Paul-Staffanstorp
Dalbotös skrev:
Tänker jag fel eller bygger inte det systemet väldigt mycket på höjden?
Han som berättade för mig menade på att det ju skulle bygga 40mm och idag har vi ju golvspån på 22 och flytspackel på lika mycket vilket skulle ta ut vartannat menade han på...
Men hur man lyckas med fallet när man har plåtar utan att flytspackla ovanpå har jag inte lyckats få fram... ;)

man får väl göra fallet i bruket
kanske räcker med typ 15-20mm vid brunn?

Paul-Staffanstorp
nino skrev:
man får väl göra fallet i bruket
kanske räcker med typ 15-20mm vid brunn?
Visst, men som jag tolkade är profilerna 40mm tjocka och man ska lägga i bruk i dessa 40mm upp till ovankant på plåtarna och hur ska man då kunna göra fall i detta när man har plåten där...

MathiasS kanske kan bidra med erfarenhet... ;)

ok...
profilerna kanske inte bygger uppåt utan neråt? fast lägger man dom PÅ bjälklaget så bygger det ju uppåt :)
jaja den som lever får se...

Är det inte försäkrings"nisse" här på forumet? Han kanske vet om det varit mycket problem/skador nu när det spacklas på golvspån?

Sån tur att man är färdig med våtrum, regler är ju inte retroaktiva.

Protte

Protte: lugn bara lugn det kommer det med ;)

(obs skämt)

Kommer sluta med att ingen följer reglerna till slut...försäkringsbolagen kommer "nöja sig" med att det är väl dokumenterat och att det är noggrannt gjort och att man har följt monteringsansvisningar för produkter etc...de ska ju annars ha kompetens att skadereglera enligt en våldsam massa regelverk som skiljer sig mycket åt.

Känns mest som att branschen fläskar på med "strängare" regler hela tiden för att öka försäljningen av produkter kring systemen plus göra det "omöjligt" för gör-det-självare att ens få tag på vissa av produkterna som krävs för att följa regelverket.

Tur att "reglerna" är branschregler och inte "lagar"....

nino skrev:
ok...
profilerna kanske inte bygger uppåt utan neråt? fast lägger man dom PÅ bjälklaget så bygger det ju uppåt :)
jaja den som lever får se...

Är det inte försäkrings"nisse" här på forumet? Han kanske vet om det varit mycket problem/skador nu när det spacklas på golvspån?
Försäkringsnisse är nog jag i sådana fall kanske :)
Jag är lite bakbunden att svara alltför mkt i denna diskussion då utredning fortfarande pågår. Lip har varit lite snabba med informationen då det inte alls är så självklart åt vilket håll branschen skall gå. Däremot förstår jag att de utvecklar lösningar för precis som Paul säger vill alla vara först med sina om nya regler kommer.

Generellt kan man ju säga att ändringar i reglerna är så förekommande därför att vi i modern tid fått mer och mer keramiskt beklädda badrum i hus med träbjälklag. Detta samtidigt som hygienen utvecklats och folk helt enkelt utsätter yt och tätskikten för mer belastning. Problemen har inte varit lika omfattande med tidigare lösningar. Därför tvingas också branschen hela tiden att anpassa sig. Detta samtidigt som konsekvensen av skador tyvärr ofta inte syns förrän det implementerats. Därför blir det ändring på ändring på ändring tyvärr.

I dagens försäkringsvärld så är fortfarande iofs brandskador dyrast men detta är mest pga stora brandskador med förstörda varulager och stillastånd på företagsförsäkringar. Ser man till privata marknaden så står vattenskador för mer än 50 % av kostnaderna. Bara för vågat bolag ligger kostnaden runt 2 miljarder/år. Detta gör att man självklart lägger ner mkt energi och resurser på att stävja

Om vi förutsätter att det finns ett normalt cc60 bjälklag. Då finns det väl egentligen ingen anledning att plåten skall vara korrugerad. Om man istället väljer en plan plåt, och armerar och gjuter 40mm på det, så kan man ju få plats med golvvärme också. Jag har hört att flytspackel med armering anses självbärande vid 25mm tjocklek, dvs om det är så tjockt så kan man ha hur dåligt underlag som helst. Hörde talas om ett fall där Maxit hade rekomenderat en sådan konstruktion där det skulle spacklas på ett knarrigt ganska löst brädgolv.

Dvs 40mm på en plåt som primärt är gjutform, borde tåla nästan vad som helst.

