. Inte 10cm. Den som utförde arbetet är en väl etablerad företag som sysslar med det. Och garanti får jag på arbetet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.