F-n golvvärmen i kaklade badrummet har lagt av...felsöka för att åtgärda eller bara inse sur fakta - inga fler varma golv..

Felsöka naturligtvis?

Du får väga kostnaden för felsökning mot känslan av varma fötter :)

Har haft två golvvärme-termostater som lagt av, en efter bara 2 år. Det e rätt mycket ström som ska slås av och på. Är du säker på att det inte bara är att byta termostat och sensor?

Det är ju rätt lång och bra garanti på dom flesta golvvärmefabrikaten, vissa bekostar t.o.m omläggning av golvet om det skulle behövas. Kravet för att få den är att det är en behörig elektriker som lagt och kopplat in golvvärmen, så det kanske är värt att kolla med den som utfört jobbet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är nog rätt stor sannolikhet att termostaten har lagt av men att slingan är felfri. Är det så är det både enkelt och relativt billigt att byta termostaten. En elektriker eller annan elkunnig borde ganska enkelt kunna kontrollera var felet ligger. Så mitt råd är att felsöka och förhoppningsvis slippa kalla golv.

Nja, framgår det av tråden att det gäller el-golvvärme?
Om det är vattenburen golvvärme blir felsökningen lite annorlunda...... :x

Tråden ligger i elforumet så jag gissade på el...

Sorry, den rubriken missade jag. :o

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi kan ju börja med det mer uppenbara. Vad finns det för indikatorer, någon lampa på termostaten? Är den helt död, eller något tecken på liv?

Om du känner dig rimligt bekväm med att öppna dosan där termostaten sitter och göra några mätningar så kan vi säkert hjälpa dig att lokalisera om det är termostaten, eller slingan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.