37 140 läst ·
18 svar
37k läst
18 svar
Golvplattor på källargolv
Nädu detta stämmer inte. Betongplattan behöver inte vara torr för att plattorna ska sitta kvar.Ugglan skrev:
Klinker är ju ett av få material som tål väta. Om det är mycket fuktigt i plattan, använd bred fog för det är där fukten letar sig upp.
Jämför som sagt med ett badrum där både klinker och fix ligger ovanför tätskiktet, dvs i den blöta delen av rummet.
MathiasS skrev:Om det är mycket fuktigt i plattan, använd bred fog för det är där fukten letar sig upp.
QUOTE]
Innebär då detta att stora klinkerplattor, eller granit i större bitar som jag funderar på i gillestugan är sämre vad gäller fuktgenomströmning? Dvs, fogytan blir ju mindre med större plattor? Eller är det försumbart?
olha00 skrev:Som jag förstått det är det bättre i det avseendet att använda lite mindre plattor, dvs skillnaden är märkbar i praktiken.MathiasS skrev:Om det är mycket fuktigt i plattan, använd bred fog för det är där fukten letar sig upp.
QUOTE]
Innebär då detta att stora klinkerplattor, eller granit i större bitar som jag funderar på i gillestugan är sämre vad gäller fuktgenomströmning? Dvs, fogytan blir ju mindre med större plattor? Eller är det försumbart?
Jon_h eller någon annan med god erfarenhet på området får gärna bekräfta detta.
Klicka här för att svara