Letar bland trådarna här i forumet men ännu ingen "mitt-i-prick" tråd som matchar mina funderingar, därav följande redogörelse med tillhörande frågor;

Håller som bäst på att fixa badrummet. Har prexis dragit avlopp och vid golvbrunnen använder jag en purus 300 platta. Golvet består redan, till viss del, av spontat golvträ (28mm!...) så därför kommer jag lägga ut med motsvarande trägolv över resterande yta (CC600 i bjälklaget)

Mina frågor gäller fortsättningen; eftersom vi skall ha matta, så skall det ju tydligen vara ganska enkelt. Var in hos mattläggaren idag och frågade om man kunde flytspackla direkt på trägolvet, men nej, det tyckte dom inte. Främst för att det skulle vara "tätt" när dom flytspacklar. Därför rekommenderade dom att lägga på en golvspånskiva först och sen flytspackla!

Ok... så jag gick hem och kollade på nätet efter spånskivor, men då kommer ju nästa dilemma; vilken typ av skiva (fanns ju massa olika: bygg, std, spångolv, v313 osv) och vilken tjocklek av spånskiva ska man ha då? Som jag ser det så har jag inget behov av att bygga på mer höjd i golvet än nödvändigt, så för min egen ringa del så skulle ju en 10mm skiva räcka, men räcker det EGENTLIGEN och förresten, hur funkar det med flytspackel på en sån. Torkar skivan någonsin eller suger den upp fukten från spacklet och så vips har jag byggt in ett fuktproblem i golvet? Är det bara "v313" som gäller för sånt här badrumsgolv eller kan man ta "vilken som helst sort" av spånskiva till golvet?

Det känns ju som att, eftersom jag i första skiktet redan har 28 mm golvträ under, så borde ju det stå för bärigheten och att en ev. spånskiva bara skall "hålla spacklet på plats" till dess att det torkat, ELLER? Har jag missförstått nåt? Missar jag nåt, vad är det jag inte förstår i ekvationen?

Hur är det förresten med flytspacklingen sen, är det något som är ett måste eller finns dom här frästa mdf:erna kvar. (Såg nåt hbf golv eller hgf eller va det nu var?!?) Det verkade ju käckt. Någon som har erfarenhet av dessa alternativ?

Slutligen, golvbrunnen med tillhörande platta. I vilken nivå skall den monteras? Skall jag montera plattan på så vis att jag "tar höjd" för den att hamna i nivå med flytspacklingen eller räcker det med att den ligger i nivå med spånskivan? (Om det nu ska vara i nivå med flytspacklet: hur högt lägger man isåfall spacklet intill brunnen/plattan??? (Jag kommer ju inte spackla själv, men plattan måste ju ändå vara monterad och klar då spackel-gubbarna kommer hit och gör sitt jobb, dvs. jag måste ju vara på det klara med hur "högt" jag skall montera plattan, så det är klart när dom väl dyker upp här för spacklingen)

Som vanligt, tacksam för konkreta, tydliga och utförliga svar från kunniga/erfarna!

//LSJ

P
Jag tycker att du monterar plattan och brunnen i det nuvarande golvet och stoppar i en 12 mm förhöjningsring i den. Därefter skruvlimmar du ett vanligt 10 mm eller 12 mm ROT-golvspån mot brädgolvet och borstar noggrant in primern i detta, så kommer det att stå pall mot fukten i spacklet.

Aha, primer asså!

Så spånskivan måste primas först alltså?! (Förmodar att det endast gäller golvspånskivan, av den anledningen att man skall flytspackla på den. Dvs. primer behövs INTE på spånskivorna jag sätter på väggen?!?!?....)

Nån speciell primer (märke/typ/kvalite/övrigt?) som är att föredra???`

För att förtydliga, enligt det Du säger ovan, så sätter man alltså plattan i höjd med golvträt och sen skaffar jag en "förhöjningsring" som bygger motsvarande det som spånskivan kommer göra, dvs. flytspacklet tar jag ingen egentlig höjd för när jag monterar platta/brunn. Correctamundo?

Tack så här långt!

//LSJ

Ja just det ja, en sak till angående skruvlimningen; nåt speciellt lim att använda för det ändamålet, eller duger det med hederligt trälim där?

//LSJ

P
Det är korrekt uppfattat.
Primern bör vara av samma fabrikat som flytspacklet och strykas på kvällen innan spackling. Kolla med mattläggaren om han tycker att det är OK att du primar, så vet du att det blir ordentligt gjort och han sparar en resa (han hade förmodligen primat strax innan spackingen). Han kan säkert förse dig med rätt sorts primer.
Kolla också med honom om han vill ha brunnen i liv med spånet, eller om den ska sticka upp några mm. Det styr du då med tjockleken på spånet (10 eller 12 mm).

Gör rent trägolvet och limma med vanligt trälim. Det duger alldeles utmärkt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.