Hej! Vi har nyligen köpt en bostadsrätt där badrum renoverades 97 i samband med stambyte och golvbrunnen är från den tiden. I badrummet finns även golvvärme, också från den tiden antagligen. Tidigare ägare har duschat direkt på klinkergolvet. Fogen hade släppt eller var uppblött/mjuk (nästan som jord) på flera ställen runt golvbrunnen och vi tyckte brunnen såg allmänt sunkig ut så blev oroliga. En rörmokare från föreningen har besiktigat och sagt att det är helt okej och ingen fara, bara foga om lite runt brunnen. Det har vi gjort och även bytt gamla sunkiga vattenlåset.
Under stålplattan där brunnssilen sitter var det någon mörkbrun gucka som satt fast på vissa ställen och var helt borta på ungefär halva, så det var hål rakt in undet plattan i sidled. Där har vi sprutat in silikon runt. Vi kan inte se någon klämring utan det är metall och sen en svart plastgrej/manschett inuti som går ordentligt långt ner i brunnen. Plastmanschetten var till hälften sprucken och sunkig i övre kanten, där har vi också satt silikon mot metallen. Frågan är om vi satt silikon någonstans där det kan hindra någon sorts avrinning, ner i brunnen från fukt under klinkern eller så? Man vill ju inte göra det värre. Lägger in några bilder på golvbrunnen utan vattenlås som den såg ut innan och så som vi gjort med silikon.
Någon kunnig som kan säga nåt om det?
Under stålplattan där brunnssilen sitter var det någon mörkbrun gucka som satt fast på vissa ställen och var helt borta på ungefär halva, så det var hål rakt in undet plattan i sidled. Där har vi sprutat in silikon runt. Vi kan inte se någon klämring utan det är metall och sen en svart plastgrej/manschett inuti som går ordentligt långt ner i brunnen. Plastmanschetten var till hälften sprucken och sunkig i övre kanten, där har vi också satt silikon mot metallen. Frågan är om vi satt silikon någonstans där det kan hindra någon sorts avrinning, ner i brunnen från fukt under klinkern eller så? Man vill ju inte göra det värre. Lägger in några bilder på golvbrunnen utan vattenlås som den såg ut innan och så som vi gjort med silikon.
Någon kunnig som kan säga nåt om det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Det var ju inte så bra. Hur ska nu det vatten som kommer under plattorna och plåtramen kunna rinna ner i golvbrunnen?LisaMlr skrev:
Metall = rostigt gjutjärn?LisaMlr skrev:
Om det stämmer så verkar det ju som att golvbrunnen inte byttes ut -97. Jag tror inte gjutjärnsbrunnar brukar ha någon klämring.
Manschetten ska inte synas utan det är något annat. Ser t.ex. ut så här: https://www.bostik.com/sweden/sv_SE...truction/emea/sweden/product-brunnsmanschett/
Som det ser ut ser det ut som att ni blockerat möjligheten för vatten som rinner under klinkerplattorna att ta sig ner i brunnen. Brunnen ser för övrigt lite märkligt ut. Blir det verkligen tätt mellan brunn och vattenlåset?
Det är det vi undrar. Eftersom det.var nån halvt bortvittrad gucka på hälften av det tänkte vi att det behövde tätas på där. Men kanske ska ta bort det igen då. Gamla vattenlåset var inte nertryckt i brunnen alls utan låg ovanpå så att säga och var helt otätt. Nu är det klart bättre, hyfsat tätt iaf. Rätt storlek, luktar inte.Centano skrev:
Tror inte det är gjutjärn, ser ut som rostfritt. Det roströda är plastgrejen som är skadad, inte rostig metall.BirgitS skrev:
Det var ju inte så bra. Hur ska nu det vatten som kommer under plattorna och plåtramen kunna rinna ner i golvbrunnen?
Metall = rostigt gjutjärn?
Om det stämmer så verkar det ju som att golvbrunnen inte byttes ut -97. Jag tror inte gjutjärnsbrunnar brukar ha någon klämring.
Manschetten ska inte synas utan det är något annat. Ser t.ex. ut så här: [länk]
Det är nog jag som använder ordet manschett fel, jag menar den svarta plastgrejen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
På sista bilden ser det ut som något som har gått av eller lossat och sen ser det ut som det har spruckit. Jag tycker att det ser ut som att det är dags att renovera badrummet. Försäkringsbolagen brukar anse att den tekniska livslängden på tätskikt är ungefär 25 år.
Jag kan inget om sånt, tycker också det ser illa ut, men han från föreningen sa uttryckligen "det spelar ingen roll att det ser ut sådär". På frågan "ska man inte byta klämring" svarade han "absolut inte". Jag känner mig dock inte helt lugnad måste jag säga. Vi ska iofs inte duscha på golvet utan ha badkar som leder ner vattnet i brunnen. Tar bort silikonet under kanterna igen och får ta hem en riktig besiktningsgubbe efter helgerna. Brunnen får vi inte byta själva, det är föreningen som ansvarar för den.BirgitS skrev:
Ett alternativ är att göra om hela badrummet, gärna med matta och tapet istället för keramik så blir det både billigt, funktionellt, och snyggt
Klicka här för att svara