Är det inte tvärt om , Frasse? Om du värmer upp plattan så den torkar kommer ny fukt att dras dit hela tiden. Typ "summan av allt är konstant". Sedan säger väl sunda förnuftet att golvvärme blir dyrare än radiatorer. Värmen ska ut genom spackel och fix/klinker eller laminat eller vad man nu har. Radiatorerna behöver bara släppa ut sin värme så cirkulerar den runt i rummet direkt. Att det sedan är skönt för fötterna, eller hela kroppen kanske, det är ju en annan historia. :D

Jag tror att en annan aspekt missas vid jämförelsen nämligen husets värdering. Ett hus med golvvärme värderas till ett högre pris än ett hus med radiatorer. Vore det inte för det skulle jag köra direktel med elradiatorer. Kanske inte så mysigt men effektivast och har en väldigt låg initialkostnad. Detta ger nog den absolut lägsta totalkostnaden de första åren.

mvh
Omysiga David med golvvärme

Men om man inte gör femtiogradigt vatten måste man ju spetsvärma förbrukningsvarmvattnet med elpatron en hel del, och det verkar ju inte heller så bra.
OK, det blir en tredje mattelektion idag :P :
Se konsumentverkets artikel om hur mycket energi som går för att göra varmvatten
http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2353&lngCategoryID=1245

Fall nr1)
Anta att du har 25000 i förbrukning (plus hushållsel och den spetsvärme du måste ha ändå de kallaste dagarna)
Kör upp hela VP till 50 grader och spetsa varmvattnet till 65 grader med el.
Du behöver då mata in 25000/2,7 (se COP från tidigare inlägg) plus ca 1/3 av de 5000 kWh som behövs för att komma upp i 65 grader C. Det blir då 25000/2,7 + 5000/3=9260+1660=10920 kWh

Fall nr2)
Du kör värmegolv 35 [sup]o [/sup]C och värme de 20000 kWh med VP samt har en vvberedare som går på el.
Kostar då 20000/4,1 + 5000 =4880+5000=9880 kWh

Värmepumpen håller dessutom längre då den slipper jobba hårt samt kommer även att gå kallare vilket ökar livslängden ännu mer.

Det optimala om man förbrukar mycket varmvatten är givetvis att ha en dubbelmantlad varmvattenberedare där man låter förvärmt vatten från värmepumpen få sista uppvärmningen med elpatron, men det är en annan historia.

BAS skrev:
OK, det blir en tredje mattelektion idag  :P :

Det optimala om man förbrukar mycket varmvatten är givetvis att ha en dubbelmantlad varmvattenberedare där man låter förvärmt vatten från värmepumpen få sista uppvärmningen med elpatron, men det är en annan historia.
Det är därför som det står en kombipanna som förvärmer vattnet innan det åker in i en 200l rostfri elberedare i mitt pannrum.....:)

pict0050.jpg

Japp, MatthiasS kan det här. 8)

Kul, alltid lär man sig något nytt!
Min bergvärmare är en IVT Greenline Puls 4 ( Japp, den som pajar oftast enligt statistiken :o ) och den är väldigt simpel. Pumpen värmer en slinga i en dubbelmantlad acktank, sen shuntas det hej vilt ut till golvet.

Inställningsmöjligheterna är ju inte heller direkt en teknikers våta dröm, det finns en (1) ratt!

Men vad sjutton, den fungerar och gör det bra. Displayer och dubbla temperaturer får vi ta nästa gång. ;)

Man kan ju även spetsvärma direkt i värmepumpens kärl, så att man erhåller 160liter 65 °-gt vatten, vilket motsvarar ca. 300 l 40°-gt vatten.

Men med en stor jacuzzi (Matthias S ??) behöver man kanske lite till, .

Jani skrev:
Man kan ju även spetsvärma direkt i värmepumpens kärl, så att man erhåller 160liter 65 °-gt vatten, vilket motsvarar ca. 300 l 40°-gt vatten.

Men med en stor jacuzzi (Matthias S ??) behöver man kanske lite till, .
Jag har räknat med att vi kommer ha någon vattenbärande enhet som även kan producera bubblor i någon form - volymen är ju minst 300liter i dessa. Dessutom finns det en dusch-fashist i huset som utan problem står en halvtimme i duschen flera gången om dagen. Pga detta behövdes någon förstärkning av vv-produktionen. Man kommer långt med kombipannans 160liter men vill du duscha efter badet blir det nog lite ljummet. Komforten att alltid ha vv kan få kosta några kronor extra.

Ytterligare ett skäl till att inte använda elp i VP är att VP gärna får ägna så lite tid som möjligt åt vv-produktion. VP gör ju antingen vv eller radiatorvärme (om man inte har en CTC förstås)

Jani skrev:
Självklart, det är ju så tex nibes fighter 1215 fungerar, varmvatten och värme har 2 separata system.
Kallas för Flytande Kondensering,medans om man kör mot en acctank och sedan shuntar ut värmen,kallas för Fast Kondensering..Fast kondensering e "Old School"..

Vårt hus kopplas till fjärrvärme (det är ett krav vid tomtköp) och de växlare som används här har alltid separata system för varmvatten och värme.

AndersG skrev:
Vårt hus kopplas till fjärrvärme (det är ett krav vid tomtköp) ....
Fy f-n vad korrupt! Vilken "sk-tkommun" bor du i? Där jag bor *Trosa* går fjärrvärmen riktigt dåligt ekonomiskt men den är som tur "privatägd" så här finns inget tvång.

Fjärrvärme må vara hyffsat för miljön men det finns för många nackdelar, stackare! (Framförallt att vara i händerna på ett monopol).

JoGi

Nåja, man kan ju ha olika åsikter... Om Mariehamns stad väljer att sälja tomter till ett pris lång under marknadsvärde så kanske de kan ställa vissa krav ;)

Dessutom har vi vedeldning som komplement så vi är inte helt utelämnade.

Vad är att föredra?

1. Golvvärme i platta på mark med 300mm cellplast
2. Golvvärme i krypgrund med 300mm glasfiber

Alt. 2 borde inte vara lika långsamt, även om det inte är lika snabbt som med radiatorer.

Det finns ett tredje alternativ:

20 cm isolering under platta
10 cm isolering ovanpå platta
Golvvärmeslingor
Fördelningsplåtar

Detta tycker jag själv är bästa alternativet, om man bortser från priset (ca 30' dyrare än ingjutna slingor).

Många problem med fukt beror på att man isolerat ovanför betongen istället för under. Det gjorde man på 70-talet. Jag skulle nog inte rekommendera det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.