10 211 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Golvbrunn under diskbänk
Sida 1 av 2
Enligt nya regler måste man tydligen ha en golvbrunn under diskbänken. Grundläggarna har därför gjutit in en golvbrunn i plattan. Nu ska vi lägga trägolv i köket och då ställer man sig ju frågan, hur ska vi få till något vettigt kring den där golvbrunnen?
En snickare jag pratade med föreslog att vi bygger någon form av låda och klär den med plastmatta, men jag vet inte, finns det ingen färdig plastbalja av något att köpa?
Någon som gjort något liknande?
En snickare jag pratade med föreslog att vi bygger någon form av låda och klär den med plastmatta, men jag vet inte, finns det ingen färdig plastbalja av något att köpa?
Någon som gjort något liknande?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har inte hört att det finns regler för golvbrunn i kök, men dock rekommendationer om det finns möjlighet till detta.
Så här på rak arm skulle jag kunna tänka mig att man skulle spärra av strax innanför där sockeln på inredningen ska komma och flytspacklat upp utrymmet under skåpen så det blir i nivå med det övriga golvet.
Sätt ev. på en förhöjningsring på brunnen och se till så ni får ett fall mot den.
Lägg plastmatta på detta under skåpen.
Så här på rak arm skulle jag kunna tänka mig att man skulle spärra av strax innanför där sockeln på inredningen ska komma och flytspacklat upp utrymmet under skåpen så det blir i nivå med det övriga golvet.
Sätt ev. på en förhöjningsring på brunnen och se till så ni får ett fall mot den.
Lägg plastmatta på detta under skåpen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som sagt finns det inga regler som ställer krav på brunn i kök vad jag vet.
http://www.vattensakra.nu/pdf/vattensakra_folder.pdf
http://www.sakervatten.se/index.php3?use=publisher&id=1288
Dock har jag läst det som ett tips om att det kan vara bra men minns inte var just nu tyvärr...
http://www.vattensakra.nu/pdf/vattensakra_folder.pdf
http://www.sakervatten.se/index.php3?use=publisher&id=1288
Dock har jag läst det som ett tips om att det kan vara bra men minns inte var just nu tyvärr...
Pratade med mitt försäkringsbolag förra veckan inför byggnationen av nytt kök, detta var inget som ens nämndes, ens som en rekommendation. Visst bygger man helt nytt så är det såklart en försiktighetsåtgård och framtidssäkring som verkar vettig.
De rekommendationer som jag fick var läckageskydd ("skvallerbalja") under diskmaskin, kyl/frys samt i diskbänksskåpet. Avstängning (vatten) till diskmaskinen skall vara lättåtkomlig och synlig, sen kunde man tolka det som man ville, rekommendation såklart att den sitter på blandaren då det är enklare att komma ihåg den.
De rekommendationer som jag fick var läckageskydd ("skvallerbalja") under diskmaskin, kyl/frys samt i diskbänksskåpet. Avstängning (vatten) till diskmaskinen skall vara lättåtkomlig och synlig, sen kunde man tolka det som man ville, rekommendation såklart att den sitter på blandaren då det är enklare att komma ihåg den.
Jag har läst nånstans att om man inte har ett sånt där plastskydd under diskmaskinen är man tvungen att ha golvbrunn. Men annars vet jag inte.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja om jag bara kom ihåg var jag läst det... Det finns ju några sidor att läsa här på Internet 
Eventuellt har jag drömt det i nån hemsk rörmockarmardröm
Eventuellt har jag drömt det i nån hemsk rörmockarmardröm
Tror inte heller det finns några bestämmelser eller branschregler om detta än utan bara rekommendationer. Vet dock att minst ett av de stora bostadsbolagen där jag bor har en egen policy att alla nybyggen ska ha golvbrunn i kök (under köksskåpen)
/Ingenjören
/Ingenjören
Det där kommer från Länsförsäkringars Vaska projekt som mynnade ut i skriften
Vatenskadesäkert byggande VASKA-bostad.
http://www.brfgladjen2.se/wp-content/uploads/vaska2006.pdf
Se sid 16
Dena skrift är inget Lagkrav eller krav som försäkringsbolagen kan tvinga fram utan en rekommendation och flera bostadsbolag tillämpar dessa regler för att minska skadorna i sina fastighetsbestånd.
23% av alla vattenskador uppstår i kök.
37% i badrum
7% i tvättstuga
4% toalett
29% i övriga utrymmen.
/Patrik
Vatenskadesäkert byggande VASKA-bostad.
http://www.brfgladjen2.se/wp-content/uploads/vaska2006.pdf
Se sid 16
Dena skrift är inget Lagkrav eller krav som försäkringsbolagen kan tvinga fram utan en rekommendation och flera bostadsbolag tillämpar dessa regler för att minska skadorna i sina fastighetsbestånd.
23% av alla vattenskador uppstår i kök.
37% i badrum
7% i tvättstuga
4% toalett
29% i övriga utrymmen.
/Patrik
Nä, det där har du nog fått om bakfoten.Bull2 skrev:Enligt nya regler måste man tydligen ha en golvbrunn under diskbänken. Grundläggarna har därför gjutit in en golvbrunn i plattan. Nu ska vi lägga trägolv i köket och då ställer man sig ju frågan, hur ska vi få till något vettigt kring den där golvbrunnen?
En snickare jag pratade med föreslog att vi bygger någon form av låda och klär den med plastmatta, men jag vet inte, finns det ingen färdig plastbalja av något att köpa?
Någon som gjort något liknande?
Fungerar inget vidare praktiskt va, som ni tyvärr fick erfara redan vid nybyggnation.
Vänta nu! klart det fungerar och är effektivt mot vattenskador men det är ingen tvingande bestämmelse.Ericc skrev:
Snickarna hade ett bra förslag man bygger en låda som fungerar som sockel under skåpen och lägger plastmatta i den med fall mot brunnen. Parkett läggs sedan framför låden precis som i illustrationen på sidan 16 i VASKA broschyren jag länkade till i föregående inlägg.
/Patrik
Pasta skrev:Vänta nu! klart det fungerar och är effektivt mot vattenskador men det är ingen tvingande bestämmelse.
Snickarna hade ett bra förslag man bygger en låda som fungerar som sockel under skåpen och lägger plastmatta i den med fall mot brunnen. Parkett läggs sedan framför låden precis som i illustrationen på sidan 16 i VASKA broschyren jag länkade till i föregående inlägg.
/Patrik
I ett modernt kök strävar man efter att ha avloppet gå ut i väggen, för att kunna ha sopsorteringslådor i skåpet t.e.x.
Nu såg jag att det du hänvisade till skulle ha ett automatisk luktspärr. Hur funkar det? Jag trodde din tanke var lite "grovköksmodellen".
Förslaget var väl även att hela köket skulle ha plastmatta med uppvik på väggarna. Lite svårt för mig att få i genom vid ett eventuellt jobb hos min favorit Anna Anka
Nej det där tror jag inte på, man måste se till att inte ha en stressad röris på plats och se till att kanske lägga in fuktkvarnare som stänger tillförsen med vatten.
Det ligger nog närmare det moderna köket.