Mycket har det skrivits om hur man gör med golvvärme i träbjälklag...

Skulle vilja ha era funderingar kring en metod som min byggare tillämpat i ett hus, dock inte i mitt ännu.

Mellan bjälkarna läggs frigolit(15cm) som skummas fast så att det blir tätt. I bjälkarna borras det hål(typ 50mm från ovankant) för amering som sticks i tvärs bjälkarnas riktning, ca 300-400 mellan armeringen. Lägger i glolvvärmeslang och gjuter med lecablandad betong. Gjutningen dras av jämt med bjälkarna. Till sist flyter man ovan på med tunt armeringsnät. Bjälkarna ligger på cc300.

Vad tror ni?

NikS

Se till att du får en riktig byggnadsingenjör som räknar på det. Det där med att borra i bjälkarna kommer att försvaga dem (om man inte borrar mitt i). Samtidigt förtår jag inte riktigt vitsen med armering på det hållet genom träbjälkarna.

betongen mellan bjälkarna kan väl rimligen aldrig bli något annat än värmeöverförare från slingorna. Om man inte gjuter en hel betongplatta med full armering så lär det ju vara träbjälkarna som står för hållfasthet och böjstyvhet (och det behöver någon räkna på så att inte betongen spricker, trä rör sig mer).

Har inte sett denna metod innan men den är säkert ok, du får ju ett stumt golv om de har armering i spacklet, bra isolering oxo. Borra i bjälkarna är inte heller någon fara även om du inte borrar i mitten.
Samtidigt förtår jag inte riktigt vitsen med armering på det hållet genom träbjälkarna.
Förmodligen najar de golvvärmen i dessa.
rogge

Tanken med armeringen är att betongen inte enbart ska vila på frigoliten. Visserligen är frigoliten skummad fast så den belastar förmodligen inte glesen under. Om man inte vill borra kan man slå i 5tums spik istället...

I det hus som detta redan gjorts låg visst bjälkarna på cc600 och det är fem år sedan nu. Vad jag vet så har ägaren inte klagat (träffade honom igår).

Tycker det verkar praktiskt och det bygger inte så mycket uppåt så jag tror jag tar chansen.

NikS

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.