Tjena,

Renoverat badrum med golvärme på betongplatta.

Flytspacklat in T2-Blå 10, 30m kabel på 3,75 kvm (lite underkant jag vet), klinkergolv med bostik spackel med fiber samt deras tätskiktssystem med folie på golv och väggar.

T2 NRG-DM Termostat som följde med i paketet inklusive en svartfärgad givarsladd,

Givarläget ställt på golv endast.
Konstantläge på.
Givartyp fabrik. enligt manual ska man ha det för medföljande givare.

Gått genom manual fram och tillbaks.

Kalibrerat med fasttejpad termometer på golvet :-)

Ändå känner man inte den där sköna känslan av varmt golv när man går in?
Jag hör relä slå till och från när jag reglerar värmen.

Ideer?

Visar den ikonen för uppvärmning, vågiga vertikala streck? Vad står värmen på? Dra upp den till 24-25 om det ska kännas gosigt om fötterna. 21 eller så om det inte ska kännas svalt.

Jag var tvungen att kalibrera min. Gjorde det med IR-termometer. Är du säker på att din mätmetod funkade som avsett?

Tjena,

Japp den visas, nu står den på 26 grader och den slår ju då av och till relät samt visar dom vågiga strecken då den är på.

Jag körde en digital stektermometer och tejpade nålen mot golvet när jag kalibrerade. Kanske inte att lita på men fick samma grader så att säga mellan den på golvet och den som visas i termostaten när jag hade kalibrerat.

Elektrikern megade kabel etc. när jobbet gjordes så det ska vara schyst men ja det känns som något fel...

Vad händer om du höjer temperaturen?

Höjde till 28,5 nu så får vi se men känns skumt....

Och vad säger den att det är för temperstr på golvet? Termostatens är-värde alltså?

Jag har samma termostat, hade samma upplevelse som du från början. När jag hade justerat kalibreringen funkar den som förväntat. Det var åtskilliga grader jag fick justera ned den.

En annan sak - du har ingen matta eller möbel eller så där givaren ligger? Alltså på golvet nedanför termostaten antagligen? Det kan i så fall göra att golvet för snabbt blir varmt där.

Har du provat att slå av det adaptiva läget?

Tosse skrev:
Och vad säger den att det är för temperstr på golvet? Termostatens är-värde alltså?

Jag har samma termostat, hade samma upplevelse som du från början. När jag hade justerat kalibreringen funkar den som förväntat. Det var åtskilliga grader jag fick justera ned den.

En annan sak - du har ingen matta eller möbel eller så där givaren ligger? Alltså på golvet nedanför termostaten antagligen? Det kan i så fall göra att golvet för snabbt blir varmt där.

Har du provat att slå av det adaptiva läget?
Den säger att höjt till det jag satt den på alltså den når inställd temp.
Nej inget på golvet rent klinker endast 😀

Slog av adaptiva läget igår. Det står också att den används bara i händelseläget men slog av ändå.

Får göra ny kalibrering annars är ju något kaputt känns det som.

Mest orolig för för kort kabel eller fel där någonstans...men för kort så borde den ju ligga på hela tiden?

Jag har samma kabel i typ 10 spackel och sen klinker på det. Lika stor yta ca. Ger tillräcklig värme för mig.

Jag tror på kalibreringen. Om golvet känns svalt men det är typ 20 i rummet, kalibrera till 20.

Toppen yes ska köra en vända till.

Tack för snabba kloka svar 😀

300 Watt ska räcka gott och väl i ditt badrum om det inte är mycket dåligt isolerat. När man räknar på elvärme brukar man lägga sig runt 70 W/m2 och då har man i allmänhet bra marginal. Din yta och din kabel ger ca 80 W/m2 vilket normalt är mycket väldimensionerat.

Ah grymt bra tack för info. Kalibrering på digital termometer på gång att inhandlas. 😀

Så återkoppling till er.

Köpte digital termometer, sådan man har i fönstret med en utegivare på sladd.
Lagt den på golvet och utgick från utegivaren (diffade 1-2 grader mellan ute och inne trots att allt låg på golvet)

Efter ny kalibrering så känns det som det funkar bra nu, visst inte den där distinkta känslan på fötterna vid nu ställda 24 grader.

På övervåningen så är det annat system med analog termostat så vem vet vad 21 grader på det hjulet är i verkligheten eller vilken kabel dom lagt :-) Men där känner man hel klart värmen snabbt efter att man vridit på termostatet så den slår till, ingen betong under heller gör väl sitt till?

Tack för alla glada tillrop här på sidan, grymt bra hjälp!

nikasp
Jag lyfter tråden. Jag ska byta termostaten i svärmors badrum till en ny Raychem som vi också har, hon har nu en med gamla idiotiska GUI/gränssnitt som är grymt ointuitivt och dessutom har den lagt av.

Fråga (jag tar bara ja-svar):
Är det så bra att jag tom får passa på att köpa en IR-termometer i samma veva för att kunna kalibrera på bra sätt över den helg jag byter?

Person bakifrån i natur med texten "I walk around like I'm OK but deep down I wanna buy more tools".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nikasp nikasp skrev:
Är det så bra att jag tom får passa på att köpa en IR-termometer i samma veva för att kunna kalibrera på bra sätt över den helg jag byter?
Självklart behöver du det.
Jag har kalibrerat våra senz termostater med ir, fungerar klockrent.

nikasp
Peter2400 Peter2400 skrev:
Självklart behöver du det.
Jag har kalibrerat våra senz termostater med ir, fungerar klockrent.
Bra svar, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.