1 856 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Källarisoleringsångest
Jag vet, femtioelfte tråden på temat, men frågar ändå...
Plötsligt börjar det dra ihop sig till omdränering! Det sa ju jag att vi skulle göra för flera år sen. Följaktligen måste vi av olika skäl göra det just precis nu när kassan är ovanligt skral. (Fråga inte. It’s complicated.)
Så då är frågan: Isolera källarväggarna? Med vad? Som är billigt? Och hur?
3/4 av källarutrymmet behöver egentligen ingen isolering! Där finns svale/förråd, pannrum, samt husfars mekstuga. Fjärde fjärdedelen innehåller tvättstugan, som den k. hustrun vill inreda lite mer så det kan dubblera som gästrum. Där skulle lite isolering kanske behövas. Fast där finns redan ett stort element. Inte kan man väl isolera bara en del av källaren??
Är det superkorkat att inte isolera nu när vi ändå ska gräva runt?
Vad isolerar man med som inte kostar skjortan? Och som tål lite påhälsning från möss, sorkar, råttor och andra kryp som förekommer härute på landet?
Plötsligt börjar det dra ihop sig till omdränering! Det sa ju jag att vi skulle göra för flera år sen. Följaktligen måste vi av olika skäl göra det just precis nu när kassan är ovanligt skral. (Fråga inte. It’s complicated.)
Så då är frågan: Isolera källarväggarna? Med vad? Som är billigt? Och hur?
3/4 av källarutrymmet behöver egentligen ingen isolering! Där finns svale/förråd, pannrum, samt husfars mekstuga. Fjärde fjärdedelen innehåller tvättstugan, som den k. hustrun vill inreda lite mer så det kan dubblera som gästrum. Där skulle lite isolering kanske behövas. Fast där finns redan ett stort element. Inte kan man väl isolera bara en del av källaren??
Är det superkorkat att inte isolera nu när vi ändå ska gräva runt?
Vad isolerar man med som inte kostar skjortan? Och som tål lite påhälsning från möss, sorkar, råttor och andra kryp som förekommer härute på landet?
bump
Jag tycker det går hysteri i att isolera källare. Folk gräver upp golv för att lägga 300 mm eps. Det sätts 200 mm på väggarna men inget ovan mark.
Störst värmeförlust fås ovan mark. dT genom väggen blir kanske 30-40 grader på vintern. Under mark blir dT mindre , kanske 20 gr första 20-30 cm, sedan enstaka grad längst ned på väggen.
Dvs om du vill isolera så sätt 100mm eps på första metern under mark. Men den gör bättre nytta ovan mark....
Störst värmeförlust fås ovan mark. dT genom väggen blir kanske 30-40 grader på vintern. Under mark blir dT mindre , kanske 20 gr första 20-30 cm, sedan enstaka grad längst ned på väggen.
Dvs om du vill isolera så sätt 100mm eps på första metern under mark. Men den gör bättre nytta ovan mark....
Hm, du tänker att marken i sig själv isolerar så det räcker?L largab skrev:Jag tycker det går hysteri i att isolera källare. Folk gräver upp golv för att lägga 300 mm eps. Det sätts 200 mm på väggarna men inget ovan mark.
Störst värmeförlust fås ovan mark. dT genom väggen blir kanske 30-40 grader på vintern. Under mark blir dT mindre , kanske 20 gr första 20-30 cm, sedan enstaka grad längst ned på väggen.
Dvs om du vill isolera så sätt 100mm eps på första metern under mark. Men den gör bättre nytta ovan mark....
Vi har dränerat och isolerat med Isodrän (ett lager, vissa sätter dubbla) och källaren är mycket trevligare att vistas i. Stor skillnad på inomhusklimatet. Har inte gjort ngt åt väggarna inomhus, det är ju en källare...
Om det är billigt? Nja....men värt varenda krona.
Om det är billigt? Nja....men värt varenda krona.
Klicka här för att svara