4 554 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Golvalternativ till toalett i källare?
Hej,
har en liten toalett i källaren som skall renoveras.
Idag ligger en plastmatta direkt mot plattan, inte optimalt.
Finns det några alternativ till plastmatta och klinkers, golvet blir kallt på vintern (kan lösas med vanlig matta) och behöver kunna släppa igenom fukt från betongplattan?
/Stebo
har en liten toalett i källaren som skall renoveras.
Idag ligger en plastmatta direkt mot plattan, inte optimalt.
Finns det några alternativ till plastmatta och klinkers, golvet blir kallt på vintern (kan lösas med vanlig matta) och behöver kunna släppa igenom fukt från betongplattan?
/Stebo
Vi har klinkers och elgolvvärme. Det är visserligen inte optimalt men vi har bara på det för att få lite värme så det är ingen större kostnad. Rumsvärmen hålls till största delen uppe av en handdukstork.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Om det ska vara godkänt så är nog alternativen inte så många misstänker jag. Här hemma hade föregående husägare lagt in ett billigare klickgolv på lill-toan. Jag räknade med att göra om det när vi köpte men det ser helt OK ut än efter 5 år ungefär.
Tack för svaret Nino.nino skrev:
Väggarna är reglade (3st) och lättbetong (1st). Vilken roll spelar deras utformning i detta sammanhang?
är det reglade väggar så ska du åtminstone tätskikta golv/väggvinkeln.
murade väggar är ju ganska fuktokänsliga, men det är inte en regelvägg av trä och tex gips
då har du ett skydd mot ev. fuktskador från wcutrymmet.
tätskikta golv & 5cm på vägg så gör du enl. regelboken.
är det endast en liten wc så spelar ingen större roll om du har ett tätt material där, ev. fukt tar helt enkelt en annan väg
murade väggar är ju ganska fuktokänsliga, men det är inte en regelvägg av trä och tex gips
då har du ett skydd mot ev. fuktskador från wcutrymmet.
tätskikta golv & 5cm på vägg så gör du enl. regelboken.
är det endast en liten wc så spelar ingen större roll om du har ett tätt material där, ev. fukt tar helt enkelt en annan väg
Ungefär hur stort är "litet"? Vi har en toalett som är runt 5m2 (källaren är totalt 50m2), och ligger på hörnet. Men källaren i sig är rätt fuktig och det har en tendens att gå upp lite fukt även i innervägger då huset "står direkt på backen" enligt besiktningsmannen.nino skrev:
Skulle man kunna fuktspärra även en sån toalet på sätter som du beskriver, vi har enbart murade väggar.
har du bara murade väggar och det bara är en wc och ganska fuktigt så hade jag nog skippat tätskiktet helt och hållet...
inte enl. regelbok men riskan måste vara minimal för fuktskada där
finns 2-komp tätskikt som "andas" men jag hade skippat det i en wc
inte enl. regelbok men riskan måste vara minimal för fuktskada där
finns 2-komp tätskikt som "andas" men jag hade skippat det i en wc
Klicka här för att svara