Hej,

Jag har tänkt bygga ett biorum i min källare och funderar lite på hur det görs bäst...

Golvet har jag tänkt lägga en platonmatta + spånskiva + heltäckningsmatta

Väggarna blir luftspalt mot betongvägg + plåtregel + isolering + plyfa + gips

Nu undrar jag om jag ska göra klart golvet först och sätta reglarna (skenorna) uppepå spånskivan och därmed ha platonmatta över hela golvet eller om jag ska regla upp väggarna först och lägga platon + spånskivorna ut mot dom nya innerväggarna?

Har inga fuktproblem i källaren idag och vill gärna fortsätta ha det så...

Hoppas jag förklarat på ett vettigt sätt...

Tack på förhand!

Milkshaken
Väggarna först hade nog jag gjort... men jag hade bytt ut gipsen mot glasfibergips, eller aquaboard.... Alternativt inget reglverk, utan murat med tunna lecasten invändigt,sen putsat och bredspacklat för bra fäste mot färg eller tapet..

Glasfibergips och aquaboard ska jag kolla upp, tack för förslagen!

Regelverk måste det nog bli om jag ska kunna hitta på nått med akustiken misstänker jag...

Milkshaken skrev:
Väggarna först hade nog jag gjort... men jag hade bytt ut gipsen mot glasfibergips, eller aquaboard.... Alternativt inget reglverk, utan murat med tunna lecasten invändigt,sen putsat och bredspacklat för bra fäste mot färg eller tapet..

Varför bygga med badrums skivor?? Då kan ju inte väggen "andas" längre.

raveper skrev:
Varför bygga med badrums skivor?? Då kan ju inte väggen "andas" längre.
Aquapanels stora paradnummer är avsaknad av kartong, dvs inget som kan mögla. Däremot är skivorna inte diffusionstäta, utan skall fuktspärras om de sätts upp på ett träregelverk i badrumsmiljö. Håller dock med att det är lite overkill med dyra Aquapanelskivor i ett biorum.

Okej, då skippar vi aquaskivor ;)

Någon annan som har nå tankar kring golv eller vägg först i denna konstruktion?

Jag skulle lägga govlet först...enklast och stabilare.
Väggreglarna blir ju av plåt och är inte bärande, så det blir ingen tyngd som tex. 22mm spångolv inte klarar.

Jag skulle dock använda spånskivor istället för plywood = billigare

Sen skulle jag fundera var jag ska ha "grejorna" alltså tv, projektor osv. och kanske förstärka upp väggarna där med träreglar.

Sist, gör med reglar och isolering annars kommer du inte gilla ljudet i rummet.

Hoppas det hjälper lite :)

Tack så mycket för dina synpunkter Danneå, känns som jag är hyfsat rätt ute då...vad tror du/ni om denna bilden jag bifogar?

Mvh
Hejm

• bygge.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gärna hjälpa till men ser inte vad det står på din bild, för liten text... Kan du skriva med större bokstäver?

B
göra golvet.
men kanske bara ha upphängt tyg som väggar?

Danneå:

Oj, trodde inte att det blev så litet ;)

Gul = isolering
Grå = plåtreglar
Blå = platonmatta
Brun = spånskiva
Röd = heltäckningsmatta
Svart = akustiktak

Tack igen!

Byggare Henke:

Okej, ännu en röst på det, känns som att den biten är löst ;)

Svart tyg har jag tänkt hänga på dom uppreglade väggarna...

Tack!

Ok, då är jag med.. Ja, jag gillar det!

En lite sak bara mattan är sexig, men blir väldig smutsig.. tänk på det bara ;)

Fåga ang. väggarna: ska du inte ha någon skiva tex. spån eller gips utan bara hänga svart tyg där? isf. ska du spänna upp det lr hänga upp det?

Låter bra! Heltäckningsmatta kan jag bara inte gå ifrån, den är alltför skön ;)

Kommer sätta upp spånskiva + gips på väggarna, sen svart scenmolton tyg...

Är det nått jag fortfarande inte tänkt på?

Förstår det mattan är skön ;)
Var drar du elen i väggarna? I plåtreglarna med isoleringen? Jag tycker att det blir snyggast att dra så mycket el som möjligt innanför väggarna :)

Jo, hade tänkt dra dom i plåtreglarna, det blir väl bäst så? Sen har jag möjlighet att dra det jag vill ovanför akustiktaket också, där är det ju typ en 10cm luftspalt...ska sitta två högtalare i taket iaf...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.