Hej Alla!
Jag behöver råd från någon om vilken typ av golvvärme jag ska satsa på när vi bygger om köket.
Huset är 1½-plan med källare, byggt 1960 och har ett vattenburet system med bergvärme. Planlösningen är sådan att köket är helt öppet mot hall och vardagsrum. I dag är det trägolv i köket och ett element vid ett av fönstren där köksbordet står.
Den tänkta planlösningen innebär att det blir bänkskiva framför alla tre fönstren i köket. Därmed försvinner befintligt väggelement. Köksbordet tas bort och ersätts av en ”halvö” med barstolar.
När hallgolvet gjordes om för ett år sedan, valde vi att lägga elvärme som ren komfortvärme eftersom det finns ett väggelement i hallen. Dessutom tyckte vi det var lite väl avancerat att lägga vattenburen golvvärme i en hall på 6 kvadrat. Nu när ett år har gått visar det sig att vi bara har haft golvvärmen på i hallen vid enstaka tillfällen såsom långhelger eller när det är väldigt kallt ute. Man står ju inte stilla i hallen någon längre tid. Annat är det ju med ett kök. Köket som är på 18 kvadrat ska efter ”moget övervägande” ha golv i skiffer, samma som i hallen.
Funderingarna kring värmen har varit så här:
Någon typ av golvvärme måste man väl ha i ett kök med stengolv, jo så måste det nog bli. Vi har ju bergvärme i huset, så varför inte använda den? Inte ska man väl värma med direktel när man kan få tre till fyra gånger så mycket via värmepumpen? Jag behöver inte fundera på bygghöjder osv. eftersom hela bjälklaget ändå ska göras om och förstärkas.
Min undran är om det kanske kommer att kännas konstigt att ha ett golv i huset som är klart varmare än alla andra golv i huset? Så lär det väl kännas om golvvärmen ska vara ”fullvärme” i köket.
Alternativet kan ju vara att precis som i hallen, lägga komfortvärme som används vid behov och bara behöver höja temperaturen med två-tre grader i golvet. Jag skulle faktiskt även kunna flytta dagens väggelement till en motstående innervägg för att få tillräcklig värme i köket.
Vad säger ni, finns det någon som vet hur kroppen reagerar på att gå fram och tillbaka mellan ”normalt” och varmt golv?
Hälsningar Torbjörn

Var i liknande situation som du nyss. Lade in vattenburen golvvärme i köket och ser inga problem med att golvvärmen inte finns i alla rum. Har som du bergvärme, öppen planlösning, köksö, bänkskiva mot fönster och det funkar prima.

Tack för ditt svar.
Vet du ungefär vilken temperatur ditt golv har?

har parkettgolv och när det var riktigt kallt så hade jag nog ca 25-26 grader på ytan

Om du inte har värme under stengolvet kommer det ju att kännas kallare än de andra ouppvärmda golven eftersom sten leder värme och kyla bättre. Så hur du än gör kommer du att ha en skillnad, fast en behagligare skillnad om du lägger golvvärme i köket.

Eftersom sten ger en tydligare, mer kännbar temperaturskillnad än trä så kommer kanske 25-26 grader i stengolvet att kännas väl varmt. Jag kanske gör den svåraste, dyraste, men bästa lösningen dvs. lägger vattenburen värme OCH ett element på väggen för att inte behöva ha så hög temp på golvet, men ändå varmt o gott i köket. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.