Jag funderar på att placera en golvbox under TV:n där jag drar fram el, datanät, HDMI, högtalarkabel, ir-förlängare mm. Jag har två huvudsyften med detta. Dels tänkte jag dra fram grov flexslang (32mm) under mitt uppreglade golv, och så tänkte jag packa ner så mycket kablage som möjligt i golvboxen så att jag slipper ha en massa fula kablar synliga.
Finns det någon som har praktisk erfarenhet av golvboxar? Och därmed lite erfarenheter, tips, råd mm att erbjuda?
Finns det någon som har praktisk erfarenhet av golvboxar? Och därmed lite erfarenheter, tips, råd mm att erbjuda?
Frågan är ju vad du gör den dan som TVn inte kommer sitta på ställe?
För 30 år sen när man byggde hus så satte man TV-antennuttag där man trodde folk skulle ha TVn. De flesta som jag varit hemma hos har INTE sin TV står där uttaget sitter utan en antennsladd dragen tvärs över halva rummet. Det blir inget snyggt att dra förlängningskablar från en golvbox.
Därför är jag lite allergisk mot såna där lösningar som förutsätter att man alltid kommer att vilja ha samma planlösning/möblering
För 30 år sen när man byggde hus så satte man TV-antennuttag där man trodde folk skulle ha TVn. De flesta som jag varit hemma hos har INTE sin TV står där uttaget sitter utan en antennsladd dragen tvärs över halva rummet. Det blir inget snyggt att dra förlängningskablar från en golvbox.
Därför är jag lite allergisk mot såna där lösningar som förutsätter att man alltid kommer att vilja ha samma planlösning/möblering
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Hade skippat den ide´n tror jag.
Det du kan göra är att du hugger dig in lite i tegelväggen så att du får in dina slangar. Sen kan du sätta någon kanal eller fönsterbänkskanal/kontorskanal längs med golvet och placera ett par uttag där eller.
Skulle man flytta eller ängra sig så monterar man bort kanalen. Och sätter en golvlist framför röret och där kanalen satt.
Det du kan göra är att du hugger dig in lite i tegelväggen så att du får in dina slangar. Sen kan du sätta någon kanal eller fönsterbänkskanal/kontorskanal längs med golvet och placera ett par uttag där eller.
Skulle man flytta eller ängra sig så monterar man bort kanalen. Och sätter en golvlist framför röret och där kanalen satt.
Har varit på ett djursjukhus o dragit om kablage som gått till golvboxar.
Problemet där va att hundarna pinkade på golvet och det rann sen ner i golvuttag och golvboxar.
DET VA INGEN HÖJDARE!!! Fast det kanske inte är ett problem hos dig?
Problemet där va att hundarna pinkade på golvet och det rann sen ner i golvuttag och golvboxar.
DET VA INGEN HÖJDARE!!! Fast det kanske inte är ett problem hos dig?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
De enda ställena där jag stöter på golvboxar dagligen och stundligen är ju i offentliga miljöer. Där blir de snabbt fulla med damm och allsköns skit så till den grad att nätverkssuttag osv. gärna slutar fungera och så vidare. MEN så illa blir det kanske inte i ett hem. Grejjor brukar ju överleva längre där. Baserat på min erfarenhet så långt dock så skulle jag undvika i det längsta. Bara krångel och smuts.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jag drog 20mm VP för Hdmi och 2 16mm för högtalare och signalkabel till duk. Sedan en apparatdosa vid projektor och en bakom mediahyllan
Tack för alla synpunket, jag kanske får ta en funderar till på det här med golvbox och se om jag inte kan komma på någon bättre lösning. Si har inte någon som regelmässigt kissar på golvet hemma i dagsläget men smuts finns det ju definitivt, och det lär ju hamna i golvboxen.
Det där med att hacka in sig i teglet är kanske en bättre idé. Om jag skruvar bort golvlisten som sitter där så borde hag kunna vidga en tegelfog och gå upp med både 32mm och 20mm slang där, och sedan sätta någon form av dosa framför. Tegelväggen är målad, så skulle man vilja återställa räcker det med att spackla och måla.
I dagsläget så ska jag igenom med följande kablage:
5 x 1,5mm RKUB (högtalare)
1 x HDMI (kanske två)
2 x Cat6
1 x signalkabel (för IR-förlängare)
samt eventuellt
3 x 1,5mm FK (el)
Det där med att hacka in sig i teglet är kanske en bättre idé. Om jag skruvar bort golvlisten som sitter där så borde hag kunna vidga en tegelfog och gå upp med både 32mm och 20mm slang där, och sedan sätta någon form av dosa framför. Tegelväggen är målad, så skulle man vilja återställa räcker det med att spackla och måla.
I dagsläget så ska jag igenom med följande kablage:
5 x 1,5mm RKUB (högtalare)
1 x HDMI (kanske två)
2 x Cat6
1 x signalkabel (för IR-förlängare)
samt eventuellt
3 x 1,5mm FK (el)
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Supras vinklade HDMI over Ethernet kabel går att dra i 20mm VP det har jag gjort och funkar fint
edit: Dra inte elen i samma rör som signalkablarna, man får det inte enligt reglerna samt det kan störa signalen
edit: Dra inte elen i samma rör som signalkablarna, man får det inte enligt reglerna samt det kan störa signalen
Nej, jag får nog dra ett 16mm VP för elen också. Fel att inte skriva det.
Jag tänkte mig att 32mm rör ger mer flexibilitet, det borde räcka för HDMI:n och det andra så kan jag köra all högtalarkabel i 20mm rören.
Supran var fin men dyr. Undrar om jag får in två sådana här i 32mm-röret?
Jag tänkte mig att 32mm rör ger mer flexibilitet, det borde räcka för HDMI:n och det andra så kan jag köra all högtalarkabel i 20mm rören.
Supran var fin men dyr. Undrar om jag får in två sådana här i 32mm-röret?
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Om du har ofset på donen borde det gå, men det blir en rejäl apparatdosa som tar 32mm rör?
Vi har sådana på jobbet i alla konferensrum. Funkade bra i början, men sedan kom behov av ansluta en nätadapter och då gick luckan inte längre att stänga. Behovet av uttag ökade med tiden och nu ligger en fin härva av skarvsladdar och nätverkskabel på alla bord. Borden var även dem försedda med nedsänkta uttag, men bara på 5 år förändrades behoven.
Klicka här för att svara