Hej,

Vi har anlitat en firma för att renovera vårt badrum. Jag har i dagsläget en eldriven handdukstork som jag tycker är på tok för lågt monterad, efter att ha sökt har jag sett att vissa monterar cirka 190cm överkant. Detta låter rimligt. Firman håller med att den är lågt monterad och vi planerar att byta ut den med en längre modell för att kunna använda samma hål nedtill (slippa flytta elkopplingen) Därmed behöver firman "bara" byta ut två plattor. Är detta en rimlig lösning? Detta känns sådär, jag har inte bett att få den monterad så lågt. Jag har heller tänkt på att märka ut var den ska sitta då jag antog att människor som arbetar med sådant har koll på ungefärliga standardmått. Jag har inte heller fått någon fråga angående monteringshöjd. Vem står för kalaset? Firman har föreslagit att vi delar på kostnaden.

Nästa grej berör ett eluttag. Jag bad om ett eluttag inne i badrumsskåpet för att kunna ladda eltandborstar. Nu har uttaget hamnat på kortsidan istället och jag inser att om min dotter sätter fingrarna under kranen så finns det stor risk att vattnet sprutar rakt in i uttaget. Mitt förslag är att byta uttag till något infällt med lock samt att installera ytterliggare ett uttag som göms inuti badrumsskåpet alternativt ovanför skåpet och att man sedan borrar eller på något sätt får genom en kabel in till skåpet. Okej lösning? Vem bör stå för kalaset?

Jag tänkte chansa och ladda upp några bilder jag tagit genom detta projekt. Jag måste säga att förutom dessa bekymmer samt placering av blandare/golvbrunn är jag nöjd, speciellt med kaklingen.

Jag håller tummarna och välkomnar feedback från er som kan. Föresten, det kanske viktigaste, är golvbrunnen rätt monterad?

Tack du som tar dig tid att skriva en kommentar!

Renoveringsprojekt av badrum med nygjuten betonggolv i ojämn yta, golvbrunn och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av badrum med synliga rörgenomföringar och en golvbrunn på vit kakel.
Skapa konto
Hörn av badrum under renovering med omonterad gipsvägg och synlig golvbrunn nära fönster.
Skapa konto
Vägg med lågt monterad handdukstork och synliga skruvhål i badrumsrenovering.
Skapa konto
Handdukstork demonterad och placerad på golvet under pågående badrumsrenovering.
Skapa konto
Eldriven handdukstork för lågt monterad på vägg med synliga rör och elkopplingar, byggsäckar och verktyg på golvet.
Skapa konto
Golvbrunn i hörn av nykaklat badrumsgolv som en del av en renovering.
Skapa konto
Hörn av ett pågående badrumsrenoveringsprojekt med osatt golv och golvbrunn.
Skapa konto
Delvis renoverat badrum med osatta kakelplattor, rörutgångar på vägg och en arbetsbänk med verktyg.
Skapa konto
Pågående badrumsrenovering med oskyddade rörledningar och elinstallationer på en vägg nära ett fönster.
Skapa konto
Orenoverat badrumsgolv med synlig golvbrunn och delvis kaklade väggar med plastskydd i hörnen.
Skapa konto
Renoverat badrum med kaklade väggar och golv samt centralt placerad golvbrunn.
Skapa konto
Närbild på en golvbrunn i ett badrum med synliga tecken på slitage och smuts.
Skapa konto
Renoverat badrum med lågt monterad handdukstork på kaklad vägg och en synlig nisch.
Skapa konto
Ett ofärdigt badrum med kaklade väggar, en handdukstork på fel höjd och felplacerat eluttag.
Skapa konto

Hej,
Jag har noterat vissa andra "problem" på de bilder som du laddat upp.

• Golvvärmekabeln ser ut att ha placeras för nära golvbrunnen. Man bör hålla ca 20cm mellan golvbrunn och golvvärme för att minimera risken att golvvärme torkar ut vattnet i vattenlåset vilket i sin tur kan innebära att det börjar lukta illa.
  • Placeringen av duschen är inte optimal då det finns risk för fuktskador på fönster.
  • Det ser ut som att det går ner något rör igenom golvet i badrummet, på höger sidan om fönstret. Kan inte se att man utfört en klack i enlighet med säker vatten.

1. När det kommer till el-uttag i badrumsskåp så är en rekommendation att köpa ett skåp med el-uttag i skåpet.
  2. Gällande H-torken så kan även jag tycka att hantverkaren bör ha tänkt till lite extra. En högre H-tork löser dock problemet.
  3. Gällande golvbrunnen så är det svårt att se ifall den är korrekt monterade men det ser lite väl smutsigt ut för att vara säker på montage. Ser dock lite oroväckande ut.

