Vi köpte oss en röd sekelskiftesstuga för dryga halvåret sedan. har nu tagit tag i det första stora projektet på ovanvåningen. Här finns en inredd vind där vi kommer att slå upp en ny innervägg för att skapa ytterligare 1 rum.
Golvet som fanns är ett klickgolv lagt på spånskiva . Under detta har man lagt vad man hittat. lite masonit, lite spånskivebitar, lite panelbitar.... Fäst med rätt korta tunna dyckert. Det har knarrat och sviktat rätt ordentligt.
Har nu plockat bort ner till undergolvet. Fortfarande lite smått knarr på något enstaka ställe men det mesta satt i spånskiva/"reglar".
Tänker mig lägga ett furugolv där uppe eller möjligen parkett. Räcker dett att skruva det direkt i undergolvet med lumppapp under? Eller krävs något mer?
Bifogar bild av plockepinnet som låg under spånskivan....
Golvet som fanns är ett klickgolv lagt på spånskiva . Under detta har man lagt vad man hittat. lite masonit, lite spånskivebitar, lite panelbitar.... Fäst med rätt korta tunna dyckert. Det har knarrat och sviktat rätt ordentligt.
Har nu plockat bort ner till undergolvet. Fortfarande lite smått knarr på något enstaka ställe men det mesta satt i spånskiva/"reglar".
Tänker mig lägga ett furugolv där uppe eller möjligen parkett. Räcker dett att skruva det direkt i undergolvet med lumppapp under? Eller krävs något mer?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag gissar att plockepinnet under var för att få det någorlunda jämt för att kunna lägga klickgolvet. Har du kollat hur jämt undergolvet är? För att lägga t.ex. en parkett så ska ju golvet under uppfylla vissa toleranser.M Markus Lundgren3 skrev:Vi köpte oss en röd sekelskiftesstuga för dryga halvåret sedan. har nu tagit tag i det första stora projektet på ovanvåningen. Här finns en inredd vind där vi kommer att slå upp en ny innervägg för att skapa ytterligare 1 rum.
Klicka här för att svara