När vi flyttade in i vårt hus för 11 år sedan hade vi en Carrier 42NM43SF fläktkonvektor kopplad på varmvatten från bergvärmen tvättstugan i källaren. Den värmde upp rummet på nolltid och torkade all tvätten som hängde på linor i flera rader.
När den började kärva efter några år försökte vi reparera den genom att låta en elektriker montera in en ny motor. Han fick den aldrig att fungera.
Nu har vår bergvärmeleverantör bytt ut den gamla mot en ny anpassad efter rummets storlek. Vi har inte modellnumret men märket är Sabiana. Nu har den stått på i ett dygn och rummet är lika kallt. Montören påstår att det är vattnet i ledningen som är för kallt. Röret in är inte hett men skapligt varmt. Röret ut är iskallt. När vi stänger av den blir båda rören varma.
Har ni någon gissning på vad som har hänt?
Tack.
När den började kärva efter några år försökte vi reparera den genom att låta en elektriker montera in en ny motor. Han fick den aldrig att fungera.
Nu har vår bergvärmeleverantör bytt ut den gamla mot en ny anpassad efter rummets storlek. Vi har inte modellnumret men märket är Sabiana. Nu har den stått på i ett dygn och rummet är lika kallt. Montören påstår att det är vattnet i ledningen som är för kallt. Röret in är inte hett men skapligt varmt. Röret ut är iskallt. När vi stänger av den blir båda rören varma.
Har ni någon gissning på vad som har hänt?
Tack.
Kan vara värmeventilen som har en pigg under ställdonet som kärvar fast i stängt läge på sommaren. Har du läst om golvvärme som bråkar hos en del, så talas det om hur man lossar och fixar till det. Sitter säkert på vänster sida innanför fronten som måste tas bort. Tar du bort fronten och fotar så får du svar.
Hur snabbt blir returen varm efter att ni stängt av fläkten?P Prästfrun skrev:
Det låter som att det är för lågt flöde på vattnet.
Som jag uppfattar det så är fläktkonvektorn ny för i år.
I våras/somras/höstas?
J jonaserik skrev:Kan vara värmeventilen som har en pigg under ställdonet som kärvar fast i stängt läge på sommaren. Har du läst om golvvärme som bråkar hos en del, så talas det om hur man lossar och fixar till det. Sitter säkert på vänster sida innanför fronten som måste tas bort. Tar du bort fronten och fotar så får du svar.
Helt riktigt, ny igår! Jag får kolla returen och återkomma.Demmpa skrev:
Ok, låter som om det är bergvärmeanläggningen som jag ska in i eller? Den servades för inte så länge sedan och fungerar som den ska och alla radiatorerna är varma. Fläktkonvektorn är ny igår. Vi har varit utan värme i tvättstugan i några år.J jonaserik skrev:Kan vara värmeventilen som har en pigg under ställdonet som kärvar fast i stängt läge på sommaren. Har du läst om golvvärme som bråkar hos en del, så talas det om hur man lossar och fixar till det. Sitter säkert på vänster sida innanför fronten som måste tas bort. Tar du bort fronten och fotar så får du svar.
Jag kan helt säkert ha förstått fel och är bara tacksam för alla idéer och tips!
Nu har jag kollat och det tar drygt 10 minuter. Här är en bild på rören där det kalla röret är det till höger och som jag gissar är returen.Demmpa skrev:
Det kanske påverkar effektiviteten en bit, men såvida det inte sitter en backventil i värmeväxlaren så borde ju vattnet ändå pumpas runt så det låter ju som det är väldigt lågt flöde om det tar 10 minuter för den att bli varm.Demmpa skrev:
Om ni inte har haft värme på i den där slingan så stryptes den väl när värmen stängdes av. Är flödet påslaget i värmefördelaren?
Det som gick sönder i den gamla konvektorn var motorn. Vattnet fortsatte att passera igenom utan fläkt. Vid bytet i fredags så ströps vattnet med ballofixer på rören och sattes på igen när bytet var klart.lutorm skrev:
Det kanske påverkar effektiviteten en bit, men såvida det inte sitter en backventil i värmeväxlaren så borde ju vattnet ändå pumpas runt så det låter ju som det är väldigt lågt flöde om det tar 10 minuter för den att bli varm.
Om ni inte har haft värme på i den där slingan så stryptes den väl när värmen stängdes av. Är flödet påslaget i värmefördelaren?
Det är så märkligt att den gamla värmde rummet snabbt med det varma vattnet i ledningarna, samma system som till alla radiatorer i huset, och den nya är helt kall. Temperatur och flöde är oförändrat. Jag håller tummarna för att det är en sån enkel lösning som en felkoppling.
Efter att rören har gått upp mot taket, hur går rören sen?
Alltså innan Ballofix-ventilerna.
Har systemet genomspolats/luftast ordentligt efter bytet?
Låter nämligen som att rören går horisontellt en bit och att det är luft i horisontella rören som gör att vattenflödet begränsas.
Alltså innan Ballofix-ventilerna.
Har systemet genomspolats/luftast ordentligt efter bytet?
Låter nämligen som att rören går horisontellt en bit och att det är luft i horisontella rören som gör att vattenflödet begränsas.
Ballofixventilerna sitter på de vertikala rören. De ansluter, som du gissar helt riktigt, till horisontella rör som är en förbindelselänk i hela uppvärmningssystemet i överliggande två våningar. Jag hör inget bubbelljud någonstans och alla radiatorer håller en jämn värme.Demmpa skrev:
När jag kommer hem ikväll ska jag ändå gå runt med luftningsnyckeln och kolla, tack!
Klicka här för att svara