N Nils82 skrev:
Visst kan man ytbehandla parkett för olika ändamål men det avhjälper inte det faktum att golvet gått isär. Verkar finnas ett ointresse för att lägga om ditt golv......Du skriver att du är orolig för fukt. Det är inte så att golven våttorkas? Det kan medföra problem, b la rörelser.
Jo det verkar vara det. Men ifall golven inte får våttorkas så borde man väl få sådan information när man flyttar in. Sen började golven gå isär redan innan vi hunnit våttorka det första gången. Sen har vi även våttorkat på ovanvåningen och där har samma "fenomen" inte uppstått på samma sätt.
 
När beställningen gjordes så borde det stått vem som leverera golven. Kolla kontrakt eller prospektet. Är det tex Kährs så kontakta deras tekniska support så kommer du få svar på vad som kan ha gått fel.

Det finns tydliga krav på hur stora avvikelser som undergolvet får ha.
Att det inte finns något att göra stämmer nog tyvärr. Det är troligt att allt måste göras om för att få det riktigt.

Ta reda på hur du kan reklamera golvet. Sök om du kan hitta besiktningstegler på nätet för att få en hum hur det bedöms. Tyvärr får man tolerera rätt stora avvikelser/skador enligt besiktningsreglerna så det är inget bra skydd för konsumenten/beställaren.
 
Okej, får kika på det. Har en bekant som lägger golv som ska komma och kika på det imorgon.
 
Ett parkettgolv tål att våttorkas utan problem.

Är det en vattenspegel en längre tid skadas parketten men den går inte isär. Det blir skador på ytskiktet.
 
Okej, ja men dåså. Nej det torkar direkt när man gått förbi. Är ju golvvärme under också :)
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Update. Har haft byggarbekant här, han säger att det inte är okej som det ser ut. Det ska inte gå isär som det gör. Så min fråga nu är, hur går jag tillväga om byggherren fortsätter påstå att det inte är nå fel och vägrar åtgärda?
 
Fadai
Är det golvvärme där det gått isär men inte där uppe så kan det vara en orsak. Läste just en tråd om att golvtillverkare förordar att värmen ska vara påslagen ett tag innan golvet läggs. Vet ej hur det funkar men kanske värt att kolla. I nyproduktion ska ju allt gå så himla fort....
 
Fadai Fadai skrev:
Är det golvvärme där det gått isär men inte där uppe så kan det vara en orsak. Läste just en tråd om att golvtillverkare förordar att värmen ska vara påslagen ett tag innan golvet läggs. Vet ej hur det funkar men kanske värt att kolla. I nyproduktion ska ju allt gå så himla fort....
Det är golvvärme både uppe och nere. Jag tror att huset satt sig så att golvet pressar mot metall reglarna.
 
BirgitS
R RuckaBLOW skrev:
Update. Har haft byggarbekant här, han säger att det inte är okej som det ser ut. Det ska inte gå isär som det gör. Så min fråga nu är, hur går jag tillväga om byggherren fortsätter påstå att det inte är nå fel och vägrar åtgärda?
Du skrev att det gällde en bostadsrätt så då finns det väl en styrelse och dels bör de ju kunna kolla upp om det gäller fler bostäder och dels är det de som ska gå vidare eftersom de är de som har ett avtal när det gäller bygget.
 
Läste första inlägget igen. Om nu golvet kupat sig tyder det på att golvet blivit för fuktigt eller torkat för snabbt, vilket kan ske om golvvärmen gått för fullt när man lagt det. Då aklimatiseras inte golvet tillräkligt långsamt och det drar ihop sig på så vis att det kupar sig (inte att jämföra med att det glipar i skarverna, det kan det finnas andra orsaker till)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev att det gällde en bostadsrätt så då finns det väl en styrelse och dels bör de ju kunna kolla upp om det gäller fler bostäder och dels är det de som ska gå vidare eftersom de är de som har ett avtal när det gäller bygget.
Styrelse ska det inte bildas för än i vår tydligen. Så just nu har vi ingen styrelse.
 
M Mikael St skrev:
Håller med ovan, så skall det inte vara.
Antar att det är flytande golv och då är parketten ihopkopplade.

Har en bekant som råkade ut för detta, Det var ett lågprisgolv.
Använder inte tillverkaren bra diamantverktyg när låsningen tillverkas så kan detta hända.
Samma sak mellan olika batcher om man inte är noga vid inställning eller olika tillverkare av samma golv.

Vem är tillverkare av golvet?
Har kollat dokument nu, det är ett Kährs golv. Mer än så står det inte. Vi har fått en "underhållshandbok" Står inte vilket golv det är. Bara tillverkare.
 
Nedan från Kährs.
Torrstädning är att föredra framför våttorkning när det gäller parkettgolv. Dammsug och torrmoppa ofta, och komplettera med en fuktig, väl urvriden mopp/trasa ibland.
 
R RoBo skrev:
Nedan från Kährs.
Torrstädning är att föredra framför våttorkning när det gäller parkettgolv. Dammsug och torrmoppa ofta, och komplettera med en fuktig, väl urvriden mopp/trasa ibland.
Väl urvriden mopp har vi alltid använt dom gånger vi moppat. Så det verkar konstigt ändå. Har 3 bekanta nu och folk här i forumet som säger att golvet ej ska bete sig på detta vis. Så frågan är hur man ska få byggaren att fixa problemet. För det blir ju bara värre ju längre tid det går.
 
R RuckaBLOW skrev:
Väl urvriden mopp har vi alltid använt dom gånger vi moppat. Så det verkar konstigt ändå. Har 3 bekanta nu och folk här i forumet som säger att golvet ej ska bete sig på detta vis. Så frågan är hur man ska få byggaren att fixa problemet. För det blir ju bara värre ju längre tid det går.
Självklart inte bra. Men det var ju även diskussion angående torkning av golv. Ville bara klargöra att våttorkning inte är bra. Har tyvärr sett alltför många sönderstädade golv. Ni får börja med att kolla om golvet är plant inom dom normer som gäller för det golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.