Ledsen för halväckliga bilder
 
Ser ut som dom skurit manchetten fel och fått in det under klämringen, vanligt fel.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla dina svar :-)
Verkar det ”säkert” ändå, eller bör det rengöras?
 
Paul-Staffanstorp
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som dom skurit manchetten fel och fått in det under klämringen, vanligt fel.
Ja nu ser jag också att det är brunnsmanschettens butylgummi som pressats ut och det är riktigt tokigt egentligen.
Den får absolut inte sticka fram där och inte end befinna sig under klämringen utan bara bakom den om du förstår vad jag menar Math29...

Inte jättelätt att åtgärda i nuläget men går det att dra upp klämringen utan risk att skada brunnsmanschetten så kan man försiktigt med ett riktigt vasst knivblad skära bort det gummit som ligger under klämringen och sen trycka dit klämringen igen.
 
Stort tack igen! :)
Jag har varit i kontakt med tillverkaren som sa samma sak (mer specifikt att ingenting ska sticka ut under klämringen). Försöker även att stämma av med tätsskiktsleverantören hur jag ska göra med det tätskiktet som är helt exponerat på sidorna (kanske inte riktigt framgår på bilderna, men det är mjukt och ”luddigt” på de vita ställena på bilderna). Det är även flärpar av tätskikt som tittar fram under klämringen.
Byggfirman har sagt att de kan byta klinkerplattan, men att avloppet ska vara rätt och att korrekta verktyg använts...
 
  • Delvis synligt tätskikt och klämring vid avlopp, med luddiga vita flärpar på sidorna och exponerat under klämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
De kan omöjligt ha använt skärmall för brunnsmanchetten för då blir det aldrig så.
 
Sliten kniv kanske..
Jag har dock svårt att se att utförandet skulle påverka funktionen.
 
Nä, jag tänker att det ser slarvigt ut. Men vet inte hur det ska lösas. Känns hemskt att börja om igen (jag har varit badrumslös sen augusti nu :confused:)
 
GoForIt GoForIt skrev:
Sliten kniv kanske..
Jag har dock svårt att se att utförandet skulle påverka funktionen.
Problemet är att mitt försäkringsbolag inte kommer att täcka eventuella framtida skador om installationer ej skett i enlighet med tillverkarens anvisningar. Sen så känns det inte bra om det slarvas - vill aldrig någonsin ha en vattenskada igen
 
Math29 Math29 skrev:
Problemet är att mitt försäkringsbolag inte kommer att täcka eventuella framtida skador om installationer ej skett i enlighet med tillverkarens anvisningar. Sen så känns det inte bra om det slarvas - vill aldrig någonsin ha en vattenskada igen
Jag har svårt att se att den situationen kan uppstå.
Funktion är en sak.
Estetik en annan.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jag har svårt att se att den situationen kan uppstå.
Funktion är en sak.
Estetik en annan.
Ja, så är det. Men det känns otryggt att veta att det slarvats vid installationen (och såklart vill jag ha ett försäkrat badrum).
 
Vad gäller det som sticker fram under klämningen, så är problemet såvitt jag förstått, att det kan innebära att klämringen inte hamnar korrekt i sin ”vagga”, vilket i sin tur kan innebära att vatten kan tränga upp under tätskiktet och leta sig vidare ut i den oskyddade konstruktionen. Hur stor risken för en sådan händelse är har jag ingen koll på, säkert mkt liten, men som du säger, försäkringsbolaget kan ju vara motstridiga till att betala. Har entreprenören också försvunnit som företag och allt verkligen går fel, så att vattenskadan spritt sig till en annan av dina grannar (det var väl Brf?) så kan det bli en kostsam historia. Paul brukar ju ha stenkoll vad jag läst, så går det att åtgärda enligt hans anvisningar vore det nog bra.
 
  • Gilla
F.Taleman och 2 till
  • Laddar…
Det är ju en standardanmärkning från besiktningsmän av alla kalibrar, att tätskiktet/manschetten sticker fram. Det är ju ingen svår sak att göra rätt från början, inte ens för oss glada amatörer och dessutom så uppenbart fel att det får en att undra över vad mer som slarvats med.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svar
Ja, det är väldigt mycket som gått snett, och badrummet har redan rivits en gång pga fel fix, fel plywood, fel regelavstånd och att två inspektionsluckor saknades. Detta skedde efter att jag bad om en kvalitetskontroll då det var en hel del kosmetiska missar som jag uppmärksammade.
Kanske inte är någon fara, men känner att jag behöver kött på benen i dialogen då jag blir rätt nedtryckt om jag försöker lyfta något.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
N Naworon skrev:
Vad gäller det som sticker fram under klämningen, så är problemet såvitt jag förstått, att det kan innebära att klämringen inte hamnar korrekt i sin ”vagga”, vilket i sin tur kan innebära att vatten kan tränga upp under tätskiktet och leta sig vidare ut i den oskyddade konstruktionen. Hur stor risken för en sådan händelse är har jag ingen koll på, säkert mkt liten, men som du säger, försäkringsbolaget kan ju vara motstridiga till att betala. Har entreprenören också försvunnit som företag och allt verkligen går fel, så att vattenskadan spritt sig till en annan av dina grannar (det var väl Brf?) så kan det bli en kostsam historia. Paul brukar ju ha stenkoll vad jag läst, så går det att åtgärda enligt hans anvisningar vore det nog bra.
Du har helt rätt och därför jag förespråkar att man bör försöka åtgärda det och jag anser att de inte använt rätt skärmall för då blir det inte så här.
Det du skriver är exakt anledningen till att man ska använda skärmall avsedd för den brunn man har och då hamnar ingenting av brunnsmanschetten under klämringen utan enbart bakom.
Detta är extra viktigt när de använt Purus brunn som i detta fallet då deras klämring måste komma ner i sitt "säte" för att fylla sin funktion precis som du nämner också.

Med de som är skruvbara typ Jafo, Blucher etc. så är det också noga men där blir det ändå tätare än hos en Purus om det är felgjort.
 
  • Gilla
F.Taleman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.