8 046 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Golvbrunn rak med platta
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tack...D Derbyboy skrev:Du är kompetent.
avloppet för handfatet ska gå i väggen. Har läst att man inte ska ha muff på den sidan som går ut i väggen utan rakt rak. Behöver alltså en vinkel som går ut från väggen.
har nu beställt Jafo från Rinkeby. Ska bli spännande och se om jag får ihop det.
Mätte ut placeringen för golvbrunn i duschen igår. Tyvärr kommer jag inte kunna köra 400/400. Golvreglarna är ivägen. Kommer bli typ 280/280 alt 280/380.
Är det symmetriskt okey att köra olika mått från olika väggar eller ska man försöka hålla sig till samma mått.
Jag vet rörläggare som satt den du la upp och sen löst gummi i den vid montering av avloppet men man kan även sätta den med fast muff/gummi då manschetterna idag oftast är av gummi och töjbara när de ska på vilket de inte var förr.
Jag föredrar ju symetri så jag hade valt det första alternativet själv.
Tack, jo jag e e symetrijävel själv. Vållar en del problem och merarbete ibland....
nej, när jag sa 280/280 så menar jag från färdig innervägg till fläns.....
flänsen tror jag sitter 40mm in på plattan. Hålet i plattan är ju 220mm. Vilket borde betyda 40mm.
jag har hela tiden räknat till kan på plattan
nej, när jag sa 280/280 så menar jag från färdig innervägg till fläns.....
flänsen tror jag sitter 40mm in på plattan. Hålet i plattan är ju 220mm. Vilket borde betyda 40mm.
jag har hela tiden räknat till kan på plattan
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... vi brukar alltid prata centrum brunnen men 280 till flänsen ger ju 390 centrum så det blir ju bra då.D Derbyboy skrev:Tack, jo jag e e symetrijävel själv. Vållar en del problem och merarbete ibland....
nej, när jag sa 280/280 så menar jag från färdig innervägg till fläns.....
flänsen tror jag sitter 40mm in på plattan. Hålet i plattan är ju 220mm. Vilket borde betyda 40mm.
jag har hela tiden räknat till kan på plattan
Jo men jag tänker att en avväxling under ett badrum med reglar cc60 måste utföras väldigt korrekt. Jag vete fan om jag är rätt man för det. Dessutom kommer jag inte åt i ytterfacken (om jag inte river mer)
cc 390/390 lär ju se ok ut. Kan mycket väl bli så att det blir en mindre dusch än 900/900.
cc 390/390 lär ju se ok ut. Kan mycket väl bli så att det blir en mindre dusch än 900/900.
@Paul-Staffanstorp nu får du fanimej hjälpa mig med klinkerramen till den där Jafo-brunnen du rekomenderade 
Kan jag gå över på purus?
Funderar på den här:
https://www.purus.se/produkter/designbrunnar-1/purus-square/7138463-purus-square-tile-insert-ss
Kan jag gå över på purus?
Funderar på den här:
https://www.purus.se/produkter/designbrunnar-1/purus-square/7138463-purus-square-tile-insert-ss
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förstår inte riktigt vad du vill ha för hjälp ?D Derbyboy skrev:
Jag rek. Jafo brunn då de har skruvbar klämring vilket jag föredrar till skillnad mot Purus.
Men den ramen du länkat kräver brunn från Purus.
Vill man ha Tile insert ram så får man välja en annan om man kör Jafos brunn.
Vet inte om där finns andra alternativ än Tebos Tile-in Slim 200x200 för så hade jag rek. det då den har en så smal springa så det hos mig och en del andra bildats vakuum i brunnen så inte vattnet rinner ner.
Jag har fått modifiera plåten i min och kapat av den smala biten på varje sida så springan blivit bredare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen Tack Paul!
Jag vill ha hjälp av få råd kring vilken klinkerram jag ska välja.
Den du har var sjukt snygg.
Jag har 15x15 plattor och då blir Tebo vanliga, dvs inte slim bättre.
https://www.tebo.se/golvbrunnssilar-tile-in/pm
frågan är om den vanliga modellen också skulle kunna ge vakum,hmm
Granitkeramiken är 9mm och såvitt jag förstår så passar kanske in Tebos vanliga.
Lägger jag 4mm fix under graniten så blir det 9+4, dvs 13mm
Tebon är 16,5mm men jag antar att en del ska tryckas ner i golvbrunnen!? Finns inga monteringsanvisningar till Tebo tyvärr. Bara en måttskiss….
Jag vill ha hjälp av få råd kring vilken klinkerram jag ska välja.
Den du har var sjukt snygg.
Jag har 15x15 plattor och då blir Tebo vanliga, dvs inte slim bättre.
https://www.tebo.se/golvbrunnssilar-tile-in/pm
frågan är om den vanliga modellen också skulle kunna ge vakum,hmm
Granitkeramiken är 9mm och såvitt jag förstår så passar kanske in Tebos vanliga.
Lägger jag 4mm fix under graniten så blir det 9+4, dvs 13mm
Tebon är 16,5mm men jag antar att en del ska tryckas ner i golvbrunnen!? Finns inga monteringsanvisningar till Tebo tyvärr. Bara en måttskiss….
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
HejD Derbyboy skrev:Tusen Tack Paul!
Jag vill ha hjälp av få råd kring vilken klinkerram jag ska välja.
Den du har var sjukt snygg.
Jag har 15x15 plattor och då blir Tebo vanliga, dvs inte slim bättre.
[länk]
frågan är om den vanliga modellen också skulle kunna ge vakum,hmm
Granitkeramiken är 9mm och såvitt jag förstår så passar kanske in Tebos vanliga.
Lägger jag 4mm fix under graniten så blir det 9+4, dvs 13mm
Tebon är 16,5mm men jag antar att en del ska tryckas ner i golvbrunnen!? Finns inga monteringsanvisningar till Tebo tyvärr. Bara en måttskiss….
[bild]
Jag har aldrig satt den ramen så jag vet faktiskt inte men det är så med den jag har att den bygger lite mer än platta och fix så man måste gröpa ur lite mer runt brunnen när man fixar fallet så man har lite planare yta precis där ramen hamnar innan fallet börjar.
Storleken spelar egentligen ingen roll för det blir ändå svårt för dig att ersätta en platta med brunnsilen.
Du bör ju utgå med plattsättningen från var dörrarna hamnar så du får en fog där lokalfallet börjar och då får du sannolikt ändå kapa plattorna runt brunnen för att passa till.
Jag kan tycka att Tile-in passar bättre när man kör storformatsplattor och i alla andra fall brukar vi lägga en vanlig slukrist av Tebos designsilar faktiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder