Hej

Håller på riva i badrummet inför renoveringen. Huset är från 1968. Det ligger plastmatta klistrat till betong som går förvånansvärt lätt att ta bort. Halva mattan är borta. Som ni ser på bilderna är det väldigt tunt skikt av lim kvar på nästan hela utan förutom några ljusare ställen där det syns en betonggolv.

Nu undrar jag om följande. Innan man börjar köra med tätskiktet måste man avlägsna limmet eller kan man göra direkt med tätskiktet?
 
  • Halvborttagen plastmatta med rester av lim på betonggolv i renoveringsprojekt av badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvt avlägsnad plastmatta och rester av lim på betonggolv med stege och hink, i pågående badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F freddan83 skrev:
[länk]

Köp den så drar du av limmet på en kvart...
Oj det ser lite jobbigt ut :) Mycket damm blir det. Ska jag tolka det som att man måste ta bort limmet?
 
Limmet måste bort annars är det risk att det reagerar med tätskiktet. Sen är det även en rekommendation att byta ut golvbrunnen när man gör nytt tätskikt.
 
S sixten88 skrev:
Limmet måste bort annars är det risk att det reagerar med tätskiktet. Sen är det även en rekommendation att byta ut golvbrunnen när man gör nytt tätskikt.
Tack för förklaring, då vet jag det.

Att byta ut golvbrunnen innebär att gamla brunnen måste bilas up. Hur kopplar man sen nya brunnen till befintlig rör, går det ens eller måste man bila upp hela badrummet och dra nya rör? Jobbigt :(
 
Du bilar upp gamla brunnen och lite mer plats för att kunna jobba sen ansluter du på befintligt rör. Är röret dåligt skall det bytas men då behöver du även byta i hela källaren eller relaina. Vanligtvis så är det plaströr som är ingjutna och då brukar det i regel inte behöva bytas.
 
I mitt fall är tyvärr inte plast. Det gjutjärn rör i hela huset och även i betong. Det har jag redan konstaterat. Men men, måste man så bitter man i det sura äpplet och gör det.
 
Det är inte bara en rekommendation att byta golvbrunn.
Det är ett krav att alla golvbrunnar som monterats före 1990 skall bytas annars kommer ingen försäkring att gälla.
 
  • Gilla
bortek
  • Laddar…
Det dammar gott med diamantskiva, bygg en lösning för dammsugning eller hyr en riktig maskin med dammsugare.

Jag har gjort samma jobb och hyrde en flex med dammsugare pga det dammade mindre.
 
A Arnesson skrev:
Det dammar gott med diamantskiva, bygg en lösning för dammsugning eller hyr en riktig maskin med dammsugare.

Jag har gjort samma jobb och hyrde en flex med dammsugare pga det dammade mindre.
Tack för tipset. Jag är nog väldigt på när det gäller damm och brukar ha en dedikerad dammsugare just för såna jobba. Se å det ska jag göra.

Räcker att ha Hepa13 mask på ansiktet?
 
S
Bila upp så en bit gjutjärnsrör syns, som du får ett bra snitt på. Sen sätter du bara en gummimuff på den och ansluter plaströret.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är inte bara en rekommendation att byta golvbrunn.
Det är ett krav att alla golvbrunnar som monterats före 1990 skall bytas annars kommer ingen försäkring att gälla.
Det blir klarare nu om vad jag ska göra när det kommer in krav i bilden. Ska jag anta att samma, sak gäller avlopsbrunn också, alltså brunn som toastolen sitter på? Den måste jag nöstan flytta ut från vägen. Gammal avloppsrör av toastol satt bokstavligen mot vägen och det finns inga stolar nuförtiden som passar.

Jag ska givetvis ta in min vvs montör men lära mig lite innan. Jag uppskattar allas tips och förslag.
 
bortek bortek skrev:
Det blir klarare nu om vad jag ska göra när det kommer in krav i bilden. Ska jag anta att samma, sak gäller avlopsbrunn också, alltså brunn som toastolen sitter på? Den måste jag nöstan flytta ut från vägen. Gammal avloppsrör av toastol satt bokstavligen mot vägen och det finns inga stolar nuförtiden som passar.

Jag ska givetvis ta in min vvs montör men lära mig lite innan. Jag uppskattar allas tips och förslag.
Det finns inget krav på att byta wc anslutningen men däremot ett på att du måste ha 60mm mellan rör och vägg för att kunna tätskiktet tätt kring röret och väggen. Så därmed ryker det röret också.
Sen rekommenderar jag dig att byta alla gjutjärns rör under badrummet när du ändå håller på då dessa kan vara på gränsen till sönderrostade.Tråkigt att behöva riva ut ditt nya badrum för att rören börjar läcka om några år.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns inget krav på att byta wc anslutningen men däremot ett på att du måste ha 60mm mellan rör och vägg för att kunna tätskiktet tätt kring röret och väggen. Så därmed ryker det röret också.
Sen rekommenderar jag dig att byta alla gjutjärns rör under badrummet när du ändå håller på då dessa kan vara på gränsen till sönderrostade.Tråkigt att behöva riva ut ditt nya badrum för att rören börjar läcka om några år.
Jag kan bara hålla med. Om jag ska ändå börja bila och riva så är det lika bra att ta hela rubbet :)
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.