9 997 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Golvvärme farligt för klinkers?
Bra kommentar Edvin
Jag känner igen det här från när jag renoverade en gammal träbåt. Du frågar 10 kunniga personer om råd och får i bästa fall 9 olika svar.
Nu kommer något riktigt djupt...:
Den rådande metoden är alltid den bästa till tiden bevisat motsatsen.
Sug på den en stund.
Det är ju slutsatsen man kan dra av diskussionerna torpargrund/platta och golvvärme/konvektorer.
Till sist bestäms resultatet iallafall av hur pass välgjort projektet är utfört. Jag tror att dränerar man tillräckligt bra och bygger sitt hus på toppen av grov, kapilleffektsäkrad kross så kan man nog sova gott.
En smolk i bägaren är teorierna om att plattan fungerar som en fuktpump. Att ha en plastfolie som ångspärr närmast plattan tycker jag verkar horribelt - jag kan bara tänka mig vad som kan börja gro under den....
Jag börjar nästan bli orolig när jag läser här. "har vi dränerat tillräckligt, hur var det nu med isoleringen o.s.v." Nu kan jag föreställa mig hur det gror mögel under våra klinker... 
Fast sen kommer jag på att huset står på en himla massa sprängsten och singel och inget vatten i världen kan tränga sig upp på vår grund. Ångspärr har vi under parketten men annars så hoppas jag att det håller sig torrt i grunden.... eller????!!!
Fast sen kommer jag på att huset står på en himla massa sprängsten och singel och inget vatten i världen kan tränga sig upp på vår grund. Ångspärr har vi under parketten men annars så hoppas jag att det håller sig torrt i grunden.... eller????!!!
Var och hur har du mätt Ekke?
Det jag inte förstå riktigt är vad ska man använda värmekameran till en grund!
Fukt i grunden ska finnas. Vad ska kameran finna för fel då?
Jag förstår att kameran är bra till isolering, el och lite annat fel i bygget.
Fukt i grunden ska finnas. Vad ska kameran finna för fel då?
Jag förstår att kameran är bra till isolering, el och lite annat fel i bygget.
Klicka här för att svara