Tack för din feedback. Jag ska lyfta golvvärmen och klacken med honom. Det ska monteras duschväggar som förhoppningsvis minskar risken för fuktskador på fönster.

Tycker det ser ut som ett wc rör till höger om fönstret, om så är fallet verkar det helt OK som det är, har alltid varit godkänt att ha rörgenomföring till toa genom golv. Klack är för övrigt inget som är godkänt enligt säkert vstten.

Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vägguttaget ser ut att sitta OK. Personligen är jag inte så förtjust i uttag inne i skåp. Ofta har man diverse små flaskor, burkar osv på hyllorna i skåpet, En sladd har en enastående förmåga att riva ned lösa föremål i sin omgivning. Tre av frun's nagelacksflaskor som landar på tvättstället, kan räcka för att spräcka det, och dessutom får man en fin infägrning.

I de delar av golvet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill får endast genomföringar för avloppsenheter utföras.
Luras inte av de som hackar upp sig på ord i ovanstående text från GVK. När man pratar avloppsenheter så avser detta avloppsenheter som avser badrummets olika funktioner, alltså tvättställ, golvbrunn, wc, etc.
Skulle du haft 45st avloppsrör som stod lite här och där, likt det du har i hörnet så skulle detta inte godkännas på en besiktning.

Är fönsterväggen en yttervägg? Om så vill jag minnas att det inte är godkänt med rör i den pga frysrisk. Detta fick jag till mig iallafall när vi renoverade vårt badrum.

Narren666
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Är fönsterväggen en yttervägg? Om så vill jag minnas att det inte är godkänt med rör i den pga frysrisk. Detta fick jag till mig iallafall när vi renoverade vårt badrum.
Jo, det är godkänt med installationer i yttervägg.
Så länge det sker på "varma sidan"

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Yttervägg är okej så länge rören förläggs på varma sidan. Det är inte okej om de ligger inne i isoleringen. Baserar detta på Säker Vatten.

Okay, bra att veta (y):D

Paul-Staffanstorp
Jag förstår inte alls vad du hänger upp dig på "Wp AB"... :thinking::thinking::thinking:

Det man i början ser som ett rör höger om fönstret är ju till 99% luftaren och den är ju inbyggd i ett schakt på en av de senare bilderna och man förutsätter ju verkligen att det byggdes in före det fuktskyddades.... så VAR är problemet ???
Det andra som sticker upp ur golvet är väl toalettavloppet och sen när skall man ha en klack runt det. :surprised:

Att duschens placering inte är optimal kan jag hålla med om men i många fall när man gör om från badkar till dusch så finns det inte många andra lösningar men samtidigt förutsätter man att det kommer upp någon duschvägg som avskärmning så då är ju problemet inget problem längre.

Kan hålla med dig om att golvvärmeslangen inte borde ligga så tight till brunnen men med ett badrum som används regelbundet så tror jag inte att det har så stor betydelse faktiskt. Inte tillräcklig betydelse för att man skulle "riva upp och göra om iaf".

Vägguttaget är absolut inget problem utan tvärtom känns det bara som en vettigare placering lätt åtkomligt för ladda tandborstar i kommodens lådor fungerar inte och få plats med sladd och laddare i ett spegelskåp är lika värdelöst som "hempularen" skriver.

Handdukstorkens höjd är inget som stör mig utan tvärtom ser jag bara fördelen av att även barn når upp och kan hänga upp sina handdukar själv. Har man en ganska låg handdukstork så tycker jag tvärtom det ser ganska knepigt ut om den hänger för högt.
Jag hade ju nog försökt få fram eldragningen så att handdukstorken livade nischernas överkant om det vore jag som gjorde badrummet men det är ju inte alltid superenkelt att få till sådana mått heller och livar det då inte helt hundra så ser det också dumt ut så det är inga lätta val.

Vad gäller vattenrören till duschblandaren så ÄR det godkänt på varma sidan INNANFÖR isoleringen OCH plasten som här är bortplockad så ska man hårddra det så är det inte godkänt i mina ögon och med min tolkning av "säkervatten".
Min egen rörläggare lägger INGA rör i ytterväggar om jag inte bygger på ett installationsutrymme INNANFÖR ytterväggen för då är man alltid på säkra sidan som han säger och jag köper hans tänk.
I dett fallet hade jag alltså valt att bygga på ytterväggen istället för att sätta blandaren på innerväggen till vänster då där redan är smalt om platsen för att duscha.

I övrigt tycker jag det ser jäkligt bra ut ! (y)(y)(y)

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.