Redigerat:
Vill du undvika värmevandring nedåt bör du ha isolering under golvvärmeslingorna.

Precis min tanke, därför tänkte jag spårad cellplast. Källaren är bygg för rumstemperatur, så det borde inte krävas mycket isolering.
Tack!

Det borde gå fint som du tänkt. Fundera kring vilken betong ni använder vid foggjutningen mellan kasetterna, man kan använda en låg-vct betong så slipper man oroa sig för fukt. På stora byggen är det där en vanlig orsak till skada i bruksskedet.

Tack! Får kolla med leverantören hur/om gjutning av balkar sker. Jag är inte säker på hur det ser ut efter leverans/montering. Men, jag är lite osäker på hur fukten kommer in i bilden? Är det om man kapslar in fukten utan tillräcklig torktid efter gjutning, eller finns det någon annan oro?

Ja, precis. Använder man en betong med högt vct i fogen så stänger man in väldigt mycket vatten som måste ut under bruksskedet. Under vissa förutsättningar så ställer det till problem. Använder man en betong med lågt vct - mycket cement i förhållande till vatten så kan man få det mesta av blandningsvattnet att hydratisera. Det där har nog LKB koll på men ha det i bakhuvudet för säkerhets skull.

Jag såg att LKB ägs av Skandinaviska Byggelement. Det är ett väldigt seriöst bolag som ingår i Peab-sfären. Dom har en jättefin toppmodern fabrik i Katrineholm som jag varit i en del. Väldigt fin fabrik med helautomatiserade liner och robotar. Man kan stå och glo en hel dag på maskinerna. Det är kul att se att prefab används i småhusbyggnation tycker jag. Betong skulle kunna utnyttjas till småhus i större utsträckning faktiskt. Det system som du valt verkar ju exempelvis väldigt fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.