Hej
Ska ev renovera ett toalett utrymme, endast handfat å toa i detta utrymme.
Vi ska bila upp golvet för att lägga nytt klinker. När det kommer till golvbrunn/toalett så sitter golvbrunn nära väggen, inte enligt dagens standard vad jag förstår? Ska man ändå bila upp golvet kan /ska man flytta ut Brunnen ngn cm? ( och hur gör man detta…låten extremt svårt..) Eller kan man behålla det som det är med förutsättning att man hittar en toa sitta som passar. Säger ”lagen ”ngt kring detta, försäkring? tacksam för goda råd :)
Hälsn
Daniel

• Gammal toalettfot monterad nära en golvbrunn intill väggen med delvis synliga klinkerplattor i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev konfunderad om ”golvbrunn”. Ser ut som du menar toa avloppet.

Det finns två aspekter på att det sitter så nära väggen. Dels regelverket, det skall var minst 6 cm från avloppsröret till vägg (dubbelkolla siffran, är inte helt säker).

Men också urval av toastolar. De flesta som tillverkas idag är gjorda för det godkånda avståndet. Försöker du sätta en sådan på det avloppet så hamnar cisternen inne i väggen. Det tillverkas ROT varianter som tillåter kortare avstånd mellan avlopp och vägg. Men fullt så nära som i ditt fall klarar inte de ROT varianter som jag sett.

En tredje sak att ta in i bedömningen, hur gammalt är röret? Det är dumt att renovera, och lämna ett gammalt rör som kommer att behöva bytas innan toan passerat sin livslängd. Byt så mycket du kommer åt av röret utan att riva halva huset.

Tittade en gång till på bilden, du har nu en variant med vågrätt utlopp från stolen, då faller kanske argumentet om tillgång på passande stolar, är osäker.

Hej,
Tack för resp!
Rätt , ska vara toa avlopp. Men bara så jag uppfattat rätt, kan rörets placering var kvar förutsatt att jag hittat rätt toastol? (tror bauhaus har en sådan, se bild)
Ja , rören är gamla , en del grannars har gjort relining av rören, kan ju också vara en tanke

Det finns två aspekter på att det sitter så nära väggen. Dels regelverket, det skall var minst 6 cm från avloppsröret till vägg (dubbelkolla siffran, är inte helt säker).

Men också urval av toastolar. De flesta som tillverkas idag är gjorda för det godkånda avståndet. Försöker du sätta en sådan på det avloppet så hamnar cisternen inne i väggen. Det tillverkas ROT varianter som tillåter kortare avstånd mellan avlopp och vägg. Men fullt så nära som i ditt fall klarar inte de ROT varianter som jag sett.

En tredje sak att ta in i bedömningen, hur gammalt är röret? Det är dumt att renovera, och lämna ett gammalt rör som kommer att behöva bytas innan toan passerat sin livslängd. Byt så mycket du kommer åt av röret utan att riva halva huset.[/QUOTE]

• Ritning av en toastol med mått angivna för passning nära väggen, använd för diskussion om byggprojekt och rumsutformning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.