Det måste ju snart vara krav på att man kalkar in etsad platta med vilka datum bygget projekterades, påbörjades o avslutades. Så försäkringsbolaget och ev nya ägare kan re ut exakt vilka regler som gällde när badrummet byggdes för ev skadereglering... Detta med dessa ständiga regelförändringar är fruktansvärt irriterande och som konsument känns det som att de bara sker för att det ska kosta en annan mer pengar.

kinglolle skrev:
...Ser man till privata marknaden så står vattenskador för mer än 50 % av kostnaderna...
Hej Kinglolle, bara en fundering:
Själv har jag alltid tyckt att det är vansinne med kakel och klinker i en träkonstruktion, det hör helt enkelt inte hemma där.

Om vi, som nöjer oss med plastmatta på golv och väggar i våtrummen, fick försäkra våra hus separat, alltså skilt från keramikfolket:
Skulle villaförsäkringen då vara hälften så dyr?

Min mattläggare sa att han hade ALDRIG haft någon vattenskada.
Han jobbar alltså inte med plattsättning.
Och han var rätt gammal i gamet.

Har ingen lust att vara med och betala för andras statusjakt med allt "helkaklat"!

//KoW

Paul-Staffanstorp
KnockOnWood skrev:
Hej Kinglolle, bara en fundering:
Själv har jag alltid tyckt att det är vansinne med kakel och klinker i en träkonstruktion, det hör helt enkelt inte hemma där.

Om vi, som nöjer oss med plastmatta på golv och väggar i våtrummen, fick försäkra våra hus separat, alltså skilt från keramikfolket:
Skulle villaförsäkringen då vara hälften så dyr?

Min mattläggare sa att han hade ALDRIG haft någon vattenskada.
Han jobbar alltså inte med plattsättning.
Och han var rätt gammal i gamet.

Har ingen lust att vara med och betala för andras statusjakt med allt "helkaklat"!

//KoW
Han... nej kanske inte just han...

Men det är ju samma sak som att det finns mängder av plattsättare som gjort badrum i många år utan att det aldrig blivit en fuktskada i något av de badrummen... :rolleyes:

Varför påstå att det har och göra med statusjakt egentligen...
Många ggr handlar det väl mer om utseende, tålighet och att det håller längre...
En plastmatta är inte speciellt snygg efter en del år...

Möjligt att jag har helt fel. Men jag inbillar mig att ett badrum med kakel och klinkers håller tätt minst lika bra som plastmattebadrummen under förutsättning att det är korrekt utfört. Det fuskas så oerhört mycket med badrumsbyggen.

I samband med att jag handlade tätskikt till ett badrum jag gjorde i fritidshuset för ca. 10 år sedan, så berättade killen på kakelbutiken att de brukade hjälpa plattsättningsfirmorna att beräkna hur mycket fuktspärr gummi etc som de skulle använda till ett givet badrum. I han berättade litet upprörd att i många fall kom firmorna och returnerade hälften av materialet. Dvs de hade inte orkat stryka på den specificerade mängden med gummi. Jag tror att det är de badrummen vi nu ser i kingolles statistik.

En annan intressant fundering är ju hur kredithanteringen fungerade på kakelfirman, dvs vem fick pengarna för det returnerade materialet.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Det blir mkt spekulation men jag är lite inne på hempularens tes om rollade skikt och det är till viss del därför vi pushat för folie. Har haft flera hantverkarexempel på att man sparar på rollade massan för att göra 5 badrum och fakturera alla dessa fullt för material men endast en del av massan för att med resterna kunna göra något extra svartjobb alternativt egen renovering...

Men hela sanningen är inte riktigt där utan keramiska skikten är inte lika tydliga då tätskiktet är underliggande och skador hinner ofta eskalera mer än vid skikt där tätskiktet är inkorporerat i ytskiktet. Vid dessa system blir det snabbt upptäckbart med en svetsning/fog som släpper eller matta som sprickor. Dessa skador blir då som följd inte lika omfattande. En skada i kaklat badrum på ovanvåning i hus med träbjälklag kan i värsta fall inte upptäckas förrän den runnit igenom till bottenvåning. Statistiken säger tyvärr att de flesta skador INTE uppkommer pga bristande tätskikt utan pga läckande kopplingar. Det är därför det jobbas med säkert vatten. Det är mer följdskadorna som försvåras med organiska material mm inte materialet i sig som är den fällande källan. Betänk exempelvis när gips förbjöds trots att ett helt korrekt badrum förmodligen aldrig påverkas kunde man se att riskerna för mer eskalerande skador vid ett haveri var så stor att man ändå förbjöd gipset

Ska tillägga att jag skriver från mobilen och därför kanske är lite otydlig/svamlande. Ber om ursäkt för detta isf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.