Dimitrios merkouris Dimitrios merkouris skrev:
En annan sak som slog mig nu, agreggaten på utsidan har omplacerats och framsidan (fläkten) tittar mot en annan vägg med ungefär 75cm avstånd.
Det är inte det som gör att det inte kommer fram värme, är det fritt åt sidorna så har den där väggen en högst minimal påverkan.

När du känner på rören från din hydrobox/panna och på rören från din värmepump är de varma? Antar att du gör varmvatten i en separat beredare?
 
Dimitrios merkouris Dimitrios merkouris skrev:
Hej,

Det verkar som att mitt upponor golvvärmesystem har lagt av och det börjar bli riktigt kallt i rummen (temp går ner för varje dag som går) men jag fattar inte vad det beror på.

Nån som har erfarenhet av något liknande?
Min golv-"värme" är också kall och min "central" ser ut som din Termometer för utgående (varm) till slingorna och ingående (kall) från slingorna.

Vad har du för skillnad mellan dessa två temperaturer ?
 
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Min golv-"värme" är också kall och min "central" ser ut som din Termometer för utgående (varm) till slingorna och ingående (kall) från slingorna.

Vad har du för skillnad mellan dessa två temperaturer ?
jag har 30 på tillförseln och 24 på retur.

Jag tror faktiskt att jag har identifierat problemt och det är just att min värmepump inte producerar mer än 25 grader vatten till golvvärmesystemet och sedan kickar den elektriska patronen in och höjer denna temp till 31 men högre än så kan reserven inte producera.

mao måste jag hitta varför pumpen inte skickar in mer än 25 grader trots att jag frågar efter 45.

problemet är, jag hittar bokstavligen otroligt få tekniker! Googlar man så får man massa träff om att utbilda sig till tekniker

jag lyckades hitta 2 ändå. Den ena skrev bara ”vi kan inte hjälpa dig”, den andra har inte återkommit än…

När jag för flera år sa till min faster att jag skulle plugga ekonomi så sa hon till mig ”vi får se vem ska underhålla våra hus i framtiden”. Inte trodde jag på att jag skulle lida av det själv
 
  • Gilla
Bengt Hansves och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det är inte det som gör att det inte kommer fram värme, är det fritt åt sidorna så har den där väggen en högst minimal påverkan.

När du känner på rören från din hydrobox/panna och på rören från din värmepump är de varma? Antar att du gör varmvatten i en separat beredare?
Det är fritt höger och vänster och egentligen det hr funkat även med den placeringen.

Det stämmer bra att jag har en separat beredare och tempen där inne är som den ska, alltså 60 grader.
Så detta flöde verkar fungera men till värmesystemet skickar det endast 25 (och sedan kickar elpatronen in för att höja till 30-31).

jag ska titta på rören imorgon.
 
Agge87 Agge87 skrev:
Testa detta:
[länk]
Tack, jag tittade på det men jag tror att mitt fel ligger steget innan golvvärmen så jag kanske bör leta kring värmepump och inte kring golvärmen i sig.
 
Dimitrios merkouris Dimitrios merkouris skrev:
Det är fritt höger och vänster och egentligen det hr funkat även med den placeringen.

Det stämmer bra att jag har en separat beredare och tempen där inne är som den ska, alltså 60 grader.
Så detta flöde verkar fungera men till värmesystemet skickar det endast 25 (och sedan kickar elpatronen in för att höja till 30-31).

jag ska titta på rören imorgon.
inside
Dimitrios merkouris Dimitrios merkouris skrev:
Det är fritt höger och vänster och egentligen det hr funkat även med den placeringen.


Det stämmer bra att jag har en separat beredare och tempen där inne är som den ska, alltså 60 grader.
Så detta flöde verkar fungera men till värmesystemet skickar det endast 25 (och sedan kickar elpatronen in för att höja till 30-31).

jag ska titta på rören imorgon.
Så, från fläkten är det två metallrör som går in till pumpen i skåpet. Kopparröret är svinvarmt som inte ens går att röra medan det andra är ljummet, till och med litte kallt och ibland isar den. I denna bild är den isad och fläkten avfrostade.

Sedan på nedre sidan finns det två metalrör som transporterar vatten och båra två är ljumma.

Sedan är det en labyrint av rör som är kopplade till bereddaren.
 
  • Öppet skåp med en värmepump, kopplade metallrör, en manometer och olika elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsskåp med två olika tempererade metallrör, labyrint av rör och mätare som visar temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsskåp med mätare och fläktenhet, insidan av isat rör och varma, ljumma kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimitrios merkouris Dimitrios merkouris skrev:
Kopparröret är svinvarmt som inte ens går att röra medan det andra är ljummet
Kan vara gasbrist, men det kan också vara något helt annat. Ring en kyltekniker, med betoning på ring. Har man mycket att göra så blir sms, mail, etc bortsorterade redan från start.
 
I InsidersUnited skrev:
Kan vara gasbrist, men det kan också vara något helt annat. Ring en kyltekniker, med betoning på ring. Har man mycket att göra så blir sms, mail, etc bortsorterade redan från start.
Tack för svaret. Jag ringde den ena igen och han gissade också på gas.

Tack alla för era svar och engagemang!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.