Har valt Ekparkett från Eksjöhus (ha ha..), men börjar fundra på att byta det mot ett Björkgolv istället som är såååå ljust och snyggt.

Nån som har Björk? Gulnar det med åren iom att det är så ljust ??? Passar det ihop med ekluckorna i köket och bardisken i ek?

Vojne, vojne.... :)

Vi har björkparkett från sent 50-tal i vårt hus. Vi rev ut en garderpbsvägg i vintras och hittade parkett under den. Golvet hade mörknat och gulnat kraftigt på de här åren.
Från att ha varit nästan vitt är det i dag några nyanser ljusare än obehandlad furu. Dock mycket vackert eftersom det är varmare ton än ett furugolv.

Vårt björkkök är knappt två år gammalt. Luckorna har gulnat något, men framförallt så har ådringen i trät trätt fram kraftigare.

När det gäller björgolv till ekkök så skulle jag fundera på färgnyanserna. Björk blir varmt med åren, ek blir ofta grå i tonen även när det är betsad.  Eken är dessutom grovådrig, till skillnad från björken. Personligen skulle jag  vara lite försiktig att matcha dem.

Fru Lind skrev:
.......När det gäller björgolv till ekkök så skulle jag fundera på färgnyanserna. Björk blir varmt med åren, ek blir ofta grå i tonen även när det är betsad.  Eken är dessutom grovådrig, till skillnad från björken. Personligen skulle jag  vara lite försiktig att matcha dem.
Hej Fru Lind,
Hmmm...intressanta åsikter. Tack! Kan för lite för att kunna se det framför mig, men jag får väl åka och kika på några kombinationer så kanske jag blir klokare.

/J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.