Hej!
Vi har flyttat till en nytt hus och vi känner att golvvärme funkar inte som det ska.
Det är kallt i vissa rum.
Jag har försökt kolla vad är problemet, dock fattar inte vad felet är. Pumpen är igång, försökte ändra inställningen, ingen nytta. Vatten är varmt ibörjän på fördelningsskåp, dock blir kallare med tiden. Jag känner att ingen vatten cirkulerar i rören.
Har någon tips om vad det kan bero på?
Vi har flyttat till en nytt hus och vi känner att golvvärme funkar inte som det ska.
Det är kallt i vissa rum.
Jag har försökt kolla vad är problemet, dock fattar inte vad felet är. Pumpen är igång, försökte ändra inställningen, ingen nytta. Vatten är varmt ibörjän på fördelningsskåp, dock blir kallare med tiden. Jag känner att ingen vatten cirkulerar i rören.
Har någon tips om vad det kan bero på?
Välkommen till forumet.
Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?
Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.
Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.
Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.178-grundfos-upm3-auto.pdf
Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på fördelaren med ställdonen.
Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?
Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.
Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.
Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.178-grundfos-upm3-auto.pdf
Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på fördelaren med ställdonen.
Jag ska försöka ta bort alla ställdonenDemmpa skrev:
Välkommen till forumet.
Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?
Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.
Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.
Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
[länk]
Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på fördelaren med ställdonen.
Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.
Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?
Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.
Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.
Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
[länk]
Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på
Tusen tack för hjälpen!Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.
Vad säger reglercentralen (Danfoss ECL110) att det är för framledningstemperatur?
Vad visar termometerna på fördelarna för golvvärmen?
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Två/tre ställdon är helt stängda, fyra ställdon är helt eller nästa helt öppna, resten är varierande stängda.
Vilka flöden visar flödesmätarna på de olika slingorna?
Prova att ta bort alla ställdonen.
Prova att ställa upp cirkulationspumpen till grön-gul-gul-gul,
[länk]
Kan vara så att ventilerna har fastnat i stängt eller nästan stängt läge, prova att slå/knacka på fördelaren med ställdonen.
Nu pumpen är grön gul gul gul.
Temperaturen i systemet är runt 30 nu.
Det verkar att systemet är igång nu. Dock kommer mycket luft och ibland några drppar vatten med luften från svarta ventilen högst upp. Är det okej?
Om du menar svarta klumpen precis i början på bägge fördelarna så är det automatavluftare.Karim Hasan skrev:
Ja, det kan/ska komma luft (och någon vattendroppe) ur dom när det är luft i systemet.
Däremot bör(/ska) dessa normalt vara stängda för att det är inte säkert att de håller helt tätt.
Se till så att det är tillräckligt med tryck i systemet, 1-1,5 bar.
Klicka här för att svara






