G gaia skrev:
du hittar heltäckningsmattor som har ingen gummi eller skumgummi under och släpper fukten genom. Det finns mjuka heltäckningsmattor med snygga mönster. Köp möbler som står på ben så blir det bäst.
tack!!!

M Maajke skrev:
tack för svar! Jag är inte svensk, men gissar att ’ligger dikt’ betyder att det är i nära anslutning till väggarna eller hur? Tänker att jag kanske lämnar några mm till väggarna för att luften kan gå upp där. Istället för ventilerande listor liksom.
Om du har underlagsgolv av Bergo-variant och sedan en matta som andas så kommer ju all fukt ventileras rakt upp igenom mattan så då borde du inte behöva tänka på något speciellt längs väggarna.
Det vore såklart annorlunda om du hade en tät lösning som transporterar fukten ut mot väggarna.

Återkoppla gärna hur det blir. Jag har liknande planer för min källare och har funderat fram och tillbaka på vilken lösning som är tillräckligt bra. Jag har tyvärr inte takhöjden att bygga ett mekaniskt ventilerat golv, så en sådan här lösning vore kanon om den funkar.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Om du har underlagsgolv av Bergo-variant och sedan en matta som andas så kommer ju all fukt ventileras rakt upp igenom mattan så då borde du inte behöva tänka på något speciellt längs väggarna.
Det vore såklart annorlunda om du hade en tät lösning som transporterar fukten ut mot väggarna.

Återkoppla gärna hur det blir. Jag har liknande planer för min källare och har funderat fram och tillbaka på vilken lösning som är tillräckligt bra. Jag har tyvärr inte takhöjden att bygga ett mekaniskt ventilerat golv, så en sådan här lösning vore kanon om den funkar.
sant! Det tänkte jag inte på, men det borde fungera så att fukt går igenom mattan. Jag har samma problem med låg takhöjd, skulle kunna göra det men blir lite lågt. Samt att det låter lite komplicerat för mina kunskaper och dyrare än Bergo-varianten.
Projektet ska bli av på sommaren, så återkopplar då!

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
M Maajke skrev:
ja, det är ju en möjlighet oxå. Men blir lite avskräckt av att det ser lite komplicerat ut… Tänkte att golvplattor är dessutom lite isolerande kanske pga att det då finns en del luft mellan betonggolvet och heltäckningsmattan som kanske isolerar?
Sant... Jag tänker om du ska göra det rätt och riktigt - enligt konstens alla regler - så är modell platonmatta det riktiga. Men din tanke är enkel och värt ett försök också!

P Pickadollen skrev:
Sant... Jag tänker om du ska göra det rätt och riktigt - enligt konstens alla regler - så är modell platonmatta det riktiga. Men din tanke är enkel och värt ett försök också!
Rätt och riktigt enligt vem?

B BosseHansson skrev:
Rätt och riktigt enligt vem?
Enligt mig - jag som skrev inlägget :heart:

• Haha
Maajke
  • Laddar…
M Maajke skrev:
Tänkte att golvplattor är dessutom lite isolerande kanske pga att det då finns en del luft mellan betonggolvet och heltäckningsmattan som kanske isolerar?
M Maajke skrev:
Jag har samma problem med låg takhöjd, skulle kunna göra det men blir lite lågt.
P Pickadollen skrev:
Har man låg takhöjd så att man inte vill/kan höja golvet mer än någon cm så är Bergoplattor plus matta ett alldeles utmärkt val.

Mattan blir lite varmara än om den skulle ligga direkt på betonggolvet.
Anledningen är dels att det blir ett lager luft som står nästan helt stilla, dels så isolerar plasten så att värmen i mattan inte leds ner i betonggolvet lika lätt.
Sen blir golvet/mattan lite "mjukare", det blir inte lika stumt/hårt.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har man låg takhöjd så att man inte vill/kan höja golvet mer än någon cm så är Bergoplattor plus matta ett alldeles utmärkt val.

Mattan blir lite varmara än om den skulle ligga direkt på betonggolvet.
Anledningen är dels att det blir ett lager luft som står nästan helt stilla, dels så isolerar plasten så att värmen i mattan inte leds ner i betonggolvet lika lätt.
Sen blir golvet/mattan lite "mjukare", det blir inte lika stumt/hårt.
ja precis. Tror att jag kör på det. Frågan är om jag ska ta hänsyn till det med tunga möbler. Tror ni att jag ska inreda bara med möbler på ben? Eller blir det inget problem med fläckor osv eftersom heltäckningsmattan inte står direkt på golvet men bergoplattor är emellan?

sedan tror jag att jag måste köra på icke organisk heltäckningsmatta som andas. Skulle ville ha ull (utan gummi under såklart) men kanske inte smart med organisk material.

Redigerat:
Såg en annan bild där du hade målat golv i källaren. Om det är målat för länge sedan utan färgsläpp så borde du inte få kalkutfällningar mot golvet. Att man skall undvika organiska material är väl en bra grund. Men om dina förutsättningar är goda så välj den mattan du vill ha. Du har möjligheten att inspektera så länge den ligger löst.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Såg en annan bild där du hade målat golv i källaren. Om det är målat för länge sedan utan färgsläpp så borde du inte få kalkutfällningar mot golvet. Att man skall undvika organiska material är väl en bra grund. Men om dina förutsättningar är goda så välj den mattan du vill ha. Du har möjligheten att inspektera så länge den ligger löst.
det är nog målat för länge sedan innan jag köpte huset mår jag tro! Bra tanke!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.