3 216 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Golvvärme slingor Hjälp!
Har en fundering
Jag har fyra golvvärmeslingor (T2röd) där varje slinga är 100 m lång. I specifikationerna står det 100m / 10A, vad exakt innebär detta?
Alla dessa fyra slingor vill jag ska kunna regleras individuellt. Hur går jag tillväga?
Och slutligen om jag skulle anlita en elektriker för att utföra det ovanstående, hur mycket hade det kunna kosta?
Hoppas att jag har varit någorlunda tydlig med det jag behöver hjälp med.
Alla svar uppskattas!
Jag har fyra golvvärmeslingor (T2röd) där varje slinga är 100 m lång. I specifikationerna står det 100m / 10A, vad exakt innebär detta?
Alla dessa fyra slingor vill jag ska kunna regleras individuellt. Hur går jag tillväga?
Och slutligen om jag skulle anlita en elektriker för att utföra det ovanstående, hur mycket hade det kunna kosta?
Hoppas att jag har varit någorlunda tydlig med det jag behöver hjälp med.
Alla svar uppskattas!
Redigerat:
100m / 10A betyder att varje slinga drar 10A vid full kräm. Dvs det krävs en 10A propp per slinga.
För regleringen sätter du en termostat per slinga.
400 m golvvärme som skall förläggas är rätt mycket.
Räkna med MINST 3 dagars arbete för 1 gubbe.
För regleringen sätter du en termostat per slinga.
400 m golvvärme som skall förläggas är rätt mycket.
Räkna med MINST 3 dagars arbete för 1 gubbe.
Ligger alla fyra slingor i samma utrymme?
Kan du förklara lite tydligare vad du menar med att reglera dom manuellt?
T2 röd har en hög startström så det är möjligt att man får säkra var slinga 16A för att det ska fungera. Detta gör även att jag hade använt kontaktorer i kombination med termostaterna för att styra slingorna.
Edit: Kan vara läge att fördela upp dom slingorna på fler mindre slingor för att vara snällare mot utrustning/säkringar och även så man får en jämnare belastning på huvudsäkringar.
Edit2: Enligt produktblad jag hittar på nätet så är 100m T2röd på 1120W (vid 20 grader?)
T2 röd har en hög startström så det är möjligt att man får säkra var slinga 16A för att det ska fungera. Detta gör även att jag hade använt kontaktorer i kombination med termostaterna för att styra slingorna.
Edit: Kan vara läge att fördela upp dom slingorna på fler mindre slingor för att vara snällare mot utrustning/säkringar och även så man får en jämnare belastning på huvudsäkringar.
Edit2: Enligt produktblad jag hittar på nätet så är 100m T2röd på 1120W (vid 20 grader?)
Redigerat:
Okej, men vad kan 3 dagars arbete kosta? Förutsatt att jag själv skulle lägga slingorna i dessa plattor: http://www.smarthem.se/4405/p/elekt...m-t2-rod-t2-reflecta-isolerskivor-vandskivor/EyEr0n skrev:
Dvs. att elektrikern enbart kopplar in systemet.
Vid närmare eftertanke, behöver man överhuvudtaget kunna reglera slingan? Jag är en novis som du nog märker.Mnor skrev:Ligger alla fyra slingor i samma utrymme?
Jag har tänkt använda slingan på en 100 m2 yta i samband med: http://www.smarthem.se/4405/p/elekt...m-t2-rod-t2-reflecta-isolerskivor-vandskivor/
Hur många slingor behöver man då dela upp i?
Edit2 säger mig väldigt lite
Det är nästan omöjligt att svara på vad det skulle kosta och ta i tid att dra fram matning till golvvärmen utan att veta mycket mer om anläggningen. Jag tycker du ska ta in offerter från elektriker, och samtidigt kolla med dom att det är OK att du lägger golvvärmen själv. Att lägga golvvärme är ett behörighets krävande arbete och jag skulle aldrig koppla in något jag inte hade full kontroll över (speciellt inte T2röd). Om det bara rör sig om att ansluta golvvärme så kanske det inte tar 3 dagaras jobb, beror på hur nära det finns central, och hur lätt det är att få dit nya matningar.madmaxx skrev:
400 x 24 = 9600:- plus moms.madmaxx skrev:
Med rotavdrag så betalar du hälften av det.
Lägger du slingorna själv så går du miste om 20 års totalgaranti.
Kan vara värt att tänka på.
Med tanke på att alla normala elinstallationer (utom några få lägenheter) har trefas så är det lämpligt att dela upp på ett antal slingor som är delbart med 3, alltså t.ex. 6 eller 9 slingor, för att få så jämn belastning som möjligt på faserna.
Annars får du problemet att du behöver "onödigt" stor huvudsärking.
Det här gäller inte om du ändå behöver rätt mycket ström till andra enfasbelastningar, t.ex. handelverktyg i drivor, ett halvdussin tvättmaskiner eller liknande, som gör att du ändå behöver stora huvudsäkringar.
Annars får du problemet att du behöver "onödigt" stor huvudsärking.
Det här gäller inte om du ändå behöver rätt mycket ström till andra enfasbelastningar, t.ex. handelverktyg i drivor, ett halvdussin tvättmaskiner eller liknande, som gör att du ändå behöver stora huvudsäkringar.
Klarar du 100 kvm med 4st 100m slingor?...
Om det är denna du har E-8946224 så tar den väl bara 14kvm per slinga...
Om det är denna du har E-8946224 så tar den väl bara 14kvm per slinga...
Vad är det för lokal?
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Fördelas det rätt och man är osäker på startströmmen så kan en säkring med en trögare egenskap användas, då slipper man att säkringen går vid starttillfället 
Klicka här för att svara