Har en källare som jag vill bygga ett sovrum i. Källaren är torr enligt besiktningsmannen, huset är från 50 talet. Ingen aning hur isoleringen under betongplattan ser ut eller om det ens finns. Källarplanen ligger ungefär 1 meter under markytan, resten är över markytan. Väggarna i källaren är oxå betong och ungefär 25 cm tjocks. Finns några fönster oxå. Väggarna är oisolerade från insidan och verkar oxå vara oisolerade från utsidan förutom någon slags hård svart plastaktig grej. Min fråga: vill ha varma fötter, hur gör jag bäst? Funderar på att köpa golvplattor från Jula och en heltäckningsmatta som andas ovanpå. Inte fastklistrat, så att jag kan kolla under den vid behov. Är det en dum ide? Förstår att det ska kunna andas pga eventuell fukt och att man ska akta sig för att inte fukten går in i väggarna. Funderar även om jag ska isolera väggarna oxå? Behövs det tror ni? Själva väggar är kalla men oxå tjocka? I så fall- hur gör jag det? Gärna tips för en icke-renoveringsvan person!

• Gilla
Villa Spinell
  • Laddar…
Svågern har typ gjort så i nästa hela deras källare, först Bergoplattor och sedan någon typ av nålfiltsmatta ovanpå.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Svågern har typ gjort så i nästa hela deras källare, först Bergoplattor och sedan någon typ av nålfiltsmatta ovanpå.
tack! Är han nöjd med det? Vet du hur han har gjort med listor? Ska det vara någon ventilerad lista eller något?

P Pickadollen skrev:
Kan du inte lägga ett ventilerat golv modell Platonmatta? Ett exempel:
[länk]

Sedan får du lägga något ovanpå det ventilerade golvet - t.ex. spån - och sedan matta ovanpå det.

Annars kan du lägga (rätt) matta direkt på betonggolvet: [länk]
ja, det är ju en möjlighet oxå. Men blir lite avskräckt av att det ser lite komplicerat ut… Tänkte att golvplattor är dessutom lite isolerande kanske pga att det då finns en del luft mellan betonggolvet och heltäckningsmattan som kanske isolerar?

• Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Prova lägg en "balkongmatta" och knalla runt på den som det är. Behöver ju inte vara en stor bit. Jag hade inte lagt något under. Går att köpa små bitar.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Prova lägg en "balkongmatta" och knalla runt på den som det är. Behöver ju inte vara en stor bit. Jag hade inte lagt något under. Går att köpa små bitar.
tack! Kollade på det oxå. Men verkar lite tunnare, kanske är kallt? Är jag helt ute och cyklar om jag tänker att en 1 cm mellanlager av golvplattor under heltäckningsmatta skulle vara varmare?

Något man får tänka på med matta som andas rakt igenom är att inte ställa kompakta möbler eller lådor ovanpå. Jag råkade lämna en bit gym-matta en längre tid (flera månader) på golvet på nålfiltsmattan i källaren och när jag flyttade på den var det stora vita fläckar undertill. Oklart om det var saltutfällning eller mögel eller båda, men otrevligt oavsett :p

Om du ska ha möblerat i källaren skulle jag därför rekommendera ventilerat golv som spärrar fukt rakt uppåt och släpper ut fukten i kanten istället. Då behöver du inte tänka så mycket på hur du möblerar.

Se till att det finns bra ventilation i rummet. Källare har lite högre luftfuktighet redan från början (speciellt sommartid), och det blir mer fukt av utandning m.m. när man sover där. Vi har ”sommarsovrum” i källaren och får köra luftavfuktare på dagarna eftersom luftfuktigheten kommer upp i 70% över natten. Utan luftavfuktaren kändes både lakan och bäddmadrass fuktiga efter 3-4 nätter. Vi har ännu inte hunnit fixa aktiv ventilation i källaren, och det räcker tydligen inte att dörrarna (två st) till resten av källaren är öppna.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Något man får tänka på med matta som andas rakt igenom är att inte ställa kompakta möbler eller lådor ovanpå. Jag råkade lämna en bit gym-matta en längre tid (flera månader) på golvet på nålfiltsmattan i källaren och när jag flyttade på den var det stora vita fläckar undertill. Oklart om det var saltutfällning eller mögel eller båda, men otrevligt oavsett :p

Om du ska ha möblerat i källaren skulle jag därför rekommendera ventilerat golv som spärrar fukt rakt uppåt och släpper ut fukten i kanten istället. Då behöver du inte tänka så mycket på hur du möblerar.

Se till att det finns bra ventilation i rummet. Källare har lite högre luftfuktighet redan från början (speciellt sommartid), och det blir mer fukt av utandning m.m. när man sover där. Vi har ”sommarsovrum” i källaren och får köra luftavfuktare på dagarna eftersom luftfuktigheten kommer upp i 70% över natten. Utan luftavfuktaren kändes både lakan och bäddmadrass fuktiga efter 3-4 nätter. Vi har ännu inte hunnit fixa aktiv ventilation i källaren, och det räcker tydligen inte att dörrarna (två st) till resten av källaren är öppna.
ah tack för svar! Det där med möblerna hade jag inte tänkt på.

M Maajke skrev:
tack! Kollade på det oxå. Men verkar lite tunnare, kanske är kallt? Är jag helt ute och cyklar om jag tänker att en 1 cm mellanlager av golvplattor under heltäckningsmatta skulle vara varmare?
Jag tänkte främst det kostat 100kr att göra en test om du blir nöjd.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
Kanske skall vara tydlig med att balkongmatta med gummikuddar under är de jag tänker på. Sådan jag skulle välja

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Kanske skall vara tydlig med att balkongmatta med gummikuddar under är de jag tänker på. Sådan jag skulle välja
Tack!

M Maajke skrev:
tack! Är han nöjd med det? Vet du hur han har gjort med listor? Ska det vara någon ventilerad lista eller något?
Dom är nöjda, lite varmare på golvet än bara mattan direkt på golvet.
De har inga lister utan mattan ligger dikt väggarna.

De har inte sett några fuktproblem eller liknande under mattan.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Dom är nöjda, lite varmare på golvet än bara mattan direkt på golvet.
De har inga lister utan mattan ligger dikt väggarna.

De har inte sett några fuktproblem eller liknande under mattan.
tack för svar! Jag är inte svensk, men gissar att ’ligger dikt’ betyder att det är i nära anslutning till väggarna eller hur? Tänker att jag kanske lämnar några mm till väggarna för att luften kan gå upp där. Istället för ventilerande listor liksom.

du hittar heltäckningsmattor som har ingen gummi eller skumgummi under och släpper fukten genom. Det finns mjuka heltäckningsmattor med snygga mönster. Köp möbler som står på ben så blir det bäst.

• Gilla
Maajke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.