Hej!
Det har nyligen skett stambyte i min lgh där jag är lite fundersam över utförandet när det kommer till golvbrunnen. Jag är dock inte så beläst på praktiken och vänder därmed till mer kloka ögon om råd och kunskap.
Som man kan se på bilderna så ser det ut som det nedre partiet av brunne inte ligger centrerat med övre delen vilket medfört att vissa partier är mer exponerade. Det som framförallt fick mig att ana viss oråd är det gula materialet. Detta material ger sig aningen poröst, lite som fogskum (vilket det kanske är) fast ganska fast massa/materialitet när man petar/skrapar på det. Det jag oroad över är om detta exponerade material suger in vatten i sig vilket isåfall minns sagt inte känns så optimalt. Har även genom stambyte fått värmegolv installerat om det kan ge nån ledtråd.
Bör jag se över detta?
Tack för all hjälp och trevlig Valborg!
Det har nyligen skett stambyte i min lgh där jag är lite fundersam över utförandet när det kommer till golvbrunnen. Jag är dock inte så beläst på praktiken och vänder därmed till mer kloka ögon om råd och kunskap.
Som man kan se på bilderna så ser det ut som det nedre partiet av brunne inte ligger centrerat med övre delen vilket medfört att vissa partier är mer exponerade. Det som framförallt fick mig att ana viss oråd är det gula materialet. Detta material ger sig aningen poröst, lite som fogskum (vilket det kanske är) fast ganska fast massa/materialitet när man petar/skrapar på det. Det jag oroad över är om detta exponerade material suger in vatten i sig vilket isåfall minns sagt inte känns så optimalt. Har även genom stambyte fått värmegolv installerat om det kan ge nån ledtråd.
Bör jag se över detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Det gula är tätskiktet. Säkert Lip. Ser ju att gå ner i klämringen som det ska.
Du ska absolut inte skrapa och peta på det! Försvagar du tätskiktet där så är det omöjligt att laga!
Att inte brunnen centrerar är inga problem. Det blir så eftersom slukristen följer kaklet
Du ska absolut inte skrapa och peta på det! Försvagar du tätskiktet där så är det omöjligt att laga!
Att inte brunnen centrerar är inga problem. Det blir så eftersom slukristen följer kaklet
Tack för svaret då är allt lugnt! Ja haha min mening saknade nog ett välbehövligt adverb där, det var mer att jag försiktigt kände efter med fingret, men tacksam för din varning!
Allt gott!
Allt gott!
sunnis skrev:
förresten alltid undrat kring detta, i vårt fall hade vi inte bett om slukristen skulle följa kaklet eller ej men vissa fall väljer man detta framför inte följa kaklet utan gör en lite kakelbit som passbit istället. Känner du till om det finns några för-/ nackdelar för respektive utförande utöver estetiska?sunnis skrev:
Ser ok ut men slarvigt att plattorna inte linjerar 100%S Sigurd Lewerentz skrev:Hej!
Bör jag se över detta?
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
haha ja, det är mycket som gick snett med denna entreprenör. Väggkaklet har de lyckats repa dessutom, men man är bara glad att få kunna flytta hem när stambyte drog ut 2 månader på tiden. Vi hade även med bifogade uppställningsritning men ändå lyckades de till och med sätta in fel duschset, handfat osv. Som de fick byta igen. Många grannar har varit petigare med utförande av kaklet så har hantverkarna fått lägga om det igen.Jonatan79 skrev:
Den första golvvärmen de installera råkade en annan hantverkare borra sönder när han gjorde hål för avloppsröret till tvättmaskin. Så de vara bara att bila upp golvet och gjuta nytt värmegolv
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Det där låter väldigt konstigt. I vilket skede borrade de hål för avlopp? Alla rördragningar måste vara klara innan man gjuter eller flytspacklar. Jag hoppas att de inte hade satt tätskikt också innan man började borra för mer rör?S Sigurd Lewerentz skrev:
Klicka här för att svara