31 189 läst ·
419 svar
31k läst
419 svar
Golvvärme funkar bara i 1 rum
Jag får det till att tilloppet är kopplat på returen på fördelaren uppe, dvs den termostaten är rättvänd. Vattnet går då baklänges genom slingorna och flödesmätarna kommer inte fungera som dom skall. Någon som kan bekräfta så jag inte ser i syne? Isåfall är det sannolikt kopplat samma nere
Beträffande fördelaren så tror jag inte det är felkopplat alls. Jag har aldrig sett just denna varianten förut men principen är ju den samma som i en vanlig golvvärmeshunt (fast utan trevägsventil).
Ett större problem som jag ser det är ju att hela fördelaren matas med 16mm! Hade man följt LK:s anvisningar hade matarledningen antagligen varit 25mm eller snarare 32mm PAL.
Men även fast matarledningen på den primära sidan är för klen så bör ju flödena kunna vara där då cirkulationspumpen på fördelaren ska klara av det...
Principen för flödet i denna shunten:
Temperaturbegränsaren justerar flödet i den primära kretsen.
Primärkretsen = 16mm rören från värmepumpen till höger i bild som matar in i sidan på fördelaren.
Om givaren signalerar är tillräcklig temperatur har uppnåtts stänger temperaturbegränsaren (Ventilen med vit ratt)
Flödet i den primära kretsen upphör då helt.
Just nu snurrar endast vattnet i slingorna via cirkulationspumpen mellan fördelarna.
När vattnet svalnat av i slingorna kallar givaren på värme och temperaturbegränsaren öppnar.
Returventilen nertill till höger ska alltid vara öppen, flödet över denna styrs ju samtidigt med temperaturbegränsaren.
Ett större problem som jag ser det är ju att hela fördelaren matas med 16mm! Hade man följt LK:s anvisningar hade matarledningen antagligen varit 25mm eller snarare 32mm PAL.
Men även fast matarledningen på den primära sidan är för klen så bör ju flödena kunna vara där då cirkulationspumpen på fördelaren ska klara av det...
Principen för flödet i denna shunten:
Temperaturbegränsaren justerar flödet i den primära kretsen.
Primärkretsen = 16mm rören från värmepumpen till höger i bild som matar in i sidan på fördelaren.
Om givaren signalerar är tillräcklig temperatur har uppnåtts stänger temperaturbegränsaren (Ventilen med vit ratt)
Flödet i den primära kretsen upphör då helt.
Just nu snurrar endast vattnet i slingorna via cirkulationspumpen mellan fördelarna.
När vattnet svalnat av i slingorna kallar givaren på värme och temperaturbegränsaren öppnar.
Returventilen nertill till höger ska alltid vara öppen, flödet över denna styrs ju samtidigt med temperaturbegränsaren.
Ett problem är bara att fördelaren har tillopp nertill och retur upptill. Kanske av mer akademisk än praktisk betydelseKrilleman skrev:
Beträffande fördelaren så tror jag inte det är felkopplat alls. Jag har aldrig sett just denna varianten förut men principen är ju den samma som i en vanlig golvvärmeshunt (fast utan trevägsventil).
Ett större problem som jag ser det är ju att hela fördelaren matas med 16mm! Hade man följt LK:s anvisningar hade matarledningen antagligen varit 25mm eller snarare 32mm PAL.
Men även fast matarledningen på den primära sidan är för klen så bör ju flödena kunna vara där då cirkulationspumpen på fördelaren ska klara av det...
Principen för flödet i denna shunten:
Temperaturbegränsaren justerar flödet i den primära kretsen.
Primärkretsen = 16mm rören från värmepumpen till höger i bild som matar in i sidan på fördelaren.
Om givaren signalerar är tillräcklig temperatur har uppnåtts stänger temperaturbegränsaren (Ventilen med vit ratt)
Flödet i den primära kretsen upphör då helt.
Just nu snurrar endast vattnet i slingorna via cirkulationspumpen mellan fördelarna.
När vattnet svalnat av i slingorna kallar givaren på värme och temperaturbegränsaren öppnar.
Returventilen nertill till höger ska alltid vara öppen, flödet över denna styrs ju samtidigt med temperaturbegränsaren.
[bild]
Edit: ser nu vad du menar. Varför krångla till det så? Känns inte som det behövs i ett system med enbart golvvärme
Jepp verkar så , i tidigare inlägg framkom det att det var den nedre fördelaren som blev varm , är då tilloppet och termstaten sitter motströms , inte bra , hur gör man då , kan det hjälpa att ta bort själva termostaten så det blir helt öppet , i utförandet så är detC Chris11 skrev:
kanaler i den som är lite vindlande , men kanske det går att få något genom den
Skall du vrida på mät glasen så räkna hur många varv du öppnar eller stänger. Då kan du alltid återställa dem till grundläge
Du stryper in med dessa efter hur långa de olika slingorna är. ( detta kan vara fel i strypt som det är)
Utifrån hur lång slang det är på varje slinga så öppnar man dessa så det skall bli samma tryckfall över varje slinga. Då vattnet annars väljer att gå den lättaste vägen vilken är den kortaste slangen.
Står det på slangarna hur många meter varje slinga är eller har du ritning som visar detta.
Du stryper in med dessa efter hur långa de olika slingorna är. ( detta kan vara fel i strypt som det är)
Utifrån hur lång slang det är på varje slinga så öppnar man dessa så det skall bli samma tryckfall över varje slinga. Då vattnet annars väljer att gå den lättaste vägen vilken är den kortaste slangen.
Står det på slangarna hur många meter varje slinga är eller har du ritning som visar detta.
Förutom onödiga termostater så har de valt att mata fördelarna med slangar som är kanske hälften så stora som de borde vara. Det är svårt att tro att det är någon riktig vvs:are som gjort detta. Och framförallt i te efter någon beräkning/ritning
Lider med er. Värsta jag har sett..
Termostater är bra om man inte är så intresserad av systemen. Bara att ställa dom ett par gr högre än önskad temperatur så skyddar dom även vid solinstrålning på våren.B bomm skrev:
Alla var öppna verkade det som, stängde långsamt den första, men det verkade inte hända något.
Jahapp, vad innebär detta då? Är vi helt fucked? Eller tror ni att en riktigt vvs (i er kaliber) kan lösa det?
Gällande rören ner, 16mm, vet ju inte vad som ligger ingjutet, men är det också, ett problem tro?
Jahapp, vad innebär detta då? Är vi helt fucked? Eller tror ni att en riktigt vvs (i er kaliber) kan lösa det?
Gällande rören ner, 16mm, vet ju inte vad som ligger ingjutet, men är det också, ett problem tro?