Hej!

Vi har flyttat till en nytt hus och vi känner att golvvärme funkar inte som det ska.
Det är kallt i vissa rum.
Jag har försökt kolla vad är problemet, dock fattar inte vad felet är. Pumpen är igång, försökte ändra inställningen, ingen nytta. Vatten är varmt ibörjän på fördelningsskåp, dock blir kallare med tiden. Jag känner att ingen vatten cirkulerar i rören.
Har någon tips om vad det kan bero på?
 
  • Pannan med rör och anslutningar i ett fördelningsskåp för golvvärme, inklusive en digital mätare och tryckkärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelningsskåp för golvvärme med flera rör och kontroller under installation i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet.

Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?

Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?

Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.

Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.

Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.

Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.178-grundfos-upm3-auto.pdf

Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på fördelaren med ställdonen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?

Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?

Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.

Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.

Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.

Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
[länk]

Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på fördelaren med ställdonen.
Jag ska försöka ta bort alla ställdonen
 
  • Ventiler och rör med termostatdelare och temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå rörkopplingar med mätare och ställdon, markerade med 1:4B-1:5, i ett system, omgivna av flera kablar och en termometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vattenpump märkt Grundfos UPM3 AUTO i ett tekniskt utrymme med rör och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ställdon installerad på rör, med märket Grundfos synligt på fronten, omgiven av flera rör och anslutningar i en bygginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefördelningssystem med flera rör och ställdon, märkta med nummer och kopplade till varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?

Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?

Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.

Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.

Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.

Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
[länk]

Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?

Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?

Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.

Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.

Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.

Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
[länk]

Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på fördelaren med ställdonen.
Tusen tack för hjälpen!
Nu pumpen är grön gul gul gul.
Temperaturen i systemet är runt 30 nu.
Det verkar att systemet är igång nu. Dock kommer mycket luft och ibland några drppar vatten med luften från svarta ventilen högst upp. Är det okej?
 
Karim Hasan Karim Hasan skrev:
Dock kommer mycket luft och ibland några drppar vatten med luften från svarta ventilen högst upp. Är det okej?
Om du menar svarta klumpen precis i början på bägge fördelarna så är det automatavluftare.
Ja, det kan/ska komma luft (och någon vattendroppe) ur dom när det är luft i systemet.
Däremot bör(/ska) dessa normalt vara stängda för att det är inte säkert att de håller helt tätt.

Se till så att det är tillräckligt med tryck i systemet, 1-1,5 bar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.