J
Finns en ganska färsk tråd där plattan kom för högt. Man måste alltså ta höjd för detta (höhö) när man planerar brunnens höjd. Annars kan man behöva slipa plattan.
 
  • Gilla
Thellster och 1 till
  • Laddar…
Thellster Thellster skrev:
Vi har tänkt att ha klinkers som är 150x150 så det funkar säkert också?
Är den infällda klinkersplattan i samma nivå som de övriga?
Frågan är om jag inte minns fel och det är 150x150 som plattorna är och slukristen är. Poängen dock att att om du ska ha så dold brunn som möjligt ska du matcha plattornas storlek med slukristen. Den infällda kakelplattan är helt i nivå med resten men det är lite mek med vilkenslip att tunna ut den plattan du fäller in om du vill ha även den rostfria ramen i samma nivå. I mitt fall skippade jag det så ramen ligger någon mm djupare men plattan i nivå med övriga golvet
 
M myrstack skrev:
Frågan är om jag inte minns fel och det är 150x150 som plattorna är och slukristen är. Poängen dock att att om du ska ha så dold brunn som möjligt ska du matcha plattornas storlek med slukristen. Den infällda kakelplattan är helt i nivå med resten men det är lite mek med vilkenslip att tunna ut den plattan du fäller in om du vill ha även den rostfria ramen i samma nivå. I mitt fall skippade jag det så ramen ligger någon mm djupare men plattan i nivå med övriga golvet
Slukrisen är 150x150, men plattan som ska fällas in i ramen behöver även kapas ner till 135x135.. och nackdelen är som sagts ovan att ramen inte tar tjockare plattor utan dom måste slipas tunnare alt att krisen monteras lägre än golvnivå.
 
Tror inte man står på brunnen även om den är mitt i...........då ska man ju verkligen stå ihop med fötterna då ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Thellster Thellster skrev:
Vi tänkte att det skulle vara skönare att stå på en platta än på själva golvbrunnen.
Jag har aldrig reflekterat över om jag stått på "golvbrunnslocket/gallret" eller ej. Inget man stör sig på tycker jag. Som nån skrev, hade den inte varit i mitten hade det antagligen set konstigt ut och varit något man kanske irriterat sig på.
 
T
Mazen Mazen skrev:
Slukrisen är 150x150, men plattan som ska fällas in i ramen behöver även kapas ner till 135x135.. och nackdelen är som sagts ovan att ramen inte tar tjockare plattor utan dom måste slipas tunnare alt att krisen monteras lägre än golvnivå.
Det är Purus "Tile insert" som är helt värdelös då man måste slipa ner plattan på baksidan för att få ner i "locket".

Då är det trevligt att Tebo nu släpper en tile insert där ramen är 11 mm djup istället för 4-5 mm djup som Purus har.

Detta innebär att man slipper slipa ner plattan nu:D(y)

image.ashx

https://www.tebo.se/golvbrunnssil-tile-in-316-201610-sv/article

Finns i svart också:ok:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Det är Purus "Tile insert" som är helt värdelös då man måste slipa ner plattan på baksidan för att få ner i "locket".

Då är det trevligt att Tebo nu släpper en tile insert där ramen är 11 mm djup istället för 4-5 mm djup som Purus har.

Detta innebär att man slipper slipa ner plattan nu:D(y)

[bild]

[länk]

Finns i svart också:ok:
Yes, en klar produkt utveckling/förbättring.. hur Purus tänkte med sin är höjt i dunkel. :rolleyes:
Hur är Tebo i pris mot Purus som jag tycker är allmänt dyr?
 
Vi har golvbrunn i mitten. Naturligt får jag en fot på varje sida brunnen när jag dushar.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Thellster Thellster skrev:
Vi tänkte att det skulle vara skönare att stå på en platta än på själva golvbrunnen.
Man står väl inte med fötterna ihop när man duschar :thinking:;)

Rekommenderar dock alltid t.ex Tebos designgaller typ följande som är kraftigare än stadardsilarna.

https://www.tebo.se/golvbrunnssil-london-lux-201805-sv/article

Standard som dessa är väldigt klena i plåten.

https://www.tebo.se/Golvbrunnsil-200mm-blank-uu/article


Naturligtvis är insertsilarna det snyggaste för de som är beredda att lägga lite extra. (y)

https://www.tebo.se/golvbrunnssil-tile-in-316-201610-sv/article
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.