4 838 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Golvlampa / Uplight
Har en golvlampa med dimmer som vi haft i många år nu, gillar lampan men inte att den surrar då man inte kör den på max. Jag undrar om det finns LED lampor nuförtiden att lägga i dessa? Undrar om det är nån sorts halogenlampa just nu? Att minska elkonsumptionen vore också välkommet, tänkt att så mycket som möjligt av huset ska vara LED belyst.
Jag antar att det är ett halogenrör på typ 105-150w med r7s sockel, likadan som är vanlig i byggstrålkastare?
Det har kommit ett par modeller i LED utförande, finns exempelvis på Kjell o Co http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/lampor-ljuskallor/led-lampor/led-lampa-8-w-dimbar-p63868
Men det lär bli mindre ljus än vad du har idag. Sedan är frågan om de fungerar med din dimmer.
(Finns hos fler aktörer än Kjell, bara googla R7s LED dimbar så kommer det upp flera alternativ, men hos kjell brukar det oftast gå bra att byta om det inte skulle bli bra)
Det har kommit ett par modeller i LED utförande, finns exempelvis på Kjell o Co http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/lampor-ljuskallor/led-lampor/led-lampa-8-w-dimbar-p63868
Men det lär bli mindre ljus än vad du har idag. Sedan är frågan om de fungerar med din dimmer.
(Finns hos fler aktörer än Kjell, bara googla R7s LED dimbar så kommer det upp flera alternativ, men hos kjell brukar det oftast gå bra att byta om det inte skulle bli bra)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Surret är mekaniskt, och kan gå att åtgärda om du klappar om elektronikkortet lite. Se till att inga komponenter ligger emot varandra eller mot någon annan kant, ev lite smältlim på stora & tunga komponenter som den drossel som brukar finnas.
jonas_loof skrev:Jag antar att det är ett halogenrör på typ 105-150w med r7s sockel, likadan som är vanlig i byggstrålkastare?
Det har kommit ett par modeller i LED utförande, finns exempelvis på Kjell o Co [länk]
Det där ser ut som vad jag behöver, tack!
Klicka här för att svara