792 läst · 4 svar
792 läst
4 svar
golvvärme vattenburen
Jag hade tänkt lägga 20mm rör MELLAN golvbjälkar cc 60. Rören skulle ligga i golvärmeplåt som spikas på bjälkarna (Rinkaby nr5559). Sedan 22mm golspånskiva och 14mm massiv fur. Blev dock varnad av försäljare från LK att värmen inte skulle orka gå upp till furugolvet. Jag skulle välja deras spårade 22mm skivor i stället.
Uponor visar dock i sina broschyrer många exempel på min tänkta konstruktion. Hur är det?
Är det nån som har erfarenhet?
Bo Gunnar
Uponor visar dock i sina broschyrer många exempel på min tänkta konstruktion. Hur är det?
Är det nån som har erfarenhet?
Bo Gunnar
Visst blir det lite sämre värmespridning ju mer material du har ovanför slangen, det säger ju sig självt. Har själv lagt så som du tänkt dig fast med 10 mm trägolv ovanpå och det funkar bra, ger bra värme i golven. Det sägs att det är bättre att använda grålumpapp mellan spånet och golvet än foamen - vet inte hur det är med den saken.
Allra bäst får du naturligtvis om du inte lägger golvspånet och ökar tjockleken på fururgolvet så det blir självbärande.
Kan också tipsa om golvvärmeplåtar från billigtvvs.se som är billigare än på rinkaby. Köpte mina därifrån (slang och fördelare etc också) och det funkar bra.
Allra bäst får du naturligtvis om du inte lägger golvspånet och ökar tjockleken på fururgolvet så det blir självbärande.
Kan också tipsa om golvvärmeplåtar från billigtvvs.se som är billigare än på rinkaby. Köpte mina därifrån (slang och fördelare etc också) och det funkar bra.
Ju mer du har ovanför rören ju högre temperatur måste du ha på framledningen, vilket ökar värmeförluster nedåt.
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme på gammal betongplatta
Golv -
Elektisk eller vattenburen golvvärme? (återbetalningstid)
Värme allmänt -
Bila källare + vattenburen golvvärme
Grund & Markarbeten -
Någon som hört detta ljud förut? Nibe F730 med vattenburen golvvärme. Låter som stenar i rör
Vatten & Avlopp -
Vattenburen golvvärme
Badrum