Ugglan skrev:
Det är klart om man gör rätt och har en torr betongplatta under så funkar klinkers. Men jag tror det är många som inte har det... då är det lätt att plattorna lossnar med tiden. Fukten jag talar om är den som kommer underifrån i marken.
Nädu detta stämmer inte. Betongplattan behöver inte vara torr för att plattorna ska sitta kvar.

Klinker är ju ett av få material som tål väta. Om det är mycket fuktigt i plattan, använd bred fog för det är där fukten letar sig upp.

Jämför som sagt med ett badrum där både klinker och fix ligger ovanför tätskiktet, dvs i den blöta delen av rummet.

ok! Ni verkar veta bättre :)

B
MathiasS skrev:
Om det är mycket fuktigt i plattan, använd bred fog för det är där fukten letar sig upp.
QUOTE]

Innebär då detta att stora klinkerplattor, eller granit i större bitar som jag funderar på i gillestugan är sämre vad gäller fuktgenomströmning? Dvs, fogytan blir ju mindre med större plattor? Eller är det försumbart?

olha00 skrev:
MathiasS skrev:
Om det är mycket fuktigt i plattan, använd bred fog för det är där fukten letar sig upp.
QUOTE]

Innebär då detta att stora klinkerplattor, eller granit i större bitar som jag funderar på i gillestugan är sämre vad gäller fuktgenomströmning? Dvs, fogytan blir ju mindre med större plattor? Eller är det försumbart?
Som jag förstått det är det bättre i det avseendet att använda lite mindre plattor, dvs skillnaden är märkbar i praktiken.

Jon_h eller någon annan med god erfarenhet på området får gärna bekräfta detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.