Vi flyttade in i vårt nybyggda hus i mars 2006. Fjärrvärme med golvvärme. Har fungerat bra hittills. Dock märker jag att det sedan en kort tid är kallt i stora sovrummet. Har börjat felsöka.

1. Termostaten i sovrummet verkar inte fungera dvs ingen "lampa" lyser att den är aktiverad (vilket det normalt ska göra...) Har testat med att vrida till stopp respektive full värme samt lägen däremellan samt kontrollerat om lysdioden lyser vid olika tillfällen på dag och kväll. Hittills ingen lampa samt fortsatt kallt.

2. Öppnade till "centralen" (eller vad det nu heter där alla rör utgår). När manöverdonet ej verkade röra på sig trots ändrad termostat i sovrummet, lossade jag manöverdonet och möts av att det verkar som att "mojängen" i slutet på röret har ärgat.

Provade med att lossa och jämföra flera andra "rör/manöverdon" det visar sig att de två rör längst till vänster dvs för vardagsrum och sovrum 1 är ärgade (se bild(er). Övriga utan anmärkning.

Vardagsrummet är varmt och skönt. Sovrummet kallt...

3. Piggen i mitten på sovrummets "rör" verkar inte gå att manövrera/trycka upp eller ner. Dock har jag inte vågat ta i med kraft.

4. Varför har det ärgat?

5. Varför är det kallt i sovrummet? Fel på termostaten i sovrummet? Kombination med att röret till sovrummet ärgat?

Vad bör jag göra?

• Manifold med flera rör och termostater, viss ärgning synlig på två rörventiler längst till vänster. Golvvärmesystem i nybyggt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en rörledning med grön sjärnanslutning och etiketter vid golvvärmesystem. Flera gröna manöverdon syns på distribueringsrören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microläcka på dom 2 till vänster och oxidertat fast efter sommaren i stängt läge. Knacka på piggen med skaftet på en mejsel eller kniv, det ska vara som en hackspett,så brukar dom lossna. Vill dom sig inte riktigt så kancka med en hammare på metallröret lite kraftigt och på piggen sen igen. Piggarna kan vara lite tjuriga med att lossna, men brukar ge sig. Kan bli en hel del knack. Dra inte upp med verktyg.

• Gilla
spamtrap-byggahus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.