Hej,

Jag har köpt ett hus och börjar ju bli tider att värma upp det. Huset har en källare och en våning. Vi har bara golvvärme och har problem med detta.

I vår källare blir det väldigt varmt, oavsett vad vi skruvar till (mellan 1 och 9). Man ser också att framledningstemperaturen för källaren är runt 30. (Bild 1).
Ventilsystem för golvvärme med manometer och termostatventil, anslutet till olika rör, syns i ett metallskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bild 2 och 3, de utan en termometer, ser ni konfigurationen på ovanvåningen/entreplan, båda för samma plan. Här får jag inte till någon värme, och man känner att flera av framledningstemperaturerna är lite varma, men inte alls så varma som källarens framledningstemperatur.

Ska nämna att vissa av 'temperaturventilerna' på ovanvåning/entreplan sitter hårt och är svåra att skruva med handkraft. Samtliga pumpar går. Har bara en värmepump där jag kan justera hela husets framledningstemperatur, vilken ger utslag ganska snabbt på källaren.

Är det någon som kan råda lite hur sjutton jag ska göra för att kunna reglera temperatur på källarplan såväl som ovanvåning/entréplan?
Känns vanskligt att försöka dra ventilerna med polygrip eller så, men vad gör man om ventilerna sitter så gott som fast?

Värmeinstallation med rör, ventiler och en cirkulationspump i källare, del av golvvärmesystemet.
Skapa konto
Golvvärmeinstallation med rördragning och ventiler, synliga blå reglerventiler och krets för uppvärmning på våning/entreplan, utan termometer.
Skapa konto

Tack på förhand,
/En som känner sig oerhört trög just nu

Välkommen till forumet.

Eftersom det bara är golvvärme (numera, var troligen radiatorer från början och det byggdes om i omgångar) så skulle man egentligen kunna ta bort alla tre golvvärmeshuntarna och bara ha kvar fördelarna.

Termostaten på första bilden är en maxtermostat, den begränsar temperaturen på golvvärmeslingorna så att den inte blir för högt.

För att strypa flödet till golvvärmeshunten i källaren så vrider på den röda ratten på returen från golvvärmeshunten (samma höjd som termostaten), skriv ner hur mycket du vrider så du kan återställa om det blir fel.

Okay, det är en bra start, tack!

Men vad gäller andra våningen, hur påverkar jag dessa på bästa sätt? Gissar att steg 1 är att försöka få upp deras framledningstemperatur, men påverkas det också av källarens flöde eller andra inställningar?

På sikt kan jag kolla på att göra som du sade och ta bort samtliga shuntar, låter ju som ett ganska litet jobb.

E eripe323 skrev:
Okay, det är en bra start, tack!

Men vad gäller andra våningen, hur påverkar jag dessa på bästa sätt? Gissar att steg 1 är att försöka få upp deras framledningstemperatur, men påverkas det också av källarens flöde eller andra inställningar?

På sikt kan jag kolla på att göra som du sade och ta bort samtliga shuntar, låter ju som ett ganska litet jobb.
Varför ta bort shuntar. Det är nog så att enligt tredje fotot så är det matning från värmekällan med påstick på matningen till båda våningarna. Nu med en sådan koppling så kan den ena stjäla födet från den andra. Det är troligtvis en cirkpump i eller vid värmekällan, gasa på den till max, den måste kunna skapa ett statiskt tryck som räcker till dina GV. Prova även med att sänka lite fart på pumpen, där värmen finns. Då kan det bli med flöde till andra delen, blir lite mindre stöld av flödet då.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.