10 214 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Golvbrunn under diskbänk
Alla rör bör komma genom väggen för att inte göra genomföringar i golvet eftersom dessa är svåra att få täta mot fuktspärren eller plastmattan i baljan på golvet. Det gäller både VASKA och säker vatteninstallation.
Vattenlås med fuktspärr funkar så att det finns en fjäderbelastad skål i vattenlåset som öppnar av vattnets tyngd.
Jag menar inte förslaget med plastmatta i hela köket och det gjorde förmodligen inte trådskaparens snickare heller.
lösningen vid trägolv är så här:
• Vattentät inklädnad under diskbänksskåp och diskmaskin,
kompletterad med översvämningsskydd
eller golvbrunn. Detta alternativ gäller vid exempelvis
trägolv och kompletteras alltid med vattentäta
underlägg under kyl/frys.
Visst är fuktvarnare bra men är inget fullgott skydd mot vattenskador.
Nästa stora vattenskade källa i kök kommer förmodligen att vara vattenanslutna kyl och frysskåp med inbyggda vatten och isautomater som börjar bli vanligare även i Sverige.
/Patrik
Vattenlås med fuktspärr funkar så att det finns en fjäderbelastad skål i vattenlåset som öppnar av vattnets tyngd.
Jag menar inte förslaget med plastmatta i hela köket och det gjorde förmodligen inte trådskaparens snickare heller.
lösningen vid trägolv är så här:
• Vattentät inklädnad under diskbänksskåp och diskmaskin,
kompletterad med översvämningsskydd
eller golvbrunn. Detta alternativ gäller vid exempelvis
trägolv och kompletteras alltid med vattentäta
underlägg under kyl/frys.
Visst är fuktvarnare bra men är inget fullgott skydd mot vattenskador.
Nästa stora vattenskade källa i kök kommer förmodligen att vara vattenanslutna kyl och frysskåp med inbyggda vatten och isautomater som börjar bli vanligare även i Sverige.
/Patrik
Javisst, jag har väl inte påstått något annat?
I mitt inlägg syftade jag mer på alla spånerier om vilka branschregler som låg bakom beslutet att det skulle finnas en golvbrunn i köket.
VASKA-historien begriper jag mig inte på. I princip så är det bara en sammanställning av alla branschregler, plus ytterligare några tips som ytterst få följer, och eftersom ingen kräver att dom ska följas så blir skriften tämligen poänglös.
I mitt inlägg syftade jag mer på alla spånerier om vilka branschregler som låg bakom beslutet att det skulle finnas en golvbrunn i köket.
VASKA-historien begriper jag mig inte på. I princip så är det bara en sammanställning av alla branschregler, plus ytterligare några tips som ytterst få följer, och eftersom ingen kräver att dom ska följas så blir skriften tämligen poänglös.
Klicka här för att svara