Hej, vi flyttade in i ett 60-tals hus för ca 6 månader sen. Huset är tillbyggt 2004. Huset har fjärrvärme, den gamla delen är uppvärmd med vattenradiatorer och den tillbyggda delen är uppvärmd med golvvärme (1 rum och ett badrum).

VI hade stora problem med fjärrvärmecentralen och vattenläcka i den gamla delen vid inflytt. Centralen är bytt och läckan åtgärdad. Under reparationen så kopplades golvvärmen bort (elkontakten till circpumpen drogs ur som jag kom ihåg det). Under sommaren har vi inte haft golvvärmen på och nu så kopplade jag in circpumpen igen till golvvärmen. Problemet är att golvet inte blir varmt. Circpumpen är varm (inte överhettad) så det känns som jag har missat någon del? Golvvärmen fungerade fint innan vi kopplade ur den så det är inget gammalt fel från innan inflytt.

Någon som har en idé?

Tack på förhand och ha en trevlig helg!
Fjärrvärmecentral med vattenradiatorer och anslutningar, kopplad till en golvvärmesystemets cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild av en shunt för golvvärme med beskrivande text och numrerade delar.
Skapa konto

Snurrar cirkulationspumpen?

10clu skrev:
Snurrar cirkulationspumpen?
Nej det gör den faktiskt inte! Den är dock ganska varm och man hör att det är spänning i den..

C Cpt B738 skrev:
Nej det gör den faktiskt inte! Den är dock ganska varm och man hör att det är spänning i den..
"Well, sir, here's your problem". Pumpen har la begat igen när den stått still över sommaren. Jag är ingen expert på VVS, men det går ibland att ge den en knuff så den lossnar genom att vrida igång den med en skruvmejsel.

Det här är ett långskott men ändå...

Golvvärmen i vårt garage blev sämre och sämre. Det visade att ett filter i luft/vatten-pumpen var igensatt (jag var dåligt påläst...) Vattnet tar väl enklaste vägen så flödet räckte till att värma huset men inte till garaget.

Som jag luftade och spolade slangar innan jag insåg detta...

Ok, tack för hjälpen! Lite irriterad på mig själv att jag inte kollade circpumpen :rolleyes:

Menar du att jag ska skruva här?
Cirkulationspump sedd framifrån med fokusering på skruv och hastighetsinställningar.
Skapa konto

Pumpen sedd framifrån, Cirkulationspump monterad på vägg med inställningsratt på vänster sida och ledningar anslutna.
Skapa konto
skruven sitter på vänstra sidan sedd framifrån. Finns 3 lägen på hastighet på pumpen (antar jag).

Skruva av den stora skruven i mitten, innanför hittar du axeln som du ska snurrar på. När (om?) pumpen snurrar själv så skruva på täck-skruven. Job done.

Tack för hjälpen!

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Det gick inte. Den sitter så jäkla dåligt till då det är en regel precis bredvid. Jag vågade inte plocka bort hela "pumphuset" för att komma åt. Får nog bli en rörkrökare ändå som kommer förbi. Det mesta vågar jag göra i huset, men vatten är skitläskigt!

• Gilla
Adam1991
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.