Hej! Jag och frun flyttade in i en nybyggd bostadsrätt för 4 månader sen. Efter en månad ungefär började golven kännas ojämna på vissa ställen, la på ett vattpass och detta vickar fram och tillbaks där. Sen började jag märka att golven går isär i både lång och kortskarvar. Men inte överallt. Har pratat med byggherren om detta och han säger att det är helt normalt. Men jag tycker inte att det verkar vara det. Ska tillägga att det även börjat knarra på vissa ställen. Trägolv med synlig skarv där plankorna går isär, indikerar möjlig ojämnhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga skarvar mellan plankorna, tecken på ojämn installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga skarvar där plankorna går isär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På vintern kan golven dra ihop sig, ordnar sig nog på sommaren. Vilken typ av golv är det?
 
Normalt är det tyvärr, men det ska ju inte ske. Det är troligen betongbärlag - men vet du helt säkert?
Inte omöjligt att underlaget är såpass ojämnt och att man inte justerade tillräckligt.
 
BirgitS
Så ska det ju inte vara. Eftersom det är föreningen som har avtalet med entreprenören så vänd dig till styrelsen.
 
  • Gilla
Timpans
  • Laddar…
Vanligt på vintern, kolla igen i sommar
 

Bästa svaret

Ser ut att vara ekparkett, 3-stav. Hur som helst ska inga golv gå isär....inga ursäkter eller undantag. Vissa massiva trägolv, kilplank etc kan ha förväntad krymp och sväll vilket man tar höjd för när man lägger dessa golv. TS golv bör läggas om, helt enkelt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Håller med ovan, så skall det inte vara.
Antar att det är flytande golv och då är parketten ihopkopplade.

Har en bekant som råkade ut för detta, Det var ett lågprisgolv.
Använder inte tillverkaren bra diamantverktyg när låsningen tillverkas så kan detta hända.
Samma sak mellan olika batcher om man inte är noga vid inställning eller olika tillverkare av samma golv.

Vem är tillverkare av golvet?
 
Alla masiva golv rör sig, trä lever så det kommer man ej undan ifrån. Utan undatag!

men håller med att parket ej ska göra det riktigt på samna sätt då det byggs av formstabila skivor med ett "faner" på

Så kan vara något fel i läggnings metoden
 
Eller i tillverkningen av klicknoten
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På vintern kan golven dra ihop sig, ordnar sig nog på sommaren. Vilken typ av golv är det?
Det är 3 stavs ekparkett
 
M Mikael St skrev:
Håller med ovan, så skall det inte vara.
Antar att det är flytande golv och då är parketten ihopkopplade.

Har en bekant som råkade ut för detta, Det var ett lågprisgolv.
Använder inte tillverkaren bra diamantverktyg när låsningen tillverkas så kan detta hända.
Samma sak mellan olika batcher om man inte är noga vid inställning eller olika tillverkare av samma golv.

Vem är tillverkare av golvet?
Ja golvet nere och uppe är flytande. Har samma problem på ovanvåningen fast inte lika mycket.
 
N Nils82 skrev:
Ser ut att vara ekparkett, 3-stav. Hur som helst ska inga golv gå isär....inga ursäkter eller undantag. Vissa massiva trägolv, kilplank etc kan ha förväntad krymp och sväll vilket man tar höjd för när man lägger dessa golv. TS golv bör läggas om, helt enkelt.
Japp, det är ett sådant golv. Vet inte vilken leverantör det är dock. Mejlade senast idag med byggherren och sa att jag ville ha en lösning snarast då jag är orolig att det kan komma ner fukt och golvet blir fuktskadat. Hans svar var att det finns inget att göra. Var jag rädd för fukt så skulle jag vaxa golven.
 
C C.Lundin skrev:
Normalt är det tyvärr, men det ska ju inte ske. Det är troligen betongbärlag - men vet du helt säkert?
Inte omöjligt att underlaget är såpass ojämnt och att man inte justerade tillräckligt.
Ja det är betong nere med vattenburen golvvärme. Har samma problem på ovanvåningen också, dock inte lika mycket.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På vintern kan golven dra ihop sig, ordnar sig nog på sommaren. Vilken typ av golv är det?
Är ett 3-stavs Ekparkett
 
  • Gilla
alextackmann
  • Laddar…
R RuckaBLOW skrev:
Japp, det är ett sådant golv. Vet inte vilken leverantör det är dock. Mejlade senast idag med byggherren och sa att jag ville ha en lösning snarast då jag är orolig att det kan komma ner fukt och golvet blir fuktskadat. Hans svar var att det finns inget att göra. Var jag rädd för fukt så skulle jag vaxa golven.
Visst kan man ytbehandla parkett för olika ändamål men det avhjälper inte det faktum att golvet gått isär. Verkar finnas ett ointresse för att lägga om ditt golv......Du skriver att du är orolig för fukt. Det är inte så att golven våttorkas? Det kan medföra problem, b la rörelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.