Jag håller på att göra ett badrum i källaren med en välrenommerad firma i Stockholm. Det är en inredd källare som aldrig haft fuktproblem, en tvättstuga+bastu+matkällare ska nu bli 14m2 badrum-tvättstuga med badkar och duschhörn. Elpanna och VV-beredare står i hörnet.

Huset har vattenburen elvärme men en luft-luft pump står för 90% av värmen. Jag har elementen avstängda 9 månader om året utan att frysa.

Jag hade hoppats att plattan var isolerad, men nu när de bilat upp avloppsrör så visade det sig att så inte var fallet. Vår plan var att de skulle lägga en tunn isolering ovanpå plattan och sedan elvärme men det känns klent när plattan är oisolerad. Så nu står jag inför valet att antingen slopa golvvärme och ha trasmattor på golvet vilket känns trist, eller utöka isoleringen under golvvärmen med ytterligare ett lager av den tunna isoleringen och hoppas att det inte sabbar huset eller blir snordyrt i värmekostnad.

Att be dem bila upp hela golvet och isolera känns inte som ett alternativ.

Någon som har några visa råd? Det som gör mig så förvånad över att plattan inte varit isolerad är att golvet inte känts kallt. Och när jag tittar ner i de upp-bilade hålen ser det helt torrt ut.

Problemet med att lägga in golvvärme i en oisolerad platta är ju att du vänder på fuktvandringen och kommer då att "dra in" fukt istället. Det gäller ju inte bara delarna där du har värme utan påverkar ju även plattan runt omkring.

Sök på fuktvandring eller platta på mark här så hittar du flera trådar om det.

Antingen bilar du upp och isolerar eller så kör du trasmattor.

Tänk lite logiskt.
Golvet känns varmt nu -> Det är alltså redan nu bra isolerat med sand/grus/betong/jord.
Det är torrt nere i -> Dränering etc fungerar som det ska. Ingen risk för farlig fukt.
Det är en begränsad area -> Relativt liten ökad värmeförlust neråt.

Enkelt överslag:
Läckage nedåt nu (gissar 100+100 m2 hus med 40 m vägg) ca 14/(100+100+5*40)= 3.5%

Tempdiff golv-mark nu: 20-8 = 12 grader
Tempdiff i värsta fall efter golvvärme = 25-8 = 17 grader
Ökad värmeförslust i detta utrymme blir 17/12 = 40 %

Alltså 40% på ovanstående 3.5 % av totalen.
Ökad värmekostnad med ca 1.5 % (är nog mindre i verkligheten)

• Gilla
tripptrapp och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för era kommentarer

Anders07:
Jo den omvända fuktvandringen har jag läst om.

Att det finns ett teoretiskt fall där det kan ske förstår jag, men chansen att jag får problem är svår att uppskatta. Vi tänkte inte ha jättevarmt på golvet, vi ska ju ha en viss isolering (två lager isovent eller liknande). Och OM man skulle få problem kan man ju slå av golvvärmen och gå tillbaka till trasmattor.

Dessutom är det ju tort idag nere i gruset under plattan så det känns ju som vattnet som ska sugas upp i så fall är långt borta.

largab:
Jag är faktiskt inte särskilt rädd för värmekostnaden, men jag tänkte sätta på en DIN-elmätare så ser man ju om det blir orimligt eller inte. Men ditt överslag skulle ju inte spräcka min uppvärmningsbudget direkt. huset är iofs 3 våningar (med källaren) på ca 60 m2 styck.

Redigerat:
Även någon cm isolering gör nytta. Testa att ligga på marken med och utan liggunderlag eller att gå på bandymatch med och utan sittdyna. Blir en himla skillnad.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Det blev 1cm Isolecta isolering och sedan elgolvvärme. Sedan elmätare i proppskåpet på golvvärmen så jag ser hur mycket energi som går den vägen.

Kombinationen av att det var väldigt tort under plattan och att golvet inte kändes kallt innan (och därför måste varit hyffsat isolerat utan isolering) gör att jag tror det är minimal risk för problem.

Finns många som skriver om omvänds fuktvandring men ingen av dem kommer med några källhänvisningar.

Men som sagt otroligt svårt att uppskatta risken för problem, det är ju väldigt mycket andra faktorer än bara om man har golvvärme som avgör. Har inte hört talas om någon som fått problemet.

En större badrumsfirma som jag pratade med sa att de aldrig haft problemet eller hört talas om någon annan som haft det som använt seriösa hantverkare. De hade ingen nämnvärt ekonomiskt intresse i att få mig att välja golvvärme.

tripptrapp skrev:
Men som sagt otroligt svårt att uppskatta risken för problem, det är ju väldigt mycket andra faktorer än bara om man har golvvärme som avgör. Har inte hört talas om någon som fått problemet.

En större badrumsfirma som jag pratade med sa att de aldrig haft problemet eller hört talas om någon annan som haft det som använt seriösa hantverkare. De hade ingen nämnvärt ekonomiskt intresse i att få mig att välja golvvärme.
Jag hade samma Ågren som TS inför mitt golvvärmeprojekt, men efter lite inläsning på det finstilta så kan man väl säga som så att problemet absolut existerar men är också extremt upphaussat. Borrar man sig ner genom källförteckningarna i sammanställningarna av det som ligger till grund för rekommendationen/varningen så finner man att man baserar det hela på ett antal praktiska experiment och teoretiska beräkningar från olika källor där man försökt fastställa vilka randvillkor som kan tänkas gälla vid de absolut mest ogynnsamma förutsättningarna som går att uppbringa i Sverige, dvs ett stort hus byggt på direkt på lera i Skåne, helt utan dränering och kapilärbrytande skikt och helt utan isolering under plattan, samt att man eldar golvvärme i hela plattan för att sedan fimpa den helt när det är som mest ogynnsamt (typ strömavbrott under senvintern). Sedan tittar man på vad som händer där det är som mest ogynnsamma förhållanden, dvs en infinitdecimalt stor punkt precis mitt i plattan.

Så, även om problemet existerar så menar jag att det ändå är rätt extrema förhållanden som ska till för att det ska bli problem, om man tittar på den forskning som faktiskt gjorts i ämnet.

• Gilla
tripptrapp och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.