Hej

Är det möjligt att med en bra handöverfräs som man sätter i en bänk fräsa not och spånt i golvbrädor.

Tacksam för svar
 
Ja. Frässtålen köps i par.
 
Jag skulle utan tvekan ha handöverfräsen lös och sätta fast plankan...
 
Tack för era svar!!! tar tacksamt emot mera synpunkter/erfarenheter
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag skulle utan tvekan ha handöverfräsen lös och sätta fast plankan...
Varför är det så givet? Har aldrig fräst not o spont så jag har ingen aning, men är nyfiken.
 
En planka är lång och klunsig, det är svårt att få den att ligga direkt an mot bordet och/eller anhållet längs hela vägen. Minsta mm fel och man får stora problem när golvet sen ska läggas. Dessutom kan det vara svårt att hålla rätt hastighet när man för den framåt. På en större fräs är det en annan sak, då har men oftast ett matarverk som trycker ner ämnet, och som gör det så pass kraftigt att ex vridna plank rätas ut och sponten hamnar där den ska.

Använder man däremot en lös handöverfräs så följer den smidigt plankan, är lätt att hantera, går lätt att ta ett nytt tag mitt på plankan om man gör fel.

Jag valde däremot att använda en billig kexmaskin för och nota båda sidor, sedan lägga dit en lös fjäder. Här finns lite bildervom man är intresserad, blir tyvärr inte så snyggt i windows men har inte hunnit göra om den... http://www.asarp.backas.se/page9/page9.html
 
Dr_Jerkyll skrev:
En planka är lång och klunsig, det är svårt att få den att ligga direkt an mot bordet och/eller anhållet längs hela vägen. Minsta mm fel och man får stora problem när golvet sen ska läggas. Dessutom kan det vara svårt att hålla rätt hastighet när man för den framåt. På en större fräs är det en annan sak, då har men oftast ett matarverk som trycker ner ämnet, och som gör det så pass kraftigt att ex vridna plank rätas ut och sponten hamnar där den ska.

Använder man däremot en lös handöverfräs så följer den smidigt plankan, är lätt att hantera, går lätt att ta ett nytt tag mitt på plankan om man gör fel.

Jag valde däremot att använda en billig kexmaskin för och nota båda sidor, sedan lägga dit en lös fjäder. Här finns lite bildervom man är intresserad, blir tyvärr inte så snyggt i windows men har inte hunnit göra om den... [länk]
Otroligt fint golv! Ser ut att ha varit ett trevligt projekt! Fler bilder efterlyses!

Undrar vad du menar med denna mening "Helst ska man också ha årsringarna stående, det gör också att ytskiktet uppåt blir tåligare och plankan inte kupar sig så mycket. " Vad är stående årsringar? Att brädan är utsågad nära mitten av stocken?

Ingen tvekan, när det blir dags för mig att renovera mitt drömhus blir det ett likadant golv.
 
Om du vill se fler bilder så går det nog bättre nu. Då besvaras förhoppningvis din fråga också. Har ägnat några timmar åt bloggen idag, så nu ska det (förhoppningsvis) funka bättre med windows webläsare, så fler bilder ploppar fram. www.asarp.nu klicka vidare till "Kilsågat golv".
 
Var idag och tittade på clas ohlson på ett par not och spåntfräsar...borde ju funka men frågan är om man
orkar stå och fräsa många golvbrädor med en handöverfräs!!
 
Daniel_N skrev:
"Helst ska man också ha årsringarna stående, det gör också att ytskiktet uppåt blir tåligare och plankan inte kupar sig så mycket. " Vad är stående årsringar? .
Stående årsringar får man av kvartersågat virke.
Då tar man ut plankorna/brädorna så att årsringarna går vinkelrätt och rakt
igenom den plana ytan.

Här finns en bra bild på hur det kan se ut: http://www.kajak.nu/bygge/sjsof/sjsof28.php
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.