Det finns inget tätvuxet virke längre!

5k läst  41 svar

Nästa tråd i Möbelsnickeri
  1. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Det sämsta med att vara möbelsnickare 2018 är att allt tätvuxet virke är slut!

Idag är det förvisso inte möbelsnickeri på dagordningen, men nära nog, det tillverkas en grind i sibirisk lärk (inte trall/regelvirke då alltså, utan jag utgår från okantade sågade plank tänkt till finsnickeri). Grinden tillverkas i i kärnvirke, dvs inte virke med en del kärnvirke i, utan virke där all splintved är bortskuren, till 100%. Kollade snabbt på en avsågad spillbit och konstaterade att precis som det brukar pratas om så är tyvärr allt tätvuxet virke slut:(

IMG_7288 2.JPG

2. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 8
    Ingen lek att vara lärk i Sibirien...

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Nivå 16
    Sibirisk lärk är lurigt, kolla hur stort Sibirien är så ser ni varför begreppet inte kan användas. Så beroende var i Sibirien där hugget kan det vara bra eller dåligt.
    Stora delar öster om Uralbergen kallas Sibirien. Från norra ishavet ned till Mongoliet :)

4. T
    Medlem Nivå 3
    Nu råkar det sibiriska snarare handla om art än om var trädet vuxit.

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Nivå 20
    Åk upp till Norrland och köp dig lite "kragg" dvs. myrtall. Det finns säkert nån bonde som gärna hugger ner några. Själv roade jag med att med hjälp av lupp räkna årsringar på en ca 7 cm "grov" stam, innan den åkte in i brasan, och den var ca 100 år.

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Faktiskt handlar det i vårt fall om båda sakerna, det är alltså arten sibirisk lärk, uppväxt i Sibirien. Samma art finns planterad i Sverige, men den är inte aktuell, då den växer snabbare och inte är lika fet.

Måste dock erkänna att jag inte vet var i Sibirien som lärken har växt. På Wikipedia kan man läsa om att det är permafrosten som spelar en viktig roll för lärkens egenskaper, kanske innebär det att den har växt där det är permafrost, gissar men vet inte. Oavsett vilket så är det just den feta, tätvuxna, kvistfria och rakvuxna lärken jag vill ha till denna typ av jobb, är den inte sådan så åker den på retur. Självklart är inte allt virke lika tätvuxet, så dåliga tillväxtmöjligheter har de inte haft varje år sedan 1700-talet när det slog rot. Men det är väldigt tätt rent generellt.

7. A
    Medlem · Nivå 16
    Precis, får du den lärken som växt uppe i norra Sibirien är den i regel av mycket bra kvalité, men i takt med att efterfrågan ökade att använda som trallvirke så har senare de egenskaperna också förändrats då man säkerligen valt avverkning i skogar längre söderut. Men begreppet "Sibirisk" lärk används även för närbesläktade sorter, t.ex. den som växer väster om Uralbergen, så "Sibirisk" är mera av ett varumärke idag. Och även i Sverige planteras "Sibirisk" lärk norrut under det begreppet.

8. H
    Medlem Nivå 10
    Ställ dig utanför valfri sekelskiftesfastighet i Stockholms innerstad och vänta. Inom en timme är det någon som ”blåser ut” sin lägenhet och då kastas innerdörrar, karmar, skåpsinredningar och hela innerväggar ut - allt av tätvuxet virke. Bara lasta in i bilen.
    När den där stjärnan sen sitter och dricker cava bland all fräsch laminat så står du och hyvlar prima fura i verkstan och begrundar livets förunderligheter.

9. Ymer
    Medlem Nivå 6
    Erkänner villigt att det var ett roligt inlägg.

10. P
    Medlem · Nivå 11
    Njae, vet inte det jag. Förstår att du inte menar allvar men tycker det var fånigt i all sin verklighetsfrånvändelse.
    Känns bara tramsigt och oseriöst.
    Kommer inte att bevärdiga det med ytterligare kommentarer eller uppmärksamhet.
    //Ronnie

11. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Jag gissar att du är från Stockholm...

12. H
    Medlem Nivå 10
    ”Verklighetsfrånvändelse”? Jag försökte vara lite rolig i det sorgliga och det kan inte landa hos alla, helt ok MEN jag passerar x antal byggsäckar dagligen och skulle kunna bära hem tätvuxen furu varenda dag så det är ju inte direkt fria fantasier.

Och hur de allra flesta äldre lägenheter ”renoveras”.. kolla Hemnet och Östermalm.

Ett annat tips till TS är annars att köpa torkat virke på Blocket. Gamla sängstommar, kökssoffor och pianon för några hundralappar. Som hamnar på soptippen om ingen förbarmar sig.

13. C
    Medlem · Nivå 14
    Det är ju tyvärr helt sant att det bästa virket hittar man i containrar. Bärgade t.ex. en två meter lång ekplanka härom veckan. Förvisso inget speciellt, önskar bara att jag hade hittat den ett par månader tidigare så hade jag sluppit betalat en tusenlapp för en bit jag behövde till några lådfronter. Detta efter att ha ägnat en halvtimme på brädgården för att hitta en planka som inte var krokig.

14. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    De enstaka bitar lärkvirke som jag stött på har haft närmare 1 cm mellan årsringarna...
    Högst sannolikt härodlad.
    Måste vara helt oduglig för utomhusbruk?

Det bästa/mest tätvuxna virket har jag hittat i en gammal utriven innertrappa. Inte riktigt i klass med TS bit, men ändå en enorm skillnad mot det man hittar på brädgården.

Inte konstigt att limträ och stålbalkar säljs i parti och minut till vanligt småhusbygge. Eller plastfönster.

• Laddar…
  15. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Eftersom jag fick tips om att snickra av gamla piano så inser jag att jag borde förtydliga mig lite.

Denna tråd är alltså aningen ironisk och lite av ett svar på allt tramsande om att det inte finns tätvuxet virke idag. Den biten lärk jag visar är alltså extremt tätvuxen, tex mellan 86-91mm där jag inte ens har en chans att utläsa hur många årsringar det är. Även närmre kärnan där det är längre mellan årsringarna är det ju ändå 3-4 ringar/mm. Det finns alltså extremt tätvuxet virke att få tag på idag. Mer tätvuxet än vad jag någonsin har sett på en gammal golvsockel eller foder utrensat från någon renovering (även om många äldre, definitivt inte alla, socklar har mkt tätare årsringar än de fabrikstillverkade färdigmålade socklar som finns i byggvaruhusen idag).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: