Jag får det till att tilloppet är kopplat på returen på fördelaren uppe, dvs den termostaten är rättvänd. Vattnet går då baklänges genom slingorna och flödesmätarna kommer inte fungera som dom skall. Någon som kan bekräfta så jag inte ser i syne? Isåfall är det sannolikt kopplat samma nere
 
Krilleman
Beträffande fördelaren så tror jag inte det är felkopplat alls. Jag har aldrig sett just denna varianten förut men principen är ju den samma som i en vanlig golvvärmeshunt (fast utan trevägsventil).

Ett större problem som jag ser det är ju att hela fördelaren matas med 16mm! Hade man följt LK:s anvisningar hade matarledningen antagligen varit 25mm eller snarare 32mm PAL.

Men även fast matarledningen på den primära sidan är för klen så bör ju flödena kunna vara där då cirkulationspumpen på fördelaren ska klara av det... :thinking:


Principen för flödet i denna shunten:

Temperaturbegränsaren justerar flödet i den primära kretsen.
Primärkretsen = 16mm rören från värmepumpen till höger i bild som matar in i sidan på fördelaren.
Om givaren signalerar är tillräcklig temperatur har uppnåtts stänger temperaturbegränsaren (Ventilen med vit ratt)
Flödet i den primära kretsen upphör då helt.
Just nu snurrar endast vattnet i slingorna via cirkulationspumpen mellan fördelarna.
När vattnet svalnat av i slingorna kallar givaren på värme och temperaturbegränsaren öppnar.
Returventilen nertill till höger ska alltid vara öppen, flödet över denna styrs ju samtidigt med temperaturbegränsaren.

Golvvärmefördelare med flödesmätare, termostatventiler och cirkulationspump markerade med pilar och etiketter.
 
  • Gilla
JL86
  • Laddar…
J JL86 skrev:
Hittade en nyckel! Kan vrida på, alla är helt vridna motsols, ska jag stänga den som är öppen och se vad som händer?
Go for it!
 
C Chris11 skrev:
Hmm så den är felvänd, kul...
Jag tänker att det inte alls är kul egentligen? kul för en vvsare kanske? :)
 
Ursäkta men... blir så f... ban... när det bara trycks dit en massa onödiga grejer som kund får självklart betala för å dessutom inte ens kollar att anläggningen fungerar
 
Krilleman Krilleman skrev:
Beträffande fördelaren så tror jag inte det är felkopplat alls. Jag har aldrig sett just denna varianten förut men principen är ju den samma som i en vanlig golvvärmeshunt (fast utan trevägsventil).

Ett större problem som jag ser det är ju att hela fördelaren matas med 16mm! Hade man följt LK:s anvisningar hade matarledningen antagligen varit 25mm eller snarare 32mm PAL.

Men även fast matarledningen på den primära sidan är för klen så bör ju flödena kunna vara där då cirkulationspumpen på fördelaren ska klara av det... :thinking:


Principen för flödet i denna shunten:

Temperaturbegränsaren justerar flödet i den primära kretsen.
Primärkretsen = 16mm rören från värmepumpen till höger i bild som matar in i sidan på fördelaren.
Om givaren signalerar är tillräcklig temperatur har uppnåtts stänger temperaturbegränsaren (Ventilen med vit ratt)
Flödet i den primära kretsen upphör då helt.
Just nu snurrar endast vattnet i slingorna via cirkulationspumpen mellan fördelarna.
När vattnet svalnat av i slingorna kallar givaren på värme och temperaturbegränsaren öppnar.
Returventilen nertill till höger ska alltid vara öppen, flödet över denna styrs ju samtidigt med temperaturbegränsaren.

[bild]
Ett problem är bara att fördelaren har tillopp nertill och retur upptill. Kanske av mer akademisk än praktisk betydelse

Edit: ser nu vad du menar. Varför krångla till det så? Känns inte som det behövs i ett system med enbart golvvärme
 
J
C Chris11 skrev:
Hmm så den är felvänd, kul
Jepp verkar så , i tidigare inlägg framkom det att det var den nedre fördelaren som blev varm , är då tilloppet och termstaten sitter motströms , inte bra , hur gör man då , kan det hjälpa att ta bort själva termostaten så det blir helt öppet , i utförandet så är det
kanaler i den som är lite vindlande , men kanske det går att få något genom den
 
Skall du vrida på mät glasen så räkna hur många varv du öppnar eller stänger. Då kan du alltid återställa dem till grundläge

Du stryper in med dessa efter hur långa de olika slingorna är. ( detta kan vara fel i strypt som det är)

Utifrån hur lång slang det är på varje slinga så öppnar man dessa så det skall bli samma tryckfall över varje slinga. Då vattnet annars väljer att gå den lättaste vägen vilken är den kortaste slangen.

Står det på slangarna hur många meter varje slinga är eller har du ritning som visar detta.
 
C Chris11 skrev:
Ett problem är bara att fördelaren har tillopp nertill och retur upptill. Kanske av mer akademisk än praktisk betydelse

Edit: ser nu vad du menar. Varför krångla till det så? Känns inte som det behövs i ett system med enbart golvvärme
 
J
J JL86 skrev:
Hittade en nyckel! Kan vrida på
Den nyckeln är för att ställa flödet , vrid åt hala håll som går och se på flödesmätarna , du kan stänga till den som är helt öppen troligen , stängs den så ska det öka på dom andra
 
V Vector skrev:
Ursäkta men... blir så f... ban... när det bara trycks dit en massa onödiga grejer som kund får självklart betala för å dessutom inte ens kollar att anläggningen fungerar
Vi har ju påtalat felet flera gånger. Vi har lite annan tvist med entreprenören om man säger så.
 
Förutom onödiga termostater så har de valt att mata fördelarna med slangar som är kanske hälften så stora som de borde vara. Det är svårt att tro att det är någon riktig vvs:are som gjort detta. Och framförallt i te efter någon beräkning/ritning
 
Lider med er. Värsta jag har sett..
 
B bomm skrev:
Förutom onödiga termostater så har de valt att mata fördelarna med slangar som är kanske hälften så stora som de borde vara. Det är svårt att tro att det är någon riktig vvs:are som gjort detta. Och framförallt i te efter någon beräkning/ritning
Termostater är bra om man inte är så intresserad av systemen. Bara att ställa dom ett par gr högre än önskad temperatur så skyddar dom även vid solinstrålning på våren.
 
Alla var öppna verkade det som, stängde långsamt den första, men det verkade inte hända något.

Jahapp, vad innebär detta då? Är vi helt fucked? Eller tror ni att en riktigt vvs (i er kaliber) kan lösa det?

Gällande rören ner, 16mm, vet ju inte vad som ligger ingjutet, men är det också, ett problem tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.