Hej
Håller på riva i badrummet inför renoveringen. Huset är från 1968. Det ligger plastmatta klistrat till betong som går förvånansvärt lätt att ta bort. Halva mattan är borta. Som ni ser på bilderna är det väldigt tunt skikt av lim kvar på nästan hela utan förutom några ljusare ställen där det syns en betonggolv.
Nu undrar jag om följande. Innan man börjar köra med tätskiktet måste man avlägsna limmet eller kan man göra direkt med tätskiktet?
Håller på riva i badrummet inför renoveringen. Huset är från 1968. Det ligger plastmatta klistrat till betong som går förvånansvärt lätt att ta bort. Halva mattan är borta. Som ni ser på bilderna är det väldigt tunt skikt av lim kvar på nästan hela utan förutom några ljusare ställen där det syns en betonggolv.
Nu undrar jag om följande. Innan man börjar köra med tätskiktet måste man avlägsna limmet eller kan man göra direkt med tätskiktet?
Tack för förklaring, då vet jag det.S sixten88 skrev:
Att byta ut golvbrunnen innebär att gamla brunnen måste bilas up. Hur kopplar man sen nya brunnen till befintlig rör, går det ens eller måste man bila upp hela badrummet och dra nya rör? Jobbigt
Du bilar upp gamla brunnen och lite mer plats för att kunna jobba sen ansluter du på befintligt rör. Är röret dåligt skall det bytas men då behöver du även byta i hela källaren eller relaina. Vanligtvis så är det plaströr som är ingjutna och då brukar det i regel inte behöva bytas.
Tack för tipset. Jag är nog väldigt på när det gäller damm och brukar ha en dedikerad dammsugare just för såna jobba. Se å det ska jag göra.A Arnesson skrev:
Räcker att ha Hepa13 mask på ansiktet?
Det blir klarare nu om vad jag ska göra när det kommer in krav i bilden. Ska jag anta att samma, sak gäller avlopsbrunn också, alltså brunn som toastolen sitter på? Den måste jag nöstan flytta ut från vägen. Gammal avloppsrör av toastol satt bokstavligen mot vägen och det finns inga stolar nuförtiden som passar.Matti_75 skrev:
Jag ska givetvis ta in min vvs montör men lära mig lite innan. Jag uppskattar allas tips och förslag.
Det finns inget krav på att byta wc anslutningen men däremot ett på att du måste ha 60mm mellan rör och vägg för att kunna tätskiktet tätt kring röret och väggen. Så därmed ryker det röret också.bortek skrev:
Det blir klarare nu om vad jag ska göra när det kommer in krav i bilden. Ska jag anta att samma, sak gäller avlopsbrunn också, alltså brunn som toastolen sitter på? Den måste jag nöstan flytta ut från vägen. Gammal avloppsrör av toastol satt bokstavligen mot vägen och det finns inga stolar nuförtiden som passar.
Jag ska givetvis ta in min vvs montör men lära mig lite innan. Jag uppskattar allas tips och förslag.
Sen rekommenderar jag dig att byta alla gjutjärns rör under badrummet när du ändå håller på då dessa kan vara på gränsen till sönderrostade.Tråkigt att behöva riva ut ditt nya badrum för att rören börjar läcka om några år.
Jag kan bara hålla med. Om jag ska ändå börja bila och riva så är det lika bra att ta hela rubbetMatti_75 skrev:
Det finns inget krav på att byta wc anslutningen men däremot ett på att du måste ha 60mm mellan rör och vägg för att kunna tätskiktet tätt kring röret och väggen. Så därmed ryker det röret också.
Sen rekommenderar jag dig att byta alla gjutjärns rör under badrummet när du ändå håller på då dessa kan vara på gränsen till sönderrostade.Tråkigt att behöva riva ut ditt nya badrum för att rören börjar läcka om några år.
Fortsättning följer i det här tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/dilemma-om-att-fortsaetta-bila-golvet.371010/#post-3642580
https://www.byggahus.se/forum/threads/dilemma-om-att-fortsaetta-bila-golvet.371010/#post-3642580
Klicka här för att svara

