4 202 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Golvvärme i krypgrund
Sorry morgon trött.
Men resten stämmer.
Har man en avfuktare där nere som går men ändå fukt kvar så är det läge att kolla hur mycket den faktiskt avfuktare per dygn.
Men resten stämmer.
Har man en avfuktare där nere som går men ändå fukt kvar så är det läge att kolla hur mycket den faktiskt avfuktare per dygn.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Har du vattenpölar på berget är det bara att börja lägga plast. Och, när du är klar med rören, se till så grunden är tät ...D Derbyboy skrev:
Och som sagt, när du har förutsättningarna på plats, mät hur mycket den avfuktar.
Du behöver bara hålla temperaturen över 5 plusgrader, så att köra värme den här tiden på året är troligen meningslöst ....
Avfuktaren har nytt namn nu: https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/luftavfuktare/D Derbyboy skrev:
Har man cementgolv/väggar så tar det månader innan det blir 50 % och jag har mellan 4-15 grader i källaren utan värme.
Som jag ser det kan det finnas en fara i att bara värma luften utan att avfukta. Risken finns att luften binder ännu mer vatten (trots att RF sjunker) och då kondenserar mer vatten på kalla ytor , trä tar upp mer fukt.
Man har skapat ett växthus istället.
Viktigt i så fall att vädra rejält i grunden men då blir det lätt dyrt.
Man har skapat ett växthus istället.
Viktigt i så fall att vädra rejält i grunden men då blir det lätt dyrt.
ÄR det en dum idé att ta luft utifrån och blåsa in i krypgrunden?
Just nu är det utanför krypgrunden (södersidan) 11,7 C och 54 procents luftfuktighet men i grunden är det 11,5 C och en luftfuktighet på 76 procent.
Just nu är det utanför krypgrunden (södersidan) 11,7 C och 54 procents luftfuktighet men i grunden är det 11,5 C och en luftfuktighet på 76 procent.
Så länge det är mindre vattenånga i luften ute än i den inne så är det väl inte fel att ventilera. Men det kanske är bättre att göra det när det är varmare ute än inne så att grunden värms och ventileringen har någon effekt på lite längre tid. Oavsett vilket måste man hålla koll på mängden vattenånga, inte bara titta på luftfuktigheten i %.
Om du t ex har 5 grader och 80% RH i grunden så är den luften faktiskt torrare än uteluft som är 20 grader med 50% RH.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du t ex har 5 grader och 80% RH i grunden så är den luften faktiskt torrare än uteluft som är 20 grader med 50% RH.
Jo alltså jag vet att när luften som kommer utifrån kyls av inne i grunden så gäller det att den avkylda luften kan ta upp vattnet som följde med den varmare luften in i grunden utan att rf stiger över 75 procent.
Förenklat kan man väl säga att det är bra att blåsa in luft i grunden varma torra dagar.
Förenklat kan man väl säga att det är bra att blåsa in luft i grunden varma torra dagar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Perfekt! Tusne tack! Det är ovärderligt att kunna bolla ideer såhär...
Rätta mig om jag tänker fel.......
Under vissa årstider så kommer uteluften vara så pass fuktig att den inte får/bör dras in krypgrunden....
Då kommer jag behöva köra avfuktare MEN det kräver att grunden är lufttät.
Vad finns det för fläktar som inte släpper igenom luft när de är avstängda?
Rätta mig om jag tänker fel.......
Under vissa årstider så kommer uteluften vara så pass fuktig att den inte får/bör dras in krypgrunden....
Då kommer jag behöva köra avfuktare MEN det kräver att grunden är lufttät.
Vad finns det för fläktar som inte släpper igenom luft när de är avstängda?