Har vattenburen golvvärme från fjärrvärme, övriga radiatorer funkar fint, men får ingen värme i golven.

Borde inte den röda eller gröna delen vara varma? Inte heller rören blå eller lila är varma. Pumpen går som den skall, i alla fall låter den lite om man lyssnar noga. Hur felsöker man smidigast?

Har testat att demontera ställdonen och kollat så att piggen där inte fastnat. Ingen värme även om jag helt demonterar ställdonen och låter dem ligga vid sidan av

• Värmesystem, rör, ventiler, märkningar, reglerbara termostatventiler, isolerade rör, installation, inga personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation, pump, rör, ventiler, termostat, märkningar, vägg-fäst utrustning.
    Skapa konto
Redigerat:
Första frågan är: har anläggningen fungerat som den ska tidigare?

H Harald Blåtumme skrev:
Första frågan är: har anläggningen fungerat som den ska tidigare?
Ja, det kanske jag skulle skrivet. Fungerat utmärkt de senaste åren.

Här är det enda stället jag kan känna där det är lite värme i rören

• VVS-installation med rör, ventiler och etiketter märkta "Sekundärvatten från golvvärme" på en vägg.
    Skapa konto
Har du testat motionera piggen som sitter under termostatvredet där i fotot?

L lostinsweden skrev:
Har du testat motionera piggen som sitter under termostatvredet där i fotot?
Nej, eller vet nog inte vilken pigg du syftar på. De som sitter under ställdonen har får massage, men inga andra

K KjellFlanell skrev:
Nej, eller vet nog inte vilken pigg du syftar på. De som sitter under ställdonen har får massage, men inga andra
K KjellFlanell skrev:
3 vägs/blandnings ventilen där i fotot. Där sitter en termostat. Om den är stängt eller ventilen har fastnat så släpper den inte ut retur vattnet ser det ut som så det blir ingen intag av värme

L lostinsweden skrev:
3 vägs/blandnings ventilen där i fotot. Där sitter en termostat. Om den är stängt eller ventilen har fastnat så släpper den inte ut retur vattnet ser det ut som så det blir ingen intag av värme
Hur kollar jag det?, har haft den vriden max åt båda hållen nån dag, samma resultat

K KjellFlanell skrev:
Hur kollar jag det?, har haft den vriden max åt båda hållen nån dag, samma resultat
Du kan plocka bort vredet och se om 3 vägsventilen funkar. Det är som en termostatventil med stift.
Kapillärröret sitter förmodligen i dykrör så du kan skruva loss skruvan där den sitter i fördelaren utan att få vatten på dig om du måste få bort den så du kan försiktigt linda av röret för att komma åt vredet.

Redigerat:
Din lyckodag, du fick instruera en idiot. Skruva av grön, linda av röd för att skurva loss blå?

• VVS-installation med rör, ventiler, och termometer, märkt med färgade pilar för instruktion eller demonstration.
    Skapa konto
Som lostinsweden säger, under alla varv ovanför den vita delen, är det en mutter/ring som kan gängas av och då får du termodonet i din hand och se om hur piggen är. Det går kanske att skjuta upp slingorna så det går att komma åt muttern.

Har lossat den svarta klämringen, men sen sitter det fast. Är det något hemligt knep, eller bara lite lätt våld?

• VVS-installation med kopparmutter, rör och svart isolering, oskarp bakgrund, inomhusbelysning, närbild.
    Skapa konto
Du får lossa skruven på vänster sida, på den svarta plasten, är en klämring.

Edit lossa mer och den kan spänna fast lite

Tack, det verkar som det löste det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.