478 läst ·
2 svar
478 läst
2 svar
Golv i växthuset som har höns
Har ett pågående projekt som börjar närma sig slutfasen, vi bygger ett kombinerat höns- och växthus om ca 23kvm. Växthusdelen är ca 12 kvm (4x3 m) och det är byggt så att hönsen ska kunna gå, i växthuset där utanför odlingssäsongen av flera skäl/tankar.
Nu sitter vi och funderar på golv, där vi inte har växtbäddar. Har lite marksten (både 5x10 cm och 35x35 cm) har även egen kompostkvarnsflis som kan användas. Andra alternativ vi funderar på är grus och trallbrädor som vi kan plocka bort när hönsen är där för att slippa rensa hönsbajs på våren… Markduk har vi lagt, så gäller ovanpå den.
Byggnaden är uppförd och står på markskruv som monteras efter att grässvålen (10-15 cm) schaktades bort om det påverkar.
Nu sitter vi och funderar på golv, där vi inte har växtbäddar. Har lite marksten (både 5x10 cm och 35x35 cm) har även egen kompostkvarnsflis som kan användas. Andra alternativ vi funderar på är grus och trallbrädor som vi kan plocka bort när hönsen är där för att slippa rensa hönsbajs på våren… Markduk har vi lagt, så gäller ovanpå den.
Byggnaden är uppförd och står på markskruv som monteras efter att grässvålen (10-15 cm) schaktades bort om det påverkar.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
För hönsen är flisen bäst. Det blir utmärkt kompost med massor av ätbart under tiden. Fast ni kan lika gärna lägga komposten i odlingsbäddarna och då kanske blanda in lite extra grönt.
Flis under sommaren bryts också ner och blir jord så ganska kladdigt att gå på.
Grus kommer fyllas på med organiskt material så det blir snart "jord".
Betong behöver man bara spola av och kanske borsta bort det värsta för att det ska funka att gå på.
Flis under sommaren bryts också ner och blir jord så ganska kladdigt att gå på.
Grus kommer fyllas på med organiskt material så det blir snart "jord".
Betong behöver man bara spola av och kanske borsta bort det värsta för att det ska funka att gå på.
Klicka här för att